2016. február 21., vasárnap

Merényi Zsuzsanna: Egy megvalósult álom





Osztály diákbizottság (ODB), diákönkormányzat (DÖK), ifjúsági parlament, választott diákvezetők, diáknap, fordított nap, diákfórum. Megannyi elnevezés, bizonyítéka annak a törekvésnek, amely a pedagógiát és pedagógusokat is áthatja, amikor a diákok közösségi nevelésével, szűkebb-tágabb társadalmi környezetért érzett felelősségük felkeltésével, állampolgári nevelésükkel vagy egyszerűen és tágan értelmezve: a szocializációjukkal foglalkoznak.
Örök kérdés, hogy miben és milyen mértékű beleszólást célszerű adni a diákoknak, és milyen életkorban érdemes elkezdeni ez irányú nevelésüket. A kérdések megválaszolásához az evangélikus pedagógia történetének egy jeles emlékével szeretnék hozzájárulni: Sztehlo Gábor Gaudiopolisának bemutatásával, hátterének, értékeinek elemzésével.

Sztehlo Gábor
Sztehlo Gábor (1909–1974) evangélikus lelkész volt, aki az egyházi szolgálat mellett a népfőiskolai mozgalom fő szervezője, majd kórházi lelkész és a Jó Pásztor bizottságban egyházát képviselve a zsidó törvények áldozatainak támogatója lett. Az 1944–45-ös üldöztetések idején a Svájci és a Nemzetközi Vöröskereszt támogatással 32 otthont hozott létre, amelyben mintegy 1500 gyermek és az őket ellátó közel 500 felnőtt lelt menedéket. Így ragadt nevéhez a „Gyermekmentő” jelző, és kapta meg 1972-ben a Yad Vasem Intézettől a Világ Igaza-díjat.
A mentőmunka nem ért véget a háború után, az otthon és szülő nélkül maradt gyerekeket összefogva először a Jó Pásztor, majd önállósodva a Pax alapítvány támogatásával gyermekotthont vezetett az 1950. január 7-i államosításig. Itt valósult meg a pincei beszélgetésekben érlelődő álom, a Gaudiopolis, az Öröm városa.
A téma kutatójaként nemcsak a Gaudiopolis születése és működése izgatott, hanem azok az előzmények, amelyek Sztehlo Gábor életében, munkájában felismerhetők, tetten érhetők.

Előzmények
Biztosak lehetünk abban, hogy Sztehlo Gábor nevelési elvei az evangélikus egyház tanításában gyökereznek: a gyülekezeteiben élő egyház működésében, felfogásában erőteljesen jelen van az önkormányzatiság. A presbitériumi rendszer jól mutatja, hogy a hívők közössége, a presbiterek felelős döntése nélkül lehetetlen a hosszú távú megmaradás.
Sztehlo Gábor teológiai évei alatt Finnországba kapott stipendiumot, ahol nagyon erős hatás érte. Egyrészt a finnek ébredési mozgalma, másrészt személyes élménye egy népfőiskolai otthonban. Lelkesedése tükröződik a Soproni Teológusotthonba érkező levéléből[1]: „Csodálatos benyomást tett rám, mert tulajdonképpen minden különösebb vezetés nélkül vagyunk, […] a 11 fiatal fiú szabadjára van engedve, mégis, nem kezdenék meg az étkezést anélkül, hogy mindenki az asztalhoz ne ült volna és ne énekeltek volna el egy valamilyen verset, minden nap mást és mást. Hiába, a fiúk mind olyan vidékről valók, ahol a felébredtek laknak és kettő kivételével mind felébredt családból származnak. Az ilyen közösség utáni vágy beléjük van nevelve.”
A következő tetten érhető állomás a hazai népfőiskolai mozgalom, és ezen belül az evangélikus népfőiskolák létrehozása, működtetése. Sztehlo Gábornak elévülhetetlen érdeme az első evangélikus népfőiskola (Nagytarcsa) megteremtése, vezetése, majd a népfőiskolai mozgalom kibontakoztatása.
A népfőiskolák óriási jelentőségét az adja, hogy a négy vagy hat elemit végzett parasztfiatalok szinte semmi útravalót nem kaptak a mindennapi életben való eligazodáshoz és a korszerű gazdálkodáshoz. Az ő továbbképzésüket szolgálták ezek az intézmények. A korabeli kiadványok jól mutatják, hogy milyen gyakorlati ismereteket tanítottak, és milyen szellemben éltek együtt több héten keresztül.
„Az intézet rendeltetése az evangélikus mezőgazda, iparos és tanulóifjúságnak a Biblián és hitvallásaikon alapuló keresztyén életre való eljuttatása és a mindennapi életben szükséges gyakorlati és elméleti tudással való felszerelése.” (Sztehlo 1943) A népfőiskolák jelmondata: „A közösségért való élet felelősségteljes élet” (Sztehlo 1943). A tanfolyami közösség a maga életével a falusi lét modelljét teremtette meg, és ehhez igazodó önkormányzati szervezetet hozott létre. A résztvevők által vezetett rováskönyv és önképzőköri jegyzőkönyv a következő tisztségeket rögzítette:
·        gazda (a munkák irányítója),
·        számadó (a konyhán a bevételek, kiadások ellenőrzője),
·        kisbíró (rendőr),
·        naposok (konyhai segítők),
·        takarítók (a tisztaság és az udvar rendben tartói).
Ők a mindennapi élet megszervezésének felelősei.
·        Az önképzőköri elnök,
·        a jegyzőkönyvvezető,
·        a krónikaíró
a tanulás szervezői, híradói voltak.
Még egy fontos gondolatot emelnék ki, hogy jól érzékeljük a népfőiskolai nevelőmunka alapvető módszerét, hogy a nevelés aktív részeseivé tegye a népfőiskolásokat[2]: „Ezekben az intézményekben nevelődött és nem nevelték a parasztfiút azzá, amivé tehetsége és hivatása rendelte.” (Sztehlo 1943)
A mára már közismert 1944–45-ös mentőmunka idején is foglalkoztatni kellett a gyerekeket. A szülők nélkül menedéket kapó, elárvult, tragédiákat, az ostromot átélő gyerekkel rendszeres és érdekes életet kellett élni, hogy a csüggedés, kétségbeesés ne legyen úrrá rajtuk. Tanultak, játszottak és előadásokra is készültek, színműveket mutattak be. Az önellátásban, önkiszolgálásban is részt vettek, ki-ki életkora és fizikai ereje szerint. Példamutató volt a Bogár utcai otthon, ahol Stiaszny Éva, a fiatal evangélikus pedagógus végzett áldozatos munkát (Bartosné 2005). A Bogár utcai otthon derűje a bombázás miatti kényszerű költözést követően több gyerek számára is a Sztehlo-család Légrády villabeli otthonában folytatódott. Különösen a kamasz fiúkat izgatta, mi lesz a háború után, hogyan fognak, hogyan lehet élni. A pince sötétjében álmodoztak egy jobb világról. Beszélgettek Sztehlo Gábor finnországi tapasztalatairól, vitatkoztak társadalmi kérdésekről, hitről, Istenről és a Fiúk városa (Boy’s town) filmélmény alapján egy gyerekvárost építettek a jövőben.
Ez érhető tetten Gröbler András (11 éves fiú) 1944–45-ben vezetett naplójában is. A Völgy utcai Széchenyi villában február 21-én, szerdán: „…délelőtt fát hordtam a házmestertől és a kert aljából. […] Délután ’parlament’ volt. Engem szén- és kokszhordásra jelöltek ki. Február 23. péntek […] Reggeli után megint kokszot és szenet cipeltem szét a szobákban […] Délután megbeszélés folyt. Valami közösséget akartak csinálni. Két elnököt (senatort) választottunk. […] Február 24., Szombat […] Délután a közösség folyóiratát beszéltük meg.”[3] Az ostrom után egyesültek az otthonok. Volt, aki haza tudott menni, volt, akiért senki se jött el.
Ha az önkormányzatiság további szellemi forrásait, rokonságát keressük, meg kell említeni, hogy a korabeli olvasmányok között megtalálható volt A. Sz. Makarenko: Új ember kovácsa, illetve G. Belih – A. Pantyelejev: SKID köztársasága. Mindkét könyvet felolvasták a gyermekotthonban.

A Gaudiopolis születése
Sztehlo Gábor a növekvő gyerekcsapattal a Budakeszi útra költözött, a Weisz és Mauthner család nyaralóit kapták meg gyermekotthon céljaira. A nagyon izgalmas történetből, most az önkormányzat születésére és működésére koncentrálunk, kiragadva a több lábon álló nevelési rendszerből (családias otthonok, munkaiskola, önkormányzatiság).
A magyar Fiúk városa az iskola megindulásával egy időben, 1945 szeptemberében született. A megalakulás közvetlen kezdeményezője Szőke Balázs sárospataki tanár volt, de mint már tudjuk, a gondolatot 1945 januárja óta hordozta magában a formálódó közösség. Szőke Balázs hamar azonosult Sztehlo Gábor ilyen irányú elképzeléseivel, és elvállalta a felnőtt kezdeményező, irányító szerepet.
Merkler András, a gimnázium második osztályának tanulója, közös naplójukban 1946 márciusában így emlékezett vissza a Gaudiopolis születésére. „Szeptember egyik estéjén Szőke tanár úr bejött hozzánk, és elkezdtünk beszélgetni arról, hogy mi, az Amerikában levő »Fiúk városa« példájára, alapíthatnánk egy kis államot. Persze mindenki helyeselte a dolgot. Mindjárt megkezdődött a miniszterek választása. Az államelnöki címet, mert Szőke tanár úr kezdte el, Szőke tanár úrnak adtuk. Ezen a népgyűlésen választottuk meg az összes minisztereket és mindenféle rangot viselő fiúkat. Aztán azt a kérdést tárgyaltuk meg, hogy mi legyen az állam neve. Több ötletet adtak, de végül is azt határoztuk, hogy három napon belül adja be mindenki az ötletét. Végre kihirdették az állam nevét. Legyen ÖRÖMVÁROS, ami görögül annyit tesz, GAUDIOPOLIS. Így alakult meg 1945 szeptemberében a Gapo.”[4]
A megalakulás körülményeihez még hozzá kell tenni, hogy a népgyűlést – amely már bevált forma lehetett a közös programok, célok, feladatok megbeszélésére – a Farkastanya (központi épület) ebédlőjében tartották, és minden iskoláskorú fiú és lány ott volt. A Gaudiopolis névadója ismeretlen, de ha a Sárospatakon működő népfőiskola önkormányzati rendszerének nevére, a Szeretetfalvára gondolunk, akár Szőke Balázs, akár Sztehlo Gábor ötlete is lehetett.
A gyermekváros államformáját tekintve köztársaság volt. A szeptemberi népgyűlés által megválasztott minisztertanács tagjai a miniszterelnökön kívül a kultuszminiszter, a belügyminiszter, a gazdasági miniszter, valamint a házak képviselői, az elöljárók voltak. Választottak még sajtófőnököt (faliújság-szerkesztőt), államtitkárokat és rendőröket.
A kultuszminiszter volt a szervezője a vitadélutánoknak, előadásoknak, versenyeknek, szórakoztató műsoroknak. A gazdasági miniszter a gyermekköztársaságban folyó munkák irányítója, nyilvántartója volt, és ő gondoskodott arról, hogy a „Gapo” önálló pénzügyi alappal rendelkezzék. A pénzt – saját elképzelésük szerint – egyének jutalmazására, ösztönzésére, valamint közösen meghatározott céljaik megvalósítására fordították. A belügyminiszter a fegyelem őreként a vitás kérdések békés rendezésére törekedett, és a korabeli viszonyoknak megfelelően ő adott „vízumot” a hazajáróknak.
A miniszteri tárcák megnevezése és a miniszterek feladatköre ebben az időszakban még többször változott. A gyermekállam célja viszont már ekkor megfogalmazódhatott, bár dokumentumértékűen csak 1946. februárjában – az Alkotmányukban – rögzítették.
A Gaudiopolis Ifjúsági Állam Alkotmánya (törvénykönyve) és Büntető törvénykönyve teljes terjedelmében megmaradt. Izgalmas olvasmány, és megható, amikor egy-egy nyolcvan felé ballagó Gapo-polgár, a mai napig emlékszik fő célkitűzésére, az 1. §-ra: „Gaudiopolis Ifjúsági Állam célja: Krisztus evangéliumának szellemében társadalmi korlátokat megszüntetve, önálló, öntudatos, önismeretre és önbírálatra törekvő gyakorlatilag ügyes és elméletileg képzett magyar embereket nevelni.”
A dokumentum rögzíti az anyaállamhoz (a fenntartó Pax alapítvány) való viszonyt, az államformát, a törvényhozást, az állampolgárok jogait és kötelességeit, az igazságszolgáltatást.

A Gapo gyermekotthon hétköznapjai
A nyári programok (tihanyi nyaralás, rokonlátogatások, gyalogtúrák, cserkészpróbák stb.) után 1946 őszére ismét kialakult az ifjúsági állam életének rendszere. Az előző évhez képest új vonás volt, hogy állandósult a munkavégzés, amelyet az iskolakezdéssel egy időben megnyílt műhelyek biztosítottak valamennyi kilenc éven felüli Gapo-polgár számára. Az önkormányzat jelmondatává vált: „munka nélkül nincs élet”. A lányok babagyárat alapítottak – igazgatója Aczél Ildikó, az egyik kislány volt. A kezük nyomán készült népművészeti babák állítólag még exportra is kerültek.
A gyerekek munkavégzésének nyilvántartására nagyon ésszerű megoldást találtak. Minden polgár állampolgársági könyvet kapott, amelyre a tulajdonosa és a miniszterelnök nevét, valamint a Gapo célját írták. Benne az elvégzett munkákat vezették. A fényképes igazolvány az elismeréseket és a büntetéseket is tartalmazta. Ahogy maga a Gapo-polgárság, úgy az állampolgársági könyv és a Pax jelvénye is büszkeséggel töltötte el a fiatalokat. A jelvényt ruhájukra varrták, az állampolgársági könyvet maguknál tartották, így az államon kívül is a Gapóhoz tartozás fontos dokumentumai voltak.
A gyerekek által végzett munkák egy része termelő munka volt. A kisebbek furnérlapból – Weingruber Éva (felnőttként később divattervező) rajztehetségét hasznosítva – sematikus állatfigurákat fűrészeltek, amelyeket csiszolva, festve, lakkozva, celofánzacskókba csomagoltak. A konzervdobozok anyagából, valamint gipszöntéssel karácsonyfa-díszeket készítettek. Bonyolultabb játékokkal, például kisautóval is próbálkoztak. A nagyobbak falikart, virágállványt, gyertyatartót, kugli- és sakkfigurákat esztergáltak, amelyeket páccal vontak be. Ezek a termékek piacra kerültek, és bevételt biztosítottak az állam és polgárai számára.
A munkák másik része kiadásmegtakarító volt. Ezek közé tartoztak a cipészműhelyben, a varrodában és az asztalosműhelyben végzett javítások, valamint az önellátást, önkiszolgálást biztosító tevékenységek (fahordás, élelembeszerzés, kertgondozás, konyhai munka). Ide sorolható egy nevezetes tűzeset is, amely a faszerkezetű Mauthner villában működő konyhában keletkezett. Szerencsére idejében észrevették és a vízhordásban fáradhatatlan gyerekek segítségével sikerült eloltani, és megmenteni az épületet.
Az önkormányzat által is támogatott, óhajtott építkezések megindulása újabb feladatokat adott a polgároknak. Ezeket a gyermekotthon vezetősége fizette ki az ifjúsági államnak. Az elgondolás lényege, hogy a gyerekek munkájával a Pax pénzt takarít meg, amelyet teljes egészében vagy részben kifizetett a Gapónak. A pénz felhasználásáról – közös célra fordításáról, egyének jutalmazásáról – az önkormányzat döntött.
A gyermekotthon soha nem bővelkedett anyagiakban, így nem volt ritka az sem, hogy természetben fizette meg a polgárok munkáját. Bármennyire is kezdetlegesnek tűnik a megoldás, akkor óriási jelentősége volt, ha a gyerekek szüleiknek, hozzátartozóiknak – akik csak jegyre kaptak élelmet – lisztet, margarint, szardíniát vihettek.
1946 ősze Szőke Balázs távozásával további változást hozott, helyette Sztehlo Gábort választották meg a polgárok államelnöknek. Az ő kezdeményezésére vezették be a hetenkénti tisztító gyűlést, ahol „mindenki beszámol heti munkájáról. Itt mondják meg a fiúk kifogásaikat egymás ellen”.[5] A Gapo céljával összhangban ez a fórum önvizsgálatra, önbírálatra késztette a polgárokat, amely egészséges kritikai szellemet eredményezett, önismeretet fejlesztett, és nem utolsósorban sok konfliktus kulturált megoldására nyújtott alkalmat.
A Gaudiopolis hangulatának és a gyerekek önállóságának egyik hiteles nyári története, amikor a Farkastanya és a Fecskefészek lovagháborúba kezdett. A fecskebeliek ellopták a Farkastanya „lovagjainak” keresztes, halálfejes lobogóját. A Farkastanya lovagjai vissza akarták szerezni, tehát hadba indultak a Fecskefészek ellen. A védők eltorlaszolták magukat otthonukban (miközben a zászló a kerti filagóriában volt elrejtve). A farkastanyások úgy döntöttek foglyot ejtenek, és ezzel kikényszerítik a zászló és fogolycserét. A tervet sikerre vitték, a fogoly az élelmiszerraktárban csücsült, amíg a tárgyalások lezárultak. Egész napos, igazi fiús kaland volt, amelybe – jelezve a bizalmat és önállóságot – egyetlen felnőtt sem avatkozott be.
Ahogy a Pax létszáma emelkedett, egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy kinőtték a Budakeszi úti telepet, sem az iskola, sem a gyerekek nem férnek el a házakban. A gyerekek maguk is érezték a gondot, és saját tevékenységeik sikere nyomán terebélyesedő öntudatukkal közösségük újabb perspektíváját sejtették meg a megoldásban. A Gapo-polgárok aktív résztvevői lettek az iskolabarakk, majd a lakóházak építésének.
Ügyük közéleti szereplésre késztette őket, aktív „külpolitikába” kezdtek. Küldöttséget hatalmaztak fel, hogy tárgyaljon a „magyar állammal”, szerezzenek anyagi eszközöket az iskola építéséhez. A siker további merész célok elérésére ösztönözte őket. Így írt erről Horváth Ádám, a Gapo kultuszminisztere 1947 tavaszán: „Van egy gyakorlati célunk is. Ide irányul mostani összes munkánk. Szeretnénk kiépíteni, azaz felépíteni az otthont. Mai helyzetében nem egész alkalmas elosztásban, egymástól távol álló épületekben lakunk. Szeretnénk egy egységes és elképzelésünk szerint alkalmas otthont építeni […] más otthonban az ilyen munka talán kényszerrel történhetne csak. Mi a saját ötletünkből, saját akaratunkból építettük azt is (mármint a Gapo-házat – kiegészítés a szerzőtől.) és szeretnénk építeni az egész otthont is. És ebben a munkában még magunk közül sem kényszerítünk senkit. Aki szeret dolgozni, és aki tud a közösségért dolgozni, az segít. Biztos azonban az, hogy olyan nem lesz, aki nem akar segíteni. Hiszen a saját otthonunkat, a saját tulajdonunkat akarjuk növelni. Vajon ki az, van-e olyan ember, aki a sajátját ne akarná növelni vagy szépíteni?” (Horváth 1947)
A Pax és benne a Gapo legszebb napjait élte, amikor nem kis részben a fiúk munkájának eredményeként a Budakeszi út 77/79-es telken házakat avatott. Az emlékezetes ünnepségen sok polgárt tüntettek ki az építkezésben való részvételéért.
Ahogy 1949-re a Pax gyermekotthonok felfelé ívelő pályája megtört, úgy esett vissza a Gapo lendülete is. A műhelyekben változatlanul serénykedtek, kisebb munkák a telepen is adódtak, folyt a röplabdapálya-, útépítés, kertészkedés, de olyan távlat, amelyért a fiúk egy emberként mozdultak volna, már nem volt.
Több tényező is próbára tette a gyerekközösséget. Az egyik az úttörőmozgalom terjedése és terjesztése volt. A Gaudiopolis alig múlt egyéves, amikor már 1946. október 18-án megérkezett az első felhívás a Budapest Főváros tanfelügyelőjétől az úttörő-gyermekmozgalom helyi szervezésére. Többször is elhárították a kezdeményezést, de 1949-re már elkerülhetetlen volt a bevezetése. Egy másik fontos esemény, hogy nagy számban érkeztek fővárosi beutalt gyerekek, akik járatlanok voltak a Pax nevelési rendszerében és éretlenek a Gapo törvényeire.

A Gaudiopolis jelentősége a gyermekotthonban
Több tényező együttesen bizonyítja, hogy a Gaudiopolis virágkora az 1946–48 közötti időszak volt.
1. Az önkormányzat rendszere komplex nevelési tényező volt azáltal, hogy a gyermekközösség a maga rögzítette szabályok szerint élt. Fórumot teremtett minden tagja számára, ahol demokratikus jogaikat gyakorolhatták (kezdeményeztek, döntöttek a közösség életével kapcsolatos kérdésekben, vezetőket választottak, ellenőrizték, értékelték őket). Biztosította tagjai egyéni fejlődését. A közösség társadalmi életében részt vevők alkalmassá váltak az otthonon kívüli társadalmi életbe való bekapcsolódásra.
2. Az önkormányzat ebben a terminusban végezte a legtöbb tevékenység szervezését a maga keretein belül (ügyelet ellátása, ébresztő, reggeli torna, szilencium, sport- és kultúrprogram, önkiszolgáló és értékalkotó munka végzésének szervezése, a fegyelem támogatása).
3. Az önkormányzat a Pax bővülését a maga céljának érezve, az egész gyerekközösségnek távlatot adva mozgósított a kivitelezésre (építkezések).
4. Az építkezés eredményeként a gyerekköztársaság mennyiségileg is gyarapodott, bázisa kibővült, több ház és több gyerek került hatóköre alá.
A Gaudiopolis szervesen illeszkedett a Pax nevelési rendszerébe. Legkisebb szervezeti egysége, az elöljáróság, a családi egységnek felelt meg. Mind a „mamák”, mind az iskola tanárai számítottak működésére, hatására, nevelő erejére. A Gapo elismerését jelzi a Pax Szervezeti és Működési Szabályzata is, amely az ifjúsági államot önálló szervezeti egységnek tekinti az otthonon belül, és a miniszterelnököt a heti megbeszélések meghívottjai közé sorolja.
A Gaudiopolis a kezdetekben minden polgárra kiterjedt. A lányokat azonban kevésbé tartotta izgalomban, és 1947-ben el is költöztek a Budakeszi úti Leányvárból. A legteljesebb módon a tizenkét éven felüli fiúk élték meg az állampolgárságukat, a kisebbek nem mindig értették és – a visszaemlékezők írását olvasva  – időnként meg is szenvedték a nagyobbak irányítását.
Sztehlo Gábor hosszú idő távolából, 1961-ben így értékelte a Gapo pedagógiai szerepét: „A fiúk által alkotott és népgyűléseik által szentesített törvények sokkal erőteljesebbek, mint a felnőttek beleszólása. Az évek folyamán az önkormányzat bizonyos szokásokat alakított ki, melyek jogokká, illetőleg kötelességekké fejlődtek. Az újonnan jövő már ezeket találta, és így vagy beleélte magát, vagy szakítania kellett a közösséggel. Megjegyezni kívánom, hogy ebben a gyermekállamban ugyanazok a társadalmi, jogi és lelki problémák merülnek fel, mint a felnőtteknél. Pompás alkalom ilyenkor – a felnőttek példáján okulva – egy-egy ilyen problémát megoldani. (Jogtalanság megtorlása, vallásszabadság, származási kérdések, önkényeskedés, terror, klikkrendszer.)”[6]

Mit üzen a Gaudiopolis a ma nevelőinek?
A háború után születőben lévő új társadalom új embert igényelt. Hogy milyen legyen az új ember, a Pax gyermekotthon e kérdésre példaként állítható választ adott. A gyerekek számára vallásszabadságot, öntevékenységet, önálló személyiséghez való jogot biztosított. Az általánosítható tapasztalatok közé sorolandó és máig ható példának állítható az igen sokféle és a gyerekek által végezhető tevékenységforma, amely kinek-kinek egyéniségének megfelelő, sikert ígérő választási lehetőséget biztosított, így járulva hozzá a háborús élményekből való gyógyuláshoz és további fejlődésükhöz. Értékeit tekintve a korszak legkomplexebb pedagógiai kísérlete a Gaudiopolis volt.
A háború után a kibontakozás egyik alternatívája a polgári demokrácián alapuló társadalmi rend lehetett volna. Ennek a reménynek felelt meg a Gaudiopolis. A Gapo szelleme, rendszere, terminológiája és gyakorlata polgári demokratikus alapokon nyugodott. (A felnőtt vezető részvétele is rögzített, sőt a néptribuni rendszer által korlátozott, azaz ellenőrzött volt.) Ma is tudnunk kell, hogy a nevelési intézmények mini-társadalomképe formálja a gyerekek állampolgári felfogását, későbbi társadalmi aktivitását.
A Gapo lakói gyermeki méltósággal, büszke öntudattal élhették meg, hogy polgárként köztársaságuk, és ezáltal saját életük gazdáivá, felelős vezetőivé váltak.

A magyar pedagógiai gyakorlatban több helyütt is felbukkant a közösségi szerveződés és irányítás köztársasági, minisztertanácsi formája. Számukra pedagógiatörténeti adalékul, mintaként szolgálhat a Gaudiopolis.
Az iskolák azonban nem azonosíthatók a gyermekotthonokkal, ahol – kis túlzással – „éjjel-nappal” együtt élnek a gyerekek, teljes életüket szervezheti a nevelők közössége. Éppen a tevékenységek sokféleségével és a diákok közösségi (társadalmi) aktivitásának biztosításával mozgósíthatók leginkább a gyerekek saját fejlesztésükre. Minden ilyen kísérlet fantasztikus erőket szabadít fel. Nagy felelősség pedagógusként részt vállalni ebben.
A reális értékeléshez ismét idézzük Sztehlo Gábort: „A fiúk által alkotmányos alapokra helyezett Gaudiopolis mégis sok olyan dolgot oldott meg, ami előtt mi felnőttek tanácstalanul álltunk volna, és nagy segítségére volt az otthon vezetőségének a rend fenntartásában. Gaudipolis önkormányzatát demokratikus játéknak is lehet tekinteni. Jó pedagógiai módszer volt, […] és e nélkül a „demokratikus játék” nélkül sok jó tervet, kezdeményt nem tudtunk volna megvalósítani. Legtöbbet […] a közösségteremtés és a megbékélés terén köszönhettünk a Gaudiopolisnak; az ifjúsági köztársaság össze tudta fogni azt a sokféle, sokfelől érkezett gyereket; a hazulról hozott előítéletek, ellenségeskedés eltompultak, az érdeklődés más irányt vett, haragnak, elfogultságnak nem volt helye, és szépen kialakult a testvériség érzése. Gaudiopolis, mint a neve is mutatja, az öröm városát, a boldog közösséget akarta megteremteni, minden veszteség, szomorúság ellenére.
Ez pedig, ha játékosan, ha komolyan, mégis sikerült ezeknek a fiúknak.” (Sztehlo 1994)
Evangélikus nevelési és oktatási intézményeinkben vajon meg tudjuk-e teremteni a mi Gaudiopolisunkat?

Felhasznált irodalom
Bartosné Stiaszny Éva 2005. Háborúban békességben. Luther Kiadó, Budapest
Horváth Ádám 1947. Mi a Gaudiopolis? Fővárosi Levéltár XXVI/743 iratanyaga
Sztehlo Gábor (szerk.) 1943. Magyarországi evangélikus népfőiskolák. Orosháza
Sztehlo Gábor 1994. Isten kezében. Sztehlo Alapítvány Budapest



[1] Országos Evangélikus Levéltár, a Soproni Teológusotthon iratanyaga; Sztehlo Gábor levele Helsinkiből, 1932.III. 9.
[2] Érdemes még tudnunk, hogy a sárospataki református népfőiskolán, az úgynevezett „Szeretetfalván” is önállóan éltek a fiatalok.
[3] Gröbler András naplója Svájcból érkezett haza. Magángyűjteményben található.
[4] A gimnázium második osztályának naplójából, 1946. Magángyűjteményben található.
[5] Korabeli összefoglaló a Gaudiopolis életéről. Kézirat, magángyűjteményben található.
[6] Országos Evangélikus Levéltár, Sztehlo –irathagyaték.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése