2016. január 25., hétfő

Lassú Tamásné: Az óvodapedagógus mint vezető




„Kegyelem, nagy kegyelem, hogy Jézust ismerem. Kegyelem, nagy kegyelem, hogy Ő a vezérem.”(Spirituálé – részlet)

Ki az óvodapedagógus?
Ki az, aki az óvodapedagógusi hivatást választja? Tisztában van-e annak súlyával, felelősségével amikor jelentkezik a főiskola vagy egyetem óvodapedagógus szakára, hogy egyúttal vezetőnek is jelentkezik? Azoknak érdemes az óvodapedagógusi hivatást választani, akikben ott ég a gyermekek iránti szeretet, a kisgyermekért való tenni akarás vágya. Főiskolára, egyetemre is azért jelentkezik az ember, hogy a gyermekekkel – a talentumként kapott szeretet továbbadása mellett – megfelelő szakértelemmel tudjon foglalkozni. Ennek érdekében törekszik a kötelező képesítést megszerezni, a szakmai ismereteket a tőle telhető legmagasabb fokon elsajátítani.
Amikor véglegesen eldőlt bennem, hogy óvónő szeretnék lenni, jelentkeztem a Soproni Óvóképző Intézetbe, és bizony eszembe sem jutott, hogy egyúttal vezetőnek is jelentkeztem. Teljesen természetes volt számomra, hogy kisgyermekekkel szeretnék foglalkozni, hogy neveljem őket, játsszam velük, figyeljek rájuk, óvjam-védjem őket minden ártó-veszélytől. A felsőfokú képzés során képet kaptunk a módszertanról, a különféle pedagógiai eszközökről, feladatokról amelyekkel a nevelési célok elérése érdekében mindig az egyes gyermeket nevelhetjük a neki megfelelő módon, sajátos egyéni szükségletei szerint.
A „hogyan tegyem mindezt” kérdése miatt mentem főiskolára, hogy elsajátítsam az óvónői hivatáshoz szükséges ismeretanyagot. Vezetésről még mindig nem volt szó, módszertanról, nevelésről, fejlesztésről, feladatokról, célokról annál inkább. A főiskoláról kikerülve 32 kiscsoportos (3-4 éves) gyermeket bízott rám a vezető óvónő, hogy segítsem beilleszkedésüket az óvodai életbe. Mindezt úgy, hogy egyben támogassam őket az édesanyjuktól való elszakadás folyamatában is. Visszagondolva erre a legelső csoportomra, most utólag fogalmazódik meg számomra, hogy óvónőként nemcsak a gyermekeket, de a szülőket is rá kellett vezetnem az egymástól való elszakadás a legkevesebb szomorúságot eredményező útjára. Amikor ez fokozatosan és legfőképpen nagy szeretettel, a „mindent odaadok, csak érezd jól magad nálunk” lelkületével sikeresen lezárult – 2-3 hét alatt –, a gyermekek örömmel és szívesen jöttek reggelente, biztonságban érezték magukat szüleiktől távol is. A beszoktatási idő után a sok közös játék a gyermekekkel, az éneklés, mesélés, verselés, a közösségi élet szervezése, a gondozási feladatok, a különböző nevelési célok és feladatok teljesítése, a változatos és színes tevékenységek, programok megszervezése – mind az óvodai nevelés legfőbb céljának elérését segítette 3-4 éven keresztül: a gyermekek iskolaérettségének elérését. Természetesen mindezt a szülőkkel együtt, személyes napi kapcsolattartással igyekeztem elérni. Fontos feladatom volt kolléganőmmel együtt meglátogatni a családokat, beszélgetni velük, segíteni gyermekük mélyebb megismerését.
A gyermek ajándék a szülők számára. Ők pedig ránk, óvodapedagógusokra bízzák e legféltettebb kincsüket. Nagy tisztesség a keresztény nevelőnek, hogy Isten őt munkatársává fogadja. Nagy kiváltság, felelősség, méltóság részt venni ebben a szolgálatban óvodapedagógusként három-négy éven keresztül, szülőként pedig egy életen át. A pedagógus tudatosan vállalja, hogy vezetőjévé lesz a kisgyermeknek a mindennapokban az iskolára való felkészítésben és az alapvető értékek közvetítésében megszerzett szakmai ismeretei és belső meggyőződése alapján.
Az óvodapedagógus az a szakember, aki csoportvezetőként megfigyelheti a rábízott gyermeket a nap minden pillanatában: amikor játszik, étkezik, a mosdóban, a napirend színes és változatos tevékenységeiben, délutáni pihenésében, ébredésekor. Majd mindezeket látva adhatja vissza a szülőnek a gyermekét, elmesélve az aznapi történéseket.

A pásztorolt óvodapedagógus
Egy óvodapedagógusra kis közösséget, csoportnyi gyermeket (25–30 fő) bíznak egy-egy nevelési évben. A negyven-negyvenöt éven át tartó foglalkoztatást tekintve ez bizony egy komoly létszámot jelent. Felelősségteljes feladat gyermekekkel foglalkozni, vezetni őket évről évre az iskolára történő felkészítés színes, élményekben gazdag, sok tapasztalatot szerző útján. Az óvodapedagógus ugyanis személyiségén, felkészültségén, saját belső meggyőződésén és értékrendjén keresztül hat a gyermekre: segíti és tanácsolja, amikor rácsodálkozik a teremtett világ apró csodáira, szépségeire, összefüggéseire, fejleszti a gyermek gondolkodását, bővíti ismereteit.
Keresztény óvodapedagógusként a Jó Pásztor pásztoroltjaként vezeti a rábízott kis csapatot, vagyis:
·                   a gyermeket lelki táplálékkal is táplálja, Isten Igéjét hozza el számára a neki
megfelelő módon,
·                   felfedezi és értékként kezeli az egyes gyermek egyéni sajátosságait,
·                   közösséget vállal a gyermek családjával és segíti a szülők nevelői munkáját,
·                   óvó-gondoskodó szeretettel segíti, felzárkóztatja a gyengébbeket,
·                   az erőseknek a képességeihez méltó többletfeladatot ad,
·                   valamennyi gyermeket az ismeretszerzés változatos útjain vezeti.
Hálás vagyok Istennek, hogy Jézus Krisztus által gyermeke lehetek, Aki fiatalon megragadott és kimentett addigi életem sötétségéből, bűnből, halálból, pokolból, és megajándékozott új és örömteli élettel, az örök élet reménységével. Jó Pásztorként vezet, tanácsol, formál a tanítvánnyá válás útján. „Aki rábízza magát Istenre (mint gyermek az édesapjára), abban Isten Lelke megvalósítja az embert, akit Ő a teremtéskor eltervezett, és aki egészen biztosan egyetlenegy, a természetben még egyszer elő nem forduló, „kreatív” alkotása lesz Teremtőjének.” (Pálhegyi 150. o.)
Isten az Ő Igéje által vezet naponként, és indít arra, hogy amit Tőle kaptam, azt törekedjem továbbadni életemmel, szavaimmal azoknak, akik a környezetemben élnek, legyenek azok a családom, vagy az óvodások, a szüleik, vagy munkatársak, gyülekezeti tagok. Ennek ellenére vannak kudarcaim, vannak bukásaim és szembesülök saját alkalmatlanságommal nemcsak óvónőként, hanem vezetőként, édesanyaként, feleségként. Nagy kegyelem, hogy naponként kezdhetek újat, mert Jézus Krisztus bűnbocsánatot szerzett nekem is a halálával. Egyedül csak elrontani tudok mindent, csak az értékes, és az áll meg, amit Ő cselekszik általam. Nélküle semmi, és senki vagyok.
A keresztény óvodapedagógusnak fontos, hogy igyekezzen Jézus Krisztustól a Jó Pásztortól megtapasztaltak tovább adására: őrizni, táplálni, vezetni rábízottakat. A gyermekek őrzése, megőrzése, védelme minden óvodapedagógus feladata. A táplálás is, de természetesen az igazi lelki táplálék, Isten Igéje, melynek befogadására szükséges előkészíteni a gyermekeket, amint a kertész teszi ezt a talaj előkészítésével a mag befogadására. „A növekedést Isten adja”(1Kor 3,6b), de a gyermeket védeni kell, jó lelki táplálékkal erősíteni és tapasztalatlansága miatt vezetni kell, hogy Isten növekedést adó ereje érvényesülni tudjon az életében.
„A keresztény (óvodapedagógus,) nevelő pásztor a Főpásztor vezetése alatt” (1Pt 5,2–4; Pálhegyi 151. o.) Ez azt jelenti, hogy Jézus Krisztus jár elöl, az óvodapedagógus pedig követi Őt, és nem fordítva! Baj akkor van, ha az óvodapedagógus megelőzi a Pásztort, mint aki jobban tudja, mikor mi a teendő. Jó megtapasztalni milyen szeretettel igazít ilyenkor helyre az Úr!

Vezetni – szolgálat
A nevelői munka nem választható el a vezetéstől. Nehéz meghatározni magát a vezetést, pedig létezik, hiszen áthatja tetteinket. Dr. Hans Finzel szerint: „A vezetés nem más, mint befolyás. Aki befolyása révén eléri, hogy valaki megtegyen valamit, az vezette az illetőt.” Másképpen fogalmazva: „A vezető oda viszi az embereket, ahova maguktól sohasem mennének.” Sam Doherty szerint: „Vezető az, akit mások követnek.”
Az óvodás gyermek, ha biztonságban és szeretetve érzi magát, akkor is, ha nincsenek jelen a szülei, akkor kész elindulni az óvodapedagógussal azon az úton, amelyen ő szeretné előrébb vinni. Ehhez jól kell ismernie az óvodapedagógusnak a gyermeket és annak családi hátterét. Erre a legjobb lehetőség a családlátogatás, a szülői értekezlet, a fogadó óra, ahol közvetlen beszélgetés során a szülők is megismerhetik kicsit az óvodapedagógust, ami nagyban segíti a kölcsönös bizalom kialakulását. E szülői fórumok legfontosabb témája maga a gyermek, annak kérdése, hogyan tudják az óvodapedagógusok a szülőkkel együtt kéz a kézben vezetni a rájuk bízott gyermeket nemcsak az iskolaérettség elérése felé, hanem a gyermek további életét is meghatározó értékek közvetítésével. Az ilyen alapvetést jelentő nevelési mód sikeréhez elengedhetetlen, hogy a szülő is tudja és fontosnak tartsa, hogy ő maga is vezető, akire rábíztak egy (vagy több) gyermeket.
Szükséges, hogy a szülő megismerje azt a nevelés programot, amit az adott pedagógusközösség a sajátjának tekint, aminek birtokosa és olyan elkötelezettje, hogy azt képes hitelesen képviselni a rábízottak felé.
Személyes hangú bevezetőmben azt írtam, hogy a főiskolára az óvónői hivatás miatt jelentkeztem, a vezetésről szó sem volt. Most pedig 25 éves óvodavezetői és óvónői munkámra visszatekintve elmondhatom: a munkába állás pillanatától kezdve elindultam a vezetővé válás útján, amelyen ma is formálódom a családom, a gyermekek, a szülők és munkatársak által. Mindezt pedig igyekszem a gyermek fejlődése érdekében történő célirányos vezetés szolgálatába állítani.
Mi ez a célirányos vezetés óvodapedagógusként, óvodavezetőként? Milyen vezetői modell és vezetői kultúra megvalósítását látom eredményesnek? A választ kettő, évekkel ezelőtt kezembe került könyv alapján szeretném megfogalmazni. Az egyik John White: Vezesd népemet! A jó vezető – Nehémiás példája című könyv; a másik a Biblia, különösen is Nehémiás könyve. Nehémiás vezetővé válását, jellemének alakulását kíséri végig az első könyv, ahogyan a király pohárnokából nemzetbiztonsági főtanácsadóvá válik. Feladata az, hogy Jeruzsálemet újra védhetővé, élhetővé tegye, felépítse a városfalakat. Nehémiás vezetői modellje, a példa, ahogy feladatát végrehajtja, igen nagy húzóerőt jelentett nekem, s magam is igyekeztem követni azt napi munkám során: megerősített, bíztatott, vígasztalt, bátorított, elgondolkodtatott tanított. E megtapasztalásokat azzal a reménységgel szeretném megosztani az olvasóval, hogy ezeken keresztül ő is átélhesse Isten áldott gondoskodását. Következzenek azok a legfontosabb és Nehémiásra jellemző vezetői stílusjegyek, amelyek jellemét és vezetői kultúráját alakították.

1. A vezető és az imádság (Neh 1,1–11)
„Ó Uram, legyen figyelmes a füled szolgád imádságára és szolgáid imádságára, akik boldogok, hogy félhetik a te nevedet! Adj ma sikert szolgádnak, és add, hogy legyen hozzá irgalmas az az ember!” (Neh 1,11)
Nehémiás Jeruzsálem pusztulásáról kapott hírt, mely nagyon letörte. Ebben az állapotában tör fel lelke mélyérről az imádság. Az imádság mellett sírt, kesergett, böjtölt.
„Szemem állandóan az Úrra néz.” (Zsolt 25,15) Minden állapotunkban hittel kell tudnunk feltekinteni arra az Úrra, akitől a hitünket kaptuk. Hitben járni azt jelenti, hogy a nehézségek során Istentől várjuk a megoldást. Ő tart meg bennünket a kilátástalannak tűnő helyzetekben, és Ő gondoskodik rólunk.
Az imádság azonban nem csupán kérések megfogalmazását jelenti, hanem életünk Isten akaratához való igazítását is, vagyis a Neki való engedelmességet. Jézus is többször felhívta tanítványai figyelmét, hogy akik szeretik Istent, azok akaratát követve élnek: „Aki befogadja parancsolataimat, és megtartja azokat, az szeret engem.” (Jn 14,21)

2. A vezető és a szervezés (Neh 2,1–20)
„A király megadta ezt nekem Istenemnek hozzám való jóakarata folytán.” (Neh 2,8c)
Nehémiás szomorúságában az Úrhoz fordult, aki segítségére sietett a királyon keresztül. Isten igent mondott Nehémiás szívbéli vágyára, a lerombolt jeruzsálemi védőfal felépítésére. Az akkor még csak pohárnok Nehémiás pedig ezzel az imádsággal a szívében megy a királyhoz, aki észreveszi szomorúságát, és rákérdez. Nehémiás vágya elmondása után engedélyt kap arra, hogy Jeruzsálembe utazzon, és nekilásson az építkezésnek.
A hatékonyság az Istenre hagyatkozással kezdődik. Nehémiás Istenben bízva vállalja a veszélyt, és szomorúnak merészel mutatkozni a király előtt. Nehémiásnak emellett saját maga vette szemügyre és értékelte a helyzetet – ez a hatékonyság másik alapelve. Alapos kutatást végzett Jeruzsálembe érve, miközben eleinte még titokban tartja a küldetését. Majd őszintén beszél a néphez, akik elkötelezik magukat az ügy mellett, és elkezdik az építkezést. Nehémiás egy a nép közül, olyan vezető, aki nem hátulról noszogat, hanem saját példájával vezeti, irányítja őket.
A Nehémiás-féle vezetési modell a személyek közti kapcsolatokban valósul meg. „Először egy Istentől kapott látás félelme és igézete, azután következik egy bátor ember döntése, hogy követi ezt a látást bátran tudomásul véve a kockázatot és az árat, amibe kerül, és megosztja a látást Isten népével, bátorítva őket, hogy kövessék. A nép válasza: Kezdjük meg az építést!” (White 39. o.)

3. A vezető és a munka (Neh 3–4,4.15.17)
„Mi azonban építettük a várfalat, és már az egész várfal elkészült félmagasságban, mert a nép nagy kedvvel dolgozott.” (Neh 3,38)
A jó vezető úgy látja a munkát, mint egy bizonyos cél megvalósítását szolgáló eszközt. Nehémiás esetében a cél: Jeruzsálem védhetővé tétele.  E cél eléréséhez másokat is megbízott munkával, de saját maga is részt vett benne.
Fontos és szükséges is, hogy vezetőként elismerjük és megbecsüljük mások munkáját. Nehémiás példája olyan inspiráló volt, hogy másokban is felkeltette a kedvet a munkára. Pusztán azzal ösztönözte őket, hogy személyesen részt vett a verejtékes, piszkos munkában, ugyanúgy, mint a rábízottak.
Ha munkaköri leírást készítenénk, Nehémiás feladatai közé nem csupán a fizikai munka tartozott, de az imádság, a böjt, az adminisztráció vezetése és az ellenőrzés is. Tudta, hogy mindezek végzése közben „Isten jóakarata” vele van. (Neh 2,8.18) Saját életünkben magunk is megtapasztalhatjuk, hogy az a munka, amit tudatos vállalásként, Isten iránti szolgálatból és a  saját ritmusunk szerinti ütemben és időtartamban végzünk, áldássá válik, akkor is, ha soknak tűnik. Ha e feltételek közül valamelyik hiányzik, előbb-utóbb testi tünetekben, betegségek formájában tör elő a figyelmeztetés. A feszültség az, ami betegít és felőröl, nem pedig a munka.

4. A vezető és az ellenállás (Neh 3,34.36.38; 4,1–15; 6,1–13)
„A magam fajta embernek illik-e menekülni? [...] Azért bérelték fel, hogy félelmemben így cselekedjem, és vétkezzem, azután rossz híremet költsék és gyalázzanak.” (Neh 6,11–13)
Sokak nemtetszését vonták magukra az építkezők. Ellenfeleik fegyveres támadás hírével fenyegették, kigúnyolták őket, majd egy gyilkossági kísérletre is sor került. Mindez csupán azért, hogy elbátortalanítsák, megfélemlítsék az embereket. A pszichikai hadviselés ördögi forrásból származik, amikor vannak, akik zavarba akarják ejteni azokat, akik Isten országáért fáradoznak, és le akarják állítani a munkájukat. Mi magunk is találkozhatunk ilyen ellenséges törekvésekkel szolgálatvégzésünk során. Ilyenkor ugyanaz az egyetlen lehetőség áll előttünk, mint Nehémiás előtt: folytatni kell a megkezdett munkát!
Mindnyájunk életébe eljöhet az az időszak, amikor elbizonytalanodunk, kételyek támadnak szívünkben küldetésünkkel kapcsolatban, kérdésessé válik, hogy valóban használ-e ha imádkozunk, vagy van-e Isten egyáltalán. A harag is feltámadhat bennünk ilyenkor. Nehémiás megtanít bennünket arra, hogy mindezt – akár az első indulattal is – imádságban az Úr elé vihetem: „Ne nézd el bűnüket és ne töröld el vétküket, mert téged [Istent] bosszantottak, amikor az építőket gúnyolták!” (Neh 3,37) Valahányszor ellenállással találkozunk szembe munkánk során, érdemes felidézni és tudatosítani, hogy Isten hívott bennünket az adott feladatra, és nekünk az a dolgunk hogy minden erőnkkel elvégezzük azt, ne hagyjuk magunkat félrevezetni!

5. A vezető és a belső ellenállás (Neh 5,1–19)
„Közben erősen zúgolódni kezdett a köznép, és az asszonyok júdeai honfitársaik ellen.”(Neh 5,1)
Vannak a szolgálatban olyan emberek Nehémiás mellett is, akik passzív, meghunyászkodó ellenszegülők. Ők azok, akik Isten népéhez tartozónak mondják magukat, közben pedig folyamatosan gáncsoskodnak, felhánytorgatják sérelmeiket, elégedetlenkednek. Így volt ez akkor is és most is ezt tapasztalhatja az ember. Nehémiás ebben a helyzetben először is megvizsgálja tetteit, majd meghatározza prioritásait: a munka érdekeit fontosabbnak tartja, mint saját tekintélyét és személyes gondjait. Ezt követően kivizsgálja a panaszokat és vádakat, intézkedéseket hoz. Feltámadt haragját mederbe tereli és pozitív, építő cselekvésben vezeti le. Ez nem jelenti sem haragja elfojtását, sem szabadjára engedését. A vezetőket és az elöljárókat felelősségre vonja: „Ti kiuzsorázzátok honfitársaitokat!” (Neh 5,7) Őszinte és nyílt. A kétszínűséget nem engedheti meg magának egyetlen vezető sem. Isten előtt áll, nem tévedhetetlen, ha hibázik, megvallja és jóváteszi tévedését.
Nehémiás nem csak Isten szolgája volt, hanem a közösség szolgája is. Szerinte vezetőnek lenni nem jelent mást, mint szolgálni. Istent és az embereket szolgálja, az ő érdekeiket tartva mindenkor a szeme előtt. Olyan, mint a juhait védelmező pásztor, aki tudja, hogy tetteiről egyszer majd számot kell adni gazdájának.

6. A vezető és a személyes támadások (Neh 6,1–17)
„Nem történt semmi olyan, amit te állítasz, csak magadtól találtad ezt ki.” (Neh 6,8)
Nehémiás munkájával, vagyis a városfal felépítésével szemben hamarosan felerősödött az ellenállás. Ő maga személyes támadás célpontjává válik. A megpróbáltatásai fokozódásával, a belső feszültség, a stressz növekszik Nehémiásban. Ezt tudják és tapasztalják is mindazok, akik Isten szolgálatában állnak, hogy számolniuk kell a támadásokkal és a feszült helyzetekkel. Nem mindegy ilyenkor, hogy Krisztus követője miként válaszol minderre.
Nehémiást négyszer hívják találkozásra, megbeszélésre ellenfelei, akik saját népéből valók: Szanballat és Gesem. Nehémiás visszautasítja a meghívást, mivel nem azonosak a céljaik, és mert tudja, hogy a gyilkossági kísérlet elfedésére irányulnak az erőfeszítések, nem pedig az együttműködésre. Nem lehetséges a közeledés ott, ahol szélsőségesen különböznek a célkitűzések.
Rágalmazó, politikailag ártalmas, nyílt levelet ír Szanballat Nehémiásnak azzal a váddal, hogy prófétákat fogadott és királlyá akarja kikiáltatni magát. (Neh 6,7) A hazug vád világos előtte, ezért nem megy sehová, hanem a fal építésével foglalkozik, ami a munkája. Nem engedi meg, hogy a veszély fenyegetése megakadályozza az Isten iráni engedelmességben és abban a munkában, amelyre elhívást kapott. Nehémiáshoz hasonlóan a mi célunk is az, hogy betöltsük küldetésünket. Nem a halál a kudarc, hanem a félbe hagyott feladat.

7. A vezető és a megújulás (Neh 8,1–16; 9,1–4)
„Jöjjetek, áldjátok Isteneteket, az Urat örökkön örökké! Áldják dicső nevedet, amely magasztosabb minden áldásnál és dicséretnél!” (Neh 9,5)
Ebből a fejezetből az ébredés, a megújulás sajátos megnyilvánulásáról tudhatunk meg fontos dolgokat. Ezsdrás életcélja Isten törvényének tanulmányozása, gyakorlása, és tanítása volt. A nép kéri őt – miután kiözönlöttek a Vízi-kapuhoz –, hogy olvassa fel Mózes könyvét. Ezek az emberek értették is, amit felolvasott Ezsdrás: a tömeg sírásra fakadt, a léviták magyarázták a törvényt. Ma is így van közös egyházi összejöveteleinken: hangzik Isten Igéje, ezt magyarázzák az igehirdetésben, bibliakörökben. Akkor ott a Vízi-kapuban az emberek megértették szívükbe fogadták a hallottakat, ezért volt erős szívbéli felindulásuk, és sírni kezdtek. Ma is így történik, ha személyesen szólít meg bennünket az Ige, ha megértjük, hogy személyesen nekünk szól.
A Szentlélek Isten adja, végzi a megújulást, a hallást, a megértést és a befogadást, ezért szükséges az eljöveteléért imádkoznunk, könyörögnünk. A változás sorrendje általában: értelem, lelkiismeret, érzelem, végül az akarat. A megújulás kezdete: ha összetörik az ember az Ige hatására, mert felismeri és megsiratja engedetlenségét. Ezt követően feltör belőle az öröm, a lelkesedés, amikor megtapasztalja Isten elfogadó szeretetét. A megújulást, a reformok elkerülésére igyekvő gyávaság és megalkuvás feladását, nem Nehémiás vagy Ezsdrás érte el.  Ők az Isten és az Ige emberei voltak, Isten és az isteni parancsolatok megtartása határozta meg életüket, az Úr pedig rajtuk keresztül cselekedett.

8. A vezető és a kitartás
Az idős Nehémiás kitartott Isten szolgálatában, bátor tetteket vitt véghez: megtisztította a templomot és elrendelte a törvény szerinti megtisztulást.
Amikor egy vezető megöregszik, hajlamossá válik a kellemetlenségek, döntési helyzetek elkerülésére, és az emlékeiből kezd élni. Nehémiás azonban élete végéig olyan vezető maradt, aki képes volt népszerűtlen lépéseket is megtenni.
Négy nehézség is felmerült még élete során: a templomot megszentségtelenítették, a templomi istentisztelet rendje felbomlott, a kereskedelem aláásta a szombat megtartását, a vegyes házasságok pedig súlyos fenyegetést jelentettek a zsidó kultúrára. Mind a négy problémát vezetői határozottsággal oldotta meg, mert mindvégig hűséges maradt és ragaszkodott azokhoz az értékekhez, amelyekről tudta, hogy fontosak Isten számára – annak ellenére, hogy ezen intézkedései nem voltak népszerűek az emberek körében. Az idős Nehémiás szívében ugyanaz a hit és engedelmesség van, mely akkor volt benne, amikor fiatal pohárnokként élt a király udvarában, és őszintén fel tudta tárni előtte kívánságát Jeruzsálemmel kapcsolatban. Imádsággal kezdődött, és imádsággal végződik Nehémiás „naplója”.

Zárszó
Összefoglalva Nehémiás vezetői kultúráját: érdemes imádságban Istenre várni, hogy minden tervezés, szervezés Isten jelenlétében kezdődjék. Fontos szem előtt tartani, hogy az igazi vezetés folyamatos példaadást és szolgálatot jelent. Ahogy azt is, hogy mindig és mindenben Istennek kell megadnunk az elsőbbséget, az Ő akaratát kell követnünk, hogy Pál apostollal együtt mi is elmondhassuk életünk végén: „Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam. ” (2Tim 4,7) Mindenért egyedül Istené a dicsőség!

Felhasznált irodalom
Sam Doherty 2012. Csendes hajózás a személyes kapcsolatok és a vezetés hullámzó vizein. Vasárnapi Iskolai Szövetség Gyermek-Evangélizációs Közösség, Pécel.
Hans Finzel 2002. A vezetők tíz leggyakoribb hibája. Keresztyén Ismeretterjesztő Alapítvány, Budapest.
Pálhegyi Ferenc 1996. Van-e keresztyén pedagógia? Evangéliumi nevelés lélekben és igazságban. Bencés Kiadó, Pannonhalma.
John White 1991. Vezesd népemet! A jó vezető – Nehémiás példája. Harmat Kiadó, Budapest.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése