2016. február 11., csütörtök

Mandák Csaba: A jó vezető




Milyen a jó vezető? Hogy lehetek jó „Főnök”? Most akkor intézményt vezetek, szervezetet, vagy embereket? Számtalanszor tettem fel magamnak ezeket a kérdéseket akkor is, amikor osztályfőnökként egy kialakulóban lévő közösséget kísértem, amikor iskolaigazgatóként egy 14 évfolyamos intézményt vezettem, vagy amikor oktatás-fejlesztési projektekben dolgozva szakmai vezetőként, projektmenedzserként dolgoztam. Kerestem a jó példákat, amelyekhez igazodhatnék, és persze találtam is jó néhányat. Sok embert, akiket ilyen, vagy olyan okból példaképemnek tekinthetek.
Mégis, a forprofit szférában tett hosszabb-rövidebb látogatásaim mindig azzal a tapasztalással értek véget, hogy abban a világban mintha hosszabb ideig tartana egy-egy jó vezető vezetői sikeressége, egy-egy jól vezetett szervezet sikertörténete. De miért? Hiszen mi, pedagógusok eleve arra készültünk, hogy emberekkel foglalkozzunk, embereket segítsünk, kísérjünk, neveljünk, vezessünk. Ráadásul, mi a lélek emberei vagyunk… Miért nem a mi sikertörténeteinkből tanul a forprofit világ? Persze könnyű újra és újra beidézni a legfőbb okokat: a célorientáltságot, és hogy azonnali a jutalom és a büntetés is egy-egy jó, vagy rossz döntés után.

Bernard Marr
Azt hiszem elsősorban rajtunk, vezetőkön múlik, hogy mi lesz az iskolákkal, mi lesz a szakmánkkal, mi lesz az intézményesített neveléssel. Nekünk kell elkezdeni sikertörténeteket írni.
Hát akkor tanulok… Előkerestem egy, a szervezet- és menedzsmentfejlesztésben sikeres és népszerű szakember: Bernard Marr stratégiai elemző, a The Intelligent Company (Az intelligens vállalat) szerzője, az Advanced Performance Institute (www.ap-institute.com) vezérigazgatója gondolatait a jó főnök legfőbb jellemzőiről. Marr kilenc pontban fogalja össze a jó vezető ismérveit, ezt a kilenc gondolatkört vettem górcső alá a saját tapasztalataim (sikereim-kudarcaim) fényében.
A jó vezető tehát…

1. Határozott vezető pontosan körvonalazott célkitűzésekkel
A jó főnök tudja, hogy mit akar, és hogyan szándékozik elérni céljait. Ezt világosan kommunikálja a csapatának, amelynek tagjai ennek köszönhetően a lehető legjobb eredménnyel oldják meg feladataikat. Nem titok, hogy mik a távlati tervek, és ezeket miként lehet megvalósítani – a cég minden dolgozójának részesévé kell válni a stratégiának, amely sikerre viszi a vállalkozást.
A jó főnök, tudja, hogy ez csapatmunka. A szervezet (vállalat, iskola, tantestület) csak akkor lesz hosszútávon sikeres, ha összetartó, egymással és egymásért dolgozó csapatot alkotunk belőle. Nem az a fontos, hogy én tudjam, vagy hogy én tudjam a legjobban. Az a fontos, hogy MI tudjuk a legjobban.

2. Felelős önmagáért és a csapatáért
A jó vezető szigorú elvárásokat támaszt a csapatával szemben, de tudja, hogy ezen elvárásoknak neki magának hatványozottan kell megfelelnie. Minden alkalmazott felelős a cég sikereiért és kudarcaiért, de a legfőbb „hunyó” a vezető kell legyen.
Ezt tudtam, hogy így van. Tudtam már a legelején. De összekevertem azzal, hogy tévedhetetlennek kell lennem, és hogy nekem kell lennem a legjobb osztályfőnöknek, a legjobb szaktanárnak, a legjobbnak mindenben. Pedig számtalan nálam jobb osztályfőnök, szaktanár és karbantartó dolgozott a csapatban. És akkor dolgoztak a legjobban, amikor már meg mertem nekik mondani, éreztetni tudtam velük, hogy az ő területükön ők jobbak, mint én. Hagytam őket dönteni abban, amiben ők a jobbak. Nekem vezetőként kellett jól teljesítenem, hogy ők is biztosak lehessenek bennem.

3. Megoldja a problémákat
Aki gyorsan felfedezi, mi a baj, és azonnal van ötlete a megoldásra, el tudja kerülni a buktatókat, és sikerre viszi a vállalkozást. A jó vezető a munkatársakat is bevonja a probléma megoldásába, mert a közös gondolkozás további kiváló ötleteket szül és erősíti a csapatszellemet.
Itt egy kicsit elbizonytalanodtam Bernard Marr útmutatásában. Illetve csak az „azonnal van ötlete a megoldásra” résznél. Persze a következő mondat kiteljesíti a gondolatot és a csapat bevonását, de a saját személyes megélésem szerint én nagyon sokszor (sajnos tíz esetből legalább hétszer) leálltam ott, hogy „van ötletem a megoldásra”, és azt el is kezdtem megvalósítani. Nem mindig jött be. Ami viszont biztosan bejött – ehhez nekem bizony kellett vagy tíz év tapasztalat –, hogy nem maradhat probléma kezeletlenül. Hogy minden, amit a szőnyeg alá söprünk, agyonhallgatunk, félreteszünk, az csak még nagyobb problémákat szül, és szép lassan felmorzsolja, erodálja a közösséget. Ma már kizárólag az őszinte, nyílt, játszmák nélküli kommunikációban hiszek. A problémák tekintetében is, legyenek azok külsők, vagy belsők.

4. Nem mikromenedzser
Aki jól válogatja össze a munkatársait, nem kényszerül arra, hogy folyamatosan ellenőrizze és a napi apró-cseprő feladatok szintjén szigorúan dirigálja őket. A jó főnök tudja, hogyan kell delegálnia a feladatokat, és bízik a csapatában, amelynek tagjait soha nem vegzálja fölöslegesen.
Azt hiszem, ezt mostanra megtanultam. Be kell látnom, hogy elsősorban rossz példákból. Volt olyan főnököm, aki napokat töltött azzal, hogy a HACCP-nek megfelelő rozsdamentes melegítőedényt keresett az interneten az iskolai konyha számára egy olyan intézményben, ahol főállású gazdasági vezető, főállású műszaki igazgató, három konyhai alkalmazott és három karbantartó is dolgozott. És olyan főnököm is volt, aki ugyan elismerte, hogy jó órákat tartok, de megkövetelte volna, hogy az ő kedvenc témáját az ő módszereivel dolgozzam föl az osztállyal. Ma már delegálom a munkát és bízom a csapat tagjaiban. Ők pedig meglepődve és értetlenül néznek rám, hogy nem akarok minden részletről, minden egyes alkalommal tételes beszámolót olvasni. Még mindannyiunknak tanulnunk kell, hogy milyen csapatban, hatékonyan dolgozni.

5. Gyorsan és jól dönt
Egy szervezet működtetése során naponta ezernyi kisebb-nagyobb döntést kell hozni. Ha egy vezető lépten-nyomon leáll vacillálni, menthetetlenül eltéved a dilemmák dzsungelében. Így nem csupán a problémákat nem sikerül megoldani, de elveszti a beosztottak tiszteletét és bizalmát is.
Azt hiszem ez az a terület, amelyet leginkább az évek érlelnek. A tapasztalat, a rutin magával hozza, folyamatosan fejleszti ezt a képességet. Azt is, amikor már megtanulom, és elfogadom magamtól, hogy ér tévedni. És ha a kis tévedéseimet belátom – magam és mások előtt is –, akkor ezzel együtt csökken annak a feszültsége, hogy mi lesz, ha egyszer mégis tévedek, és ezzel együtt pedig csökken annak az esélye is, hogy valami nagy, meghatározó dologban fogok tévedni.

6. Odafigyel a munkatársaira
Az ügyfélnek mindig igaza van és a cég érdeke az első, de a vállalkozás halálra van ítélve, ha a vezető nem figyel oda a munkatársakra. Elvégre ők működtetik a céget, és ha lelkesen, boldogan teszik, az mindenkinek javára válik.
Egyszer régen olvastam egy cikket az Amerikai Űrkutatási Hivatal (NASA) működéséről. A NASA-nál a munkafolyamatnak nagyon fontos részét képezik az úgynevezett tervezési felülvizsgálatok. Ezek olyan tanácskozások, amelyeken bemutatják, hogy az adott projekt épp milyen fázisban van, és meghívnak mindenkit, akinek akár csak a legapróbb része is van a munkában. A vezérgondolat az, hogy bármilyen kis ember észrevehet valami olyat, amire a legnagyobb ember nem gondolt. Mindenki mindenkivel beszél, és mindenki mindenkiről tud. Ha a takarítók találnak két elhagyott anyacsavart, leállítják a következő startot, amíg ki nem derül, hogy honnét hiányzik. A takarítók viszont csak akkor mernek szólni róla, ha tényleg oda figyelünk rájuk és komolyan vesszük őket.

7. Elismeri a jó munkát
Mindenki szereti, ha díjazzák az erőfeszítéseit, ennek köszönhetően még lelkesebben folytatja munkáját. A jó vezető mindig pozitív visszajelzést ad, ha elégedett a teljesítménnyel. Ez megnyilvánulhat pénzjutalom vagy különféle bónuszok formájában, de a kollégák már azt is igen nagyra értékelik, ha a főnöknek van néhány jó szava a munkájukkal kapcsolatban.
Mert meggyőződésem, hogy elsősorban embereket vezetünk, közösségeket irányítunk. És, ha az emberek „jól működnek”, akkor működik jól a szervezet, akkor működik jól az intézmény. Az emberek pedig akkor működnek jól, ha kiegyensúlyozottak, magabiztosak, harmonikus közegben dolgozhatnak, ahol elismerik a munkájukat.

8. A jó főnök őszinte
A sunyi, kamuzó, kiszámíthatatlan vezető szétzilálja a szervezetet, amelynek az élén áll. Akkor is őszintének, egyenesnek kell lenni, ha az igazság netán fájdalmas. Az adott szó mindig betartandó. A bizalom elvesztése a vállalkozás bukásához vezethet.
Ahogy már a problémamegoldással kapcsolatban is írtam, ma már kizárólag az őszinte nyílt, játszmák nélküli kommunikációban hiszek. Ez persze néha fáj. De ez az egyetlen út számomra, s persze, ha egy csapat vagyunk, ha közösség vagyunk, akkor csak az őszinte, nyílt kommunikáció tarthat össze bennünket hosszú távon is.

9. Lendülettel, de kiegyensúlyozottan
A kiváló vezetők élnek-halnak a cégért, de azért tudják, hol a határ. A munka nem mehet a magánélet rovására, meg kell teremteni az egészséges egyensúlyt. A főnök is ember, akinek remélhetőleg boldog és szenvedélyes élete van a szakmai tevékenysége mellett, és ezt tudatosítania kell magában a munkatársakkal kapcsolatban is. Csak olyan mértékű elköteleződést szabad elvárni a kollégáktól, ami lehetővé teszi, hogy a „gyáron” kívül is bármilyen téren ki tudjanak teljesedni. A jó példával pedig a főnöknek kell elöl járnia.
Ezt most ki kellene emelnem, nagyobb betűmérettel, megvastagítva, bekeretezve mindannyiunk számára.

De amiért ki kell emelnem, az egyben már az összegzés is. Azt, hogy valaki jó vezetővé váljék, meg lehet tanulni. Meg lehet tanulni a technikákat, módszereket. Lehet gyűjteni tapasztalatokat, jó gyakorlatokat. Rátekintést nyújthatnak az ilyen összegzések, mint amit Bernard Marr jóvoltából olvashatunk. De meggyőződésem, hogy jó vezetővé az tud válni, aki az emberi, evilági útját komolyan veszi. Ha valóban a lélek útját járjuk, akkor jó emberekké, jó családapákká, jó családanyákká, testvérekké, barátokká, társakká válunk. Akkor olyan kapcsolatokban, családban, közösségekben akarunk létezni, tevékenykedni, ahol a nyílt, őszinte, játszmamentes kommunikáció a természetes, ahol megbízunk egymásban és tiszteletben tartjuk egymást. Ahol a legjobb osztályfőnök osztályfőnökként dolgozik, a legjobb matematikatanár matematikaórákat tart és az aktuális vezető vezet. Egymásban kölcsönösen megbízv

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése