Schulek Mátyás
1992-es újraindításától 2005-ig vezette a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumot.
Több méltatást fogalmaztam már meg az ő életútjáról. Ebben a dolgozatban kollégáimat
is megszólaltatom, hogy látták ők Igazgató Úr személyiségét, iskolateremtő
munkáját.
A 90-es évek elején az Eötvös Collegiumban
dolgoztam, ahol az igazgató Vekerdy József volt, tudománytörténész, fordító,
tizenvalahány nyelven beszélő szanszkritológus. Akkoriban indult újra Deák Tér,
és mivel tanítani szerettem volna, jelentkeztem. Mikor átadtam a kikérőt
Vekerdy igazgató úrnak, meglátta Mátyás aláírását és felujjongott: "Csak
nem a Schulek-dédunoka? Hát mi, kérem, együtt ültünk másfél évet! Kiváló
ember!" Erről aztán én is megbizonyosodtam, szerencsére börtön nélkül.”
Őze Katalin
„Olyan igazgató, aki egy fejjel
magasabb nálunk.” — fogalmazták meg a kollégák. Ezt az állítást szó szerint is
lehet érteni, de a lényeg, amiért minden beosztottja tisztelte, emberi és
pedagógiai tapasztalata és hite volt.
Schulek Mátyás nyolcgyermekes
lelkészcsalád második gyermekeként született 1935-ben. Lelkész apját és az
egész családot kitelepítették, sok nélkülözésben volt részük. A sárospataki
Református Kollégium meghatározó volt személyiségfejlődésére, tanári pályája
alakulására, a modern protestáns gimnáziumról kialakított képére. Családja
miatt nehezen vették fel egyetemre. Végül a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemre
került magyar– történelem szakra. 1956-ban szinte akaratlanul sodródott bele a
politikai eseményekbe. Az egyetem forradalmi bizottsági elnökévé választották.
1957-ben öt év börtönbüntetésre ítélték. 1959-ben amnesztiával szabadult, ekkor
kerülhetett sor elhalasztott esküvőjére is. Börtönéveire soha nem emlékezett
gyűlölettel vagy keserűséggel. Derűsen emlegette a fordítói munkát, amelyet
odabenn végzett, tisztelettel emlékezett meg bajtársairól.
Szabadulása után a Kelenföldi
Egyházközségben mint segédharangozó és segéd-egyházfi dolgozott, volt villanyszerelő
segédmunkás, az Április 4. Gépgyárban kitanulta a hegesztést, géplakatos
szakmunkás bizonyítványt szerzett. Megbecsült szakemberként távozott a
nehéziparból az ELTE bölcsészkarára 1965-ben. Hiányzó vizsgáit letette,
megszerezte magyar-történelem szakos tanári diplomáját, majd estin elvégezte az
angol tanári szakot.
1965 szeptemberében kezdett tanítani a
Hűvösvölgyi Nevelőotthonban, majd 21 éven át gyakorolta tanári hivatását a
kőbányai I. László Gimnáziumban. Tanított esti tagozaton, felnőtt tanfolyamokon
is.
1989 elején az újrainduló Budapesti
Evangélikus (Fasori) Gimnázium egyik alapító tanára lett.
1991 késő őszén kapott feladatot a Deák
Téri Evangélikus Gimnázium megszervezésére, beindítására. 1992 szeptemberében
indította az első évfolyamot az Aranytíz Kultúrházban négy főállású tanárral.
Romantikus körülmények között, hősiesen igyekeztek tanítani a tanárok, és élték
mindennapjaikat az „alapító ősökkel” – ahogy a legelső évfolyamot nevezte
Igazgató Úr. Később apránként építette fel az iskola tanári testületét,
alakította annak szellemiségét, fejlesztette tantervét, alapozta meg hírnevét.
„Mátyás gyakran szokott
arról beszélni, hogy a Deák téri tantestület milyen nagyszerű. Erről mindig
eszembe jut, hogy ő micsoda hatalmas szervező munkát végzett az iskola
újraindításakor, a tanári kar összegyűjtésén; elképzelhetetlen. Mi akkor egy
hegy tetején laktunk, nem volt telefonunk, és mikor elfogadták a pályázatomat,
gyorsan akart értesíteni, bement hát a Nemzeti Múzeumba a férjemhez. Ő abban a
percben épp a raktárban volt, de Mátyás úgy rohant, hogy nem bírta kivárni, míg
kijön, így hát valaki bedörömbölt hozzá: "Itt van az evangélikus gimnázium
igazgatója, kérdezi, hogy kell-e a feleségednek jövőre az állás." És
onnan, a folyosó végéről kiabált Mátyásnak, hogy igen, ő meg az ajtóban állt,
és már szaladt is tovább. Nagyon a szívén viselte az újraindítás minden apró
gondját.” Őze Katalin
Harmati Béla püspökkel „tárgyalták
vissza” a gimnáziumépületet az állami iskolától, meglehetősen konfliktusos
tárgyalássorozatban. 1993 őszén költözhetett a gimnáziumi közösség az ősi
épületbe. Volt bátorsága kezdőket, fiatalokat felvenni: a tanárok felvételekor
a hivatásszeretetet, elkötelezettséget vizsgálta, nem foglalkozott
presztízs-szempontokkal. Ezekben az első években kovácsolódott össze a tanári
kar, amely az élet rendjéből adódó természetes változások mellett a mai napig
minimális fluktuációval tart össze. Kezdetben csak a legelkötelezettebb
evangélikusok merték a Fasor után másodikként visszakapott nevenincs egykori
leányiskolába adni gyermekeiket, Igazgató Úr nyugdíjba menetelekor már ismert
és keresett iskolát adott át, szép és egyre javuló eredményekkel. Mindezen
fejlődés hátterében a gimnázium értékrendjének, szellemiségének megfogalmazása,
elfogadtatása és szilárd képviselete állt.
A Fasori Gimnázium megnyitása után meg
kellett formálni a kevésbé nagy múltú Deák Téri Evangélikus Gimnázium
arculatát. Igazgató Úr anekdotikus megfogalmazását minden tanár ismerte: „A
volt fasori diákok külföldi kutatóintézetek tudósaiként felszerelték
gimnáziumuk szertárait, a volt Deák tériek meg kihímezték a ballagási
tarisznyákat.” A szerény célkitűzés jó alapnak bizonyult. „Keresztyén iskolát”
akart csinálni, nem „versenyistállót”, a Nobel-díjasok nevelésének célja már
foglalt volt, amikor a Deák téri épületet visszakapta az egyház. Sok irreális
elvárástól mentette meg ez az alapozás a gimnáziumot, a belső építkezés, a
lelkület kialakítása később meghozta gyümölcseit.
Schulek Mátyás az 1992-es
iskolaalapítások idején egész evangélikus oktatásunk meghatározó személyisége
volt. Az előkészítés időszakától részt vett a zsinat munkájában, egyházunk
oktatásügyét képviselte a Közoktatáspolitikai Tanácsban, szerepet vállalt az
evangélikus iskolaügy koordinációs munkájában. A mai sokelemű és ezerfelé
széthúzó intézményrendszerben már ismeretlen az az öröm, lendület és
összetartás, amely az első igazgatók közösségét jellemezte.
A Deák Téri Evangélikus Gimnázium
alapértékeinek a keresztény szellemiséget, a közép-európai gimnáziumi modellt,
a gyermek- és szülőbarát tanári közösséget tartotta. Sikerült olyan iskolát
kialakítania, ahol szívesen fogadják, és nem tekintik sem ellenségnek, sem
kioktatandó laikusnak a szülőket. A tanárok közötti jó kapcsolatot, egymás
munkájának a megbecsülését a közös munka sarokkövének tekintette.
„Mátyás konfliktuskezelő
képessége lenyűgöző volt. Mindig szakított elegendő időt arra, hogy mindkét
felet türelmesen végighallgassa, senki ne érezzen részrehajlást. Míg kollégáit,
a szülőket vagy a diákokat hallgatta, csak figyelt, nem szólt vagy kérdezett
közbe, menet közben nem nyilvánított véleményt. Ennek volt köszönhető, hogy a
tantestületben béke honolt, nem volt ún. "fúrás" vagy súlyos ellentét
a kollégák között. Ez a béke sugárzott ki a diákokra is, amelynek köszönhetően
sokkal kevesebb feszültség volt az iskolában, mint máshol.” Bércziné Mayer Viktória,
korábbi igazgatóhelyettes
Egyik legnagyobb karizmája talán ez
volt, a békességteremtés.
A gimnázium keresztény szellemiségének
kialakítását biztos kézzel vezette azokban az időkben is, amikor egyházszerte
vérre menő viták folytak arról, hogy „Mitől evangélikus az iskola?”. Igazgató
Úr hite, egyházszeretete adta egész vezetői munkájának, minden döntésének
alapját. Bizonyos értelemben naiv, gyermeki hittel tekintett az iskola ügyeire
éppúgy, mint saját életének korántsem könnyű eseményeire. Hitte, hiszi, hogy őt
az Úristen kitartott tenyerén hordozta egész életében.
Vallotta, hogy az iskola népe egy nagy
gyülekezet, és kezdettől kampányolt az iskolalelkészi állások megalakításáért.
1989-ben kezdte meg tanulmányait az Evangélikus Teológiai Akadémián, amelyet
1992-ben fejezett be. 1993-tól kezdve hittant is tanított, valamint rendszeres
szolgálatot vállalt a Kelenföldi Evangélikus Egyházközségben, és alkalmanként
az iskolai istentiszteleteken. 1997-ben szentelték lelkésszé. Nagy büszkeséggel
öltötte magára a Luther-kabátot. Ennek ellenére nem tekintette magát az iskola
lelkészének, erre a posztra nyugdíjas lelkészkollégáját, Pintér Károlyt kérte
fel. Mindketten sok időt töltöttek a tanári szobában, lyukas órákban
beszélgettek a tanárkollégákkal. Ezekre a kedélyes beszélgetésekre – nem
egyszer teológiai vitákra – a fiatalabbak, az egyházhoz távolabbról közeledők
is szívesen emlékeznek vissza.
Kezdetben még arról is sok vita folyt
az egyházban, hogy szükséges-e heti két hittanóra iskoláinkban, és tegyük-e
kötelezővé az áhítatokon való részvételt. Ezekben az ügyekben Mátyásnak határozott
álláspontja volt, amelyet keresztül is vitt.
Hatalmas olvasottsága, irodalmi és
történelmi műveltsége, zeneszeretete okán rengeteg, a tanításhoz bárhogyan
kapcsolódó témáról lehetett vele beszélgetni. Személyiségformáló erőnek
tartotta az alapműveltséget. Csak mulatott a praktikum iránt lelkesedő nevelési
irányzatokon, a „piacképes” tudást követelő szülőkön, annál nagyobbra értékelte
a folyamatos önművelés igényének kialakítását. A könyvek iránti szeretete
határtalan, egészen a közelmúltig be-betért az iskolai könyvtárba, hogy
átnyújtson a könyvtárosnak néhány kötetet, amelyet fizetéséből, később
nyugdíjából vett a tanulóifjúság épülésére.
Napjaink vezetéselméleti szakemberei
törhetnék a fejüket, hogy mitől volt ragyogó iskolavezető Schulek Mátyás. Bár
összesen négy tanári szakja és közoktatásvezetői végzettsége is volt, sok
tekintetben fittyet hányt azokra az elvekre, amelyeket egy vezetői tréningen
gyakoroltatnának mint a sikeres vezetés nélkülözhetetlen elemeit.
Számos szabályt, rendelkezést
egyszerűen figyelmen kívül hagyott. Igaz, a hőskorban, a kilencvenes évek
elején valamiféle ex lex állapotban működtek az egyházi iskolák. Sok mindent
meg lehetett tenni, nem kötötték gúzsba a szabályzók a gimnáziumok életét. Az
övét még kevésbé, kamaszos mosollyal mesélte el, hogy melyik törvényi helyet
hogyan értelmezi – meglehetősen tágan. Nem esett a szabályzatok bűvöletébe,
egyetlen „igazgatói utasítását” nem olvastam soha. Viszont rengeteget
beszélgetett, gyerekkel, szülővel, tanárral, más iskolában dolgozó kollégákkal.
Hatalmas szervezetet biztosan nem
lehetne így vezetni, de a 12 osztályos iskola összetartására ez a személyes,
barátságos, informális vezetői stílus kiválóan megfelelt. Ott élt közöttünk,
beszélgetett, megértett, tanácsolt. Hallgatta a kollégák órai történeteit,
kérdezgette őket, részt vett kicsik-nagyok rendezvényein, kíváncsi volt
mindenre, ami az iskolában történik.
„Olyan bölcsen beláttatta
az emberrel, hogy van olyan, hogy nincsen válasz, nincs ismeret. Egyszer a Tudod, hogy nincs bocsánatról akartam
érzékeltetni, milyen megrendítő, hogy ez a súlyos téma itt ilyen könnyed
ritmusú zeneiséggel szól, választottam is valami Mozartot, de nem tudtam, hogy
magyarázzam meg ezt. Kérdeztem Mátyást, mit mondjak, milyen zenei hatásra van
Mozartnál is így, hogy könnyed, de mégse. »Hát Kati – mondta –, tudod, van olyan
tizennyolc éves elég sok, aki ezt magyarázat nélkül is megérti, aki meg nem,
annak meg úgyis hiába mondod.« Erre sokat gondolok, felszabadító volt, mert
kezdetben szerintem a tanár hajlamos azt hinni, hogy olyan a gyerek, mint a
számítógép: üres lap, beleírom, mentem, legközelebb pedig a keresőszóra
visszaadja azt, amit beledolgoztam. Jó tudni, hogy nem ez van. Tehát igen, mindig
szem előtt tartotta, hogy a gyerek az valódi, hús-vér élőlény.” Őze Katalin
Beosztottjainak meglehetősen nagy
szabadságot adott. Abból indult ki, hogy az igényes értelmiségi ember magától
is értelmes, szép munkát szeretne végezni, és ebben nem támogatja, hanem
visszaveti, ha folyton noszogatják, szabályozzák, ellenőrzik. Amíg az
ellenkezőjéről meg nem győződött, minden tanáráról feltételezte, hogy
lelki-szellemi erejét megfeszítve, örömmel és jól dolgozik a gyerekek javára.
„Amit most a születésnapján is
megköszöntem neki, az a nagy bizalom volt, amellyel minket kezelt. Még hátra
volt egy évem az egyetemből, amikor már felvett félállásban. Még csak a
gyülekezetben tanítottam hittant, egyszerű tanítói végzettséggel, amikor
Harmati püspök úr engedélyével elkezdhettem hittant is tanítani a gimnáziumban.
Megbízott bennem, hogy meg tudom csinálni. Hogy ez hova vezetett hittanos életemben, azt nem kell
magyarázni. Ő küldött a tantervíró csapatba akkor, amikor éppen csak elkezdtem
a teológiát...” Sólyom Anikó
Jóízűen mesélte, mondogatta a gimnázium
alakításával, közelmúltjával és jelenével kapcsolatos anekdotákat. Jól ismertük
már ezeket, némelyiket szó szerint. Kiválóak voltak ezek a történetek a
csapatszellem erősítésére. Nem egyszer mulattunk ismétlődő szövegein, ám idővel
ezek a gimnázium népmesekincsének részévé váltak.
Saját maga számtalanszor szeretettel
emlékezik meg az igazgatóhelyettesekről, akik mellette dolgoztak, és akikre
bizony rengeteg aprómunkát ráhagyott. Az adminisztrációval, tanügyigazgatással
nem foglalkozott. Annak ellenére, hogy őt mindenki nagyra becsülte, tisztelte,
nála jóval fiatalabb helyetteseit soha a kollégák előtt kínos helyzetbe nem
hozta. Egyszer, nem sokkal az iskolába érkezésem után magam megválaszoltam egy
kérdést, egy politikus meghívásával kapcsolatban a tantestületi értekezleten.
Mátyás utána behívott az irodába: „Edit, én pontosan ellenkezőleg döntöttem
volna. De ha most már ezt mondtad, így fogjuk végigcsinálni.” Nagyon jól esett,
hogy a sok feladat mellett szabadságot, hatáskört is adott nekünk. Nem
értettünk egyet mindenben, de mindig párbeszédben tudtunk maradni, és szinte
soha nem döntött diktatórikusan. Tekintélyének forrása nem külsődleges
tényezőkben, hanem személyiségében rejlett. Ehhez hozzátartozik, hogy a fiatal
kolléganők némelyike nagyon tartott tőle, alig merték megszólítani a „Nagy
Fehér Főnököt”.
„Még
fiatal tanár koromban, mikor meglehetősen el voltam keseredve – azt hiszem
azért, mert a végzős osztályomban volt olyan diák, aki azt gondolta, hogy neki
fontosabb az egyetemi előkészítőre járnia, mint Erdélybe jönni velünk –, akkor
mondta nekem Mátyás vigasztalásul: »Andris! A pedagógiának alapvetően két eszköze
van: egy fal és egy vödör borsó!« Az elmúlt huszonöt évben ez párszor eszembe
jutott." Fazekas Andrea
Amikor egészsége kezdett gyengülni,
igen tervszerűen, fokozatosan, évek alatt vont bele az iskolavezetésbe. Mindig
más alkalmakra kellett őt elkísérni, majd különféle helyzetben
„helyettesíteni”: megbeszéléseken, értekezleteken, évzárón, érettségin. Makacs
szelídséggel vett rá, hogy folytassam iskolavezetői munkáját. Sem előtte, sem
azóta nem láttam ilyen átadás-átvételt. Annak ellenére, hogy visszavonulása
után is részt vett, sőt, amennyire ereje engedi, a mai napig részt vesz az
iskola életében, soha nem kritizálta, próbálta befolyásolni vezetői
döntéseimet.
Túlságosan sokat élt és tapasztalt
ahhoz, hogy karriernek tekintse az iskolavezetést. Többször úgy nyilatkozott,
hogy négy drága gyermeke van, két lánya, egy fia és a Deák Téri Evangélikus
Gimnázium. Nyugdíjba vonulása után is hosszú évekig kért még egy-egy osztályt,
később szakköri csoportot, akikhez bejárt, hogy csillapíthatatlan
szenvedélyének, a tanításnak hódolhasson, és érezzen egy kis iskolaszagot.
Igazgatói éveit ő maga így értékelte:
„Mindenesetre egész igazgatóságomat úgy
fogtam föl, mint egy nem rövid, de időnként igen nehéz élet végén egy
csodálatos szép és értékes ajándékot az Úristentől, az Ő szolgálatának egy
nagyon szép lehetőségét.”
„Visszaemlékszem
a legrendhagyóbb szerenádra, amely a budakeszi Országos Rehabilitációs Intézet
parkjában hangzott el: Mátyás épp a nagy műtétből lábadozott (szó szerint!); az
akkor búcsúzó osztály pedig semmiképp nem akart lemondani arról, hogy Igazgató
Úrnak énekeljen. Így hát felkerekedtek, és a kórház parkjában egyszer csak
felzengett a Velem vándorol utamon
Jézus...
Mátyás
meghatódásáról nem írok, de a mankóval, kerekes kocsival odasereglő betegek
megrendülését nem lehet elfelejteni. Többen odasúgták Mátyásnak: »Hát, magát
aztán tényleg szeretik a diákjai!« Igazat mondtak.” Korompayné Sebestyén Nóra
Így igaz. Köszönjük Mátyás!
VálaszTörlésZomboryné B. R. a DEG ny. tanára (1994-2011)