2016. január 13., szerda

Zomboryné Bazsó Rozália: Alsó- és középfokú evangélikus iskolák Magyarországon I.






I. A reformáció terjedésének és virágzásának kora (1530–1671)
Az első magyar reformátorok az egyik legsürgősebb feladatuknak az Újszövetség, majd a teljes Biblia és Luther Márton Kis Kátéja magyar nyelvű fordításának elkészítését tartották. Másik kiemelt vállalásuk az iskolák alapítása volt. Dévai (Bíró) Mátyás, Stöckel Lénárt és Honterus János főként a Dunántúlon, a Felvidéken és Erdélyben tevékenykedtek. A protestáns iskolaszervezés ebben az időben igazi sikertörténetnek volt tekinthető, melynek egyik alappillére a peregrináció volt, vagyis a magyar diákok külföldi egyetemekre látogatása.
A reformáció azt eredményezte, hogy hamarosan huszonkettő nagyobb gimnázium, negyven kisebb gimnázium, ötvenegy falusi iskola, húsz magániskola jött létre. Mecénások, előkelő urak saját költségükön hoztak létre iskolákat, a többi iskola valamilyen közösséghez (egyházközséghez, városhoz) kapcsolódott. A 16. század második felétől számos evangélikus fő- és köznemesi család tartott fenn iskolát: a Perényi, Illésházi, Batthyány, Horváth-Stansits, Révay, Balassa, később a Berzeviczy, Okolicsányi, Szent-Ivány, Görgey és Máriássy családok.
A katolikus iskolákat és a protestáns iskolákat részben hasonló rendszer jellemezte: a tanrend, a tantárgyak egymásra épültek, nyugat-európai mintákat követtek, a tanáraik többnyire külföldi egyetemeket végeztek, a filozófiaoktatás a teológiára való előkészítést szolgálta stb. A különbséget a tankönyvek kiválasztásában, a katolikus és protestáns értelmezésekben, valamint a katolikus iskolarendszer központosítottságában és a protestáns iskolák regionális szervezettségében találhatjuk meg.
Az evangélikus iskolák kezdetben főleg a német humanista iskolatípushoz igazodtak és Philipp Melanchton wittenbergi iskolarendszerét követték. A magyar iskolák (kollégiumok és líceumok) hamarosan az európai szellemi élet vérkeringésének részei lettek. Közülük a legkiemelkedőbbek Brassóban (1550-től), Sopronban (1557-től), Pozsonyban (1656-tól), Lőcsén (1588-tól, majd 1688-tól), Késmárkon (1682-től, majd 1703-tól), Eperjesen (1667-től, majd 1723-tól), Bártfán (1539-től) működtek.[1]
A külföldön tanult, magasan képzett teológus-tanárok mellett az alapfokú oktatásban alig képzett iskolamesterek találhatók. Az iskolamesterek általában a kézműves, iparos tevékenységük kiegészítéseként vállalták a tanítást. A hazai nyomdák felvirágzása is éppen a tankönyvnyomtatásnak köszönheti fellendülését az említett városokban.
E kezdeti időszakban még gyakran összemosódott a lelkészi és a tanítói hivatás. A szószékhez vezető út általában a katedrán keresztül vezetett.

II. Az elnyomatás kora (1671–1777)
A 17. században a protestáns iskolák működését jogszabályilag igyekeztek korlátozni. Az 1715. évi LXXIV. törvény egyértelműen megfogalmazta az iskolák feletti felügyelet kizárólagos királyi jogát. Bár e törvényt nem sikerült érvényre juttatni a felügyelet rendszer kidolgozatlansága miatt, amelyen keresztül a királyi jog gyakorlása megvalósulhatott volna. Az 1723. évi LXX. törvény már hozott némi változást, ugyanis az iskolák és alapítványok felügyeletét a királyi Helytartótanács hatáskörébe utalta.
Az egyház érdekeinek hivatalos képviseletére először 1758-tól került sor, ekkor választották meg báró Zay Péter személyében az első egyetemes egyházi és iskolai felügyelőt (Fabiny 23. o.).
A nehézségek ellenére a 17. század második felében megkezdődött a líceumok rendszerének kiépítése. A líceumokban filozófiai és teológiai oktatás is folyt, bár ezek elsősorban papnevelő intézetek voltak.
A 18. században a katolikus reformáció következtében némileg visszaszorultak az evangélikus iskolák, bár továbbra is eredményesen működött a selmecbányai, a körmöcbányai, a kassai, a besztercebányai és az osgyáni iskola. A 18. század egyúttal a pietizmus szellemi irányzatának is a százada, amely célul tűzte ki maga elé, hogy elérhetővé tegye minél szélesebb néptömegek számára az iskolai oktatást. Ennek az irányzatnak legkiemelkedőbb alakja Bél Mátyás volt, és tanítványai: Martl János, Tomka Szászki János és Benczúr József. Az élénk pedagógiai tevékenység eredményeképpen Bárány György győri konrektor lefordította August Hermann Francke Oktatás a gyermeknevelésről című pedagógiai írását.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése