2016. január 20., szerda

Majorosné Lasányi Ágnes: Iskolavezetés





Az iskola
Mi is az iskola, amelynek a vezetéséről beszélni szeretnénk? A „tudás háza”, vagy ahogy az egyetemen egy professzorom megfogalmazta – a pedagógusok óriási felzúdulására – : „egy doboz, melyben a jövő munkaerejét tároljuk”.
A kérdés azért fontos, mert a választól függ, hogy valójában milyen feladatokat kell ellátnia egy iskolának. Ezen feladatok megoldását pedig az iskolavezetőnek kell irányítania, megszerveznie. Abban bizonyára egyetérthetünk, hogy az egyik fontos dolga az oktatási intézménynek, hogy a megfelelő tudás megszerzésének lehetőségét biztosítsa a gyerekek számára. Segíti a gyerekeket, hogy végigmenjenek azokon a szocializációs folyamatokon, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy később éretten gondolkodó, a társadalomban élni és dolgozni tudó, akaró felnőttek legyenek. A tanulóknak tehát a tudás mellett azokat a képességeket és készségeket is el kell sajátítaniuk, amelyek a munkavállaláshoz elengedhetetlenek.
Az utóbbi évtizedekben teljesen megváltozott a környezet, amelyben az intézmények működnek. Óriási technikai fejlődés ment végbe, melyet mi tanárok nem minden esetben tudunk, vagy tudtunk követni. Diákjaink mindennapjainak lényegi része a technika és a virtuális tér, melyben otthonosan mozognak, kommunikálnak. Nekünk is fel kell vennünk a versenyt velük, hogy lássuk és értsük, miről is beszélnek, s hogy ők is lássák és értsék, mi miről beszélünk. Hiszen szeretnénk megtanítani nekik, hogy megértsék, miért is van nekik erre és még sok minden egyébre szükségük.
A naponta beáramló hírfolyamok kezelése az iskolavezetés szintjén sem egyszerű feladat, nem beszélve arról, hogy az egyre gyorsabban változó programok és eszközök világában a vezetőnek is naprakésznek kell lennie és helyt kell állnia.
Érdekes ellenpólusként a megszokott, az iskolával szinte egyidős problémacsomagok is jelen vannak az intézmény életében (például lógások, házi feladatok hiánya, fegyelmezetlenség, dohányzás). Amikor az iskolavezetés modernizálásáról beszélünk ezeket a régi, már-már hagyományosnak nevezett gondokat sem hagyhatjuk figyelmen kívül. A kérdés az, hogy egy más típusú vezetői attitűddel és iskolai szemlélettel megoldhatók-e ezek a problémák? Azt hiszem, ha meg nem is oldhatók, de minimálisra csökkenthetők. Egy befogadó intézményben demokratikus a légkör (mely nem jelenti azt, hogy szavazunk a dolgozat írásáról), ahol szabad és lehet hibázni, majd azt kijavítani, ahol lehet kulturáltan véleményt nyilvánítani és érték a tanulás, ott jó lehet diáknak lenni. Ez esetben pedig a diákok is másként értékelik a pedagógus technikai területen lévő hiányosságait, s közösen alakíthatnak ki egy olyan tanulási stílust, mely annak a csoportnak, osztálynak, iskolának megfelel. Ez a rugalmasság egy jó és hatékony iskolai működéshez vezethet.
Mit kell tennie egy iskolavezetőnek ehhez? Ezer dogot. Addig, amíg régebben elég volt a legtekintélyesebb tudással rendelkező kollégát iskolavezetőnek választani ahhoz, hogy az iskola rangja, elismertsége növekedjék, ma már sokkal több szempontot kell figyelembe venni: mást várnak el a szülők, a tanulók, nem beszélve a fenntartóról. Amikor azt mondjuk, hogy az iskolairányítás és -vezetés egy külön szakma, akkor nem állunk messze a valóságtól. Már nem elég a legnagyobb szaktárgyi tudásúnak, jó szónoknak és kedves, igazságos embernek lenni. Olyan pedagógiai vezetőre van szükség, aki egyúttal az adminisztratív feladatokat is képes irányítani és ellenőrizni, és egyben jogász és humánerőforrás fejlesztési szakember is. Olyas valaki, aki egyaránt otthonosan mozog a szervezetfejlesztésben és az új oktatás-nevelési módszerekben. Ismeri az alternatív pedagógiákat és maga is egy innovatív szaktekintély. Fogékony az újra és dinamikus. No, és persze az sem árt, ha szilárd erkölcsi elvekkel rendelkezik… És még sorolhatnám! Találunk-e ilyen szakembert ma?
Az intézmény vezetőjének kell megteremtenie az egyensúlyt az iskolákkal szembeni elvárások, követelmények és a lehetőségek között. Mivel a gyerekek iskolás korukban több időt töltenek az intézményben, mint saját családjukkal, így rengeteg olyan feladat hárul az iskolára, amelynek a megoldása nem oktatási feladat. Halljuk, hogy mentorokká válnak a tanárok, a lemorzsolódás ellen küzdenek az osztályfőnökök, a felvilágosítás, megelőzés, halmozottan hátrányos helyzet kezelése, a gyermekszegénység felszámolása, mind az iskolára, a tanárokra és az intézmény vezetőjére hárul. Lehet-e ezekre a feladatokra nemet mondani? Talán lehetne, de pontosan tudjuk, hogy jelenleg más nem tud-akar-mer ezekkel a problémákkal foglalkozni. Marad az iskola vezetője, aki továbbképzésekre küldi kollégáit, hogy felkészüljenek a feladatra, órakedvezményeket igyekszik kicsikarni, hogy tehermentesítse őket egy-egy feladat elvégzése érdekében.

AMDIRECT          AMCROWD

Vezetési stílusok
A téma szélesebb feltárásakor mindenképpen szólnunk kell a vezetési stílusokról. „A vezetési stílus az a mód, ahogyan a vezető az alkalmazottakra képes hatni, ahogyan befolyásolja azokat a szervezeti célok elérése érdekében.” (Gyökér 2014)
A vezetési stílusok leírására számos elmélet és tanulmány született. Irányzatait három nagy csoportba rendezhetjük:
1.                 Magatartástudományi megközelítések
2.                 Tulajdonságelméleti közelítések
3.                 Kontingenciaelméleti megközelítések

Magatartástudományi megközelítés
Akik ezt a nézetet követik, azok szerint a vezetői tulajdonságok helyett a magatartást és a viselkedést tekintik csomóponti elemnek. Az eredményességet tekintve a fent említett tulajdonságoknak van elgondolásuk szerint szerepe. A vezető elsődleges feladata az, hogy olyan munkahelyet és munkaköröket alakítson ki, ahol az emberek személyes képességei és készségei kibontakozhatnak, fejlődhetnek.
Két legfontosabb kutatója volt e szakterületnek: egyikük a sokak által valószínűleg nagyon jól ismert Abraham Maslow, aki a szükséglet-hierarchia elméletét dolgozta ki. A másikuk Douglas McGregor, akinek a nevéhez fűződik az X és Y elmélet megalkotása.
A választásom természetesen teljesen szubjektív. Tanulmányaim során számomra a fent említett két tudós elméletei érintettek meg a legjobban, s vezetői munkám során is sokszor „alkalmaztam” egy-egy elemet modelljeik közül. Nem beszélve arról, amikor rajtakaptam magam, hogy minden igyekezetem ellenére meglehetősen autokratikus attitűddel oldottam meg egy kérdést, amelyet másként is lehetett volna.

Modellek, melyek ezen a területen születtek:

1.                 Tannenbaum-Smidt modell
Legfontosabb eleme a modellnek, hogy megkülönböztetnek főnökközpontú és beosztott-központú vezetést. A két pólus között természetesen számos vezetési stílust találunk azon a skálán, amelyet készítettek. E modell nagy hangsúlyt helyez arra, hogy meg kell valósulnia egy munkamegosztásnak a döntési folyamatokban.

2.                 A vezetői akarat vizsgálata
A vezetői eredményességet vizsgálva K. Lewin, R. Lippitt, R.K. White (1938) háromféle vezetési stílust különböztetett meg, melyet a klasszikus vezetési stílusoknak is nevezhetnénk. Ez a felosztás az, melyet valószínűleg a legtöbben ismernek. Ezek:
Autokratikus. A vezető nagyrészt egyedül maga hozza meg a döntéseit. A döntések előkészítésébe szinte soha nem von be másokat, még vezetőtársait sem. A döntések végrehajtására és a kommunikálására az utasítás és a parancsolás a legjellemzőbb.
Demokratikus. Konszenzusra, kompromisszumra törekszik a vezető. Döntéseit is ezen elvek mentén igyekszik meghozni. Szívesen vonja be vezetőtársait, kollégáit a döntések előkészítésébe. Legfontosabb munkamódszere a szakmai vita és a megegyezésre törekvés.
Anarchikus. A csoporton belül nem kijelölt, informális vezetők hozzák meg a döntést. Stratégiai döntéseket e vezetői modellel nem lehetséges meghozni.
Természetesen, tisztán ezek a stílusok nem nagyon léteznek. Gyakorló igazgatóként elmondhatom, hogy maguk a kérdések és a helyzetek is meghatározzák, hogy mikor milyen típusú vezetői döntés születik (például kritikus időszakban az autokratikus vezetési stílus lehet a célravezető. Sajnos, vannak vezetők, akik minden időszakot igyekeznek kritikusnak feltüntetni, annak érdekében, hogy folytatható legyen e vezetési stílus.). Egy korszerű iskolavezetés azonban nem nélkülözheti a közös stratégiai tervezést, a konszenzus keresését és a szakmai vitákat.

3.                 Ohio State University modell
E modell megalkotói szerint a hatékony vezetési stílus megvalósulásához, a kollégákhoz való viszonyt és a feladatokhoz való hozzáállást kell közelebbről megvizsgálni és meghatározni. A vezetői eredményesség egyik meghatározó eleme ugyanis a beosztottak tulajdonságai (feladattudatuk, tevékenységgel kapcsolatos szakmai tudásuk, képzettségük, elvárásaik). Ezt egészíti ki az, hogy a vezetőknek milyen jellemzőik vannak (kommunikációképesség, elkötelezettség, együttműködés a kollégákkal), illetve, hogy a feladatok mit várnak el a felektől (sürgősség, fontosság).

4.                 Vezetői mátrix
Blake és Mouton öt fontosabb vezetési stílust határoztak meg. Ezeket a pontokat egy 9-9 rácsos mátrixban ábrázolták és modellezték. Az általuk kidolgozottak szerint a legfontosabb vezetési stílusok a következők:
·        Kompromisszumos vezetés (a szervezeti ember – megfelelő légkörben).
·        Tekintélyelvű vezetés.
·        Klub-stílusú vezetés.
·        Team-menedzsment.

Tulajdonságelméleti megközelítés
Az e területet kutatók elképzelései szerint, a jó és egyben sikeres vezetőnek különleges vezetői kvalitásokkal kell rendelkeznie. Vizsgálódásuk kiterjed arra, hogy megpróbálták összegezni, milyen készségek, képességek, tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy valaki sikeres, jó vezető lehessen. Legjelesebb képviselője a gondolatmenetnek Ralf Stogdill, aki összefüggésbe hozta az intelligenciát az eredményes vezetéssel. Elmélete szerint, jó vezetőnek születni kell. A személyes képességek, tulajdonságok határozzák meg elsősorban, hogy kiből lesz majd sikereket elérő vezető.

Kontingenciaelméleti megközelítés
A kontingenciaelmélet kiemeli, hogy több út is vezethet a legjobb vezetői döntéshez. Léteznek alternatívák. A vezetés folyamatára azonban hatalmas hatást gyakorolnak a körülmények, melyek visszahatnak a vezető eredményességére is. A vezetőnek kell ezért megtalálnia a leghatékonyabbat a lehetséges megoldások és eljárások között.

1. Fiedler szituációs modell
Fred Fiedler, amerikai pszichiáter, a következő megállapításokat tette:
·        A vezető stílusa meghatározza a csoport eredményességét.
·        A befolyásolási képesség egy fontos tényezője a hatékonyságnak.
·        A csoport helyzetének értékelése, kiemelt feladat.
Munkáiban két vezetési stílust állított fel, a kapcsolatorientált és a feladatorientált stílust.

2. Hersey-Blanchard szituációs modell
A kutatók ez esetben a rugalmasságra tették a hangsúlyt. Azt emelték ki, hogy a jó vezetőnek folyamatosan változtatnia kell a stílusok között, hiszen a szituációk is mindig mások. Ezért ismerniük és használniuk kell az adott stílusok előnyeit egy-egy probléma megoldásakor.
Egy külön fogalmat is használtak a beosztottak minősítésére. Ez az érettség. Ami az Ő olvasatukban azt jelentette, hogy a munkavállalónak a munka elvégzéséhez szükséges szakképzettsége megvan és rendelkezik megfelelő intelligenciával és tapasztalattal. Képes tehát az önálló munkavégzésre és munkájáért kész felelősséget is vállalni. Alapgondolatuk az volt, hogy az dolgozók érettségét növelve hatékonyabb lehet a munkavégzés. Fontos az alkalmazottak önállóságának biztosítása, kevés beavatkozással.

Maccoby-féle vezetési stílusok
Engedjék meg, hogy teljesen önkényesen a számomra legszemléletesebben leírt vezetési stílusokat is összefoglaljam Önöknek. Michael Maccoby[1] vezetőket és menedzsereket vizsgálva jutott el négy vezetői stílusának leírásához. Munkájában tehát négy nagy csoportot írt le, azt is kiemelve, hogy ritkán valósulnak meg tisztán a vezetési stílusok. Általában egy jó vezetőben két stílus keveredik az adott probléma vagy külső nyomás által okozott feszültség megoldására.

Mesterember
Nevezhetnénk a legtradicionálisabb személyiségnek. A magas színvonalú termék előállítása, vagy mondhatnánk kiemelkedő iskola létrehozása motiválja. Kulcsfogalma az eredményesség. Legjobban a „valamit csinálás” folyamata érdekli. Kifejezetten jól dolgozik önállóan, ennek előnyével és hátrányával együtt. Együttműködései ebből következően nehézkesek. Ha azt érzi, hogy erővel befolyásolni akarják elutasítóvá, hajthatatlanná válik.
Egy igazi építő. A beosztottjai felé atyáskodó mester. Nehézsége, hogy tökéletességre törekszik, a maximális teljesítményt hozza ki magából, de nem veszi figyelembe a körülményeket. Mivel nem épít maga köré csoportot, így beosztottjait parancsolva vezeti, a maga által meghatározott megoldások mentén és azok alkalmazásával.

Dzsungelharcos
A dzsungelharcos az, aki nem élhet hatalom nélkül. Egész életét és munkáját egy óriási túlélési harcként éli meg, ahol csak győztesek és vesztesek vannak, és az erősebb eltiporhatja a gyengébbet.
Vezetőként „oroszlán” módjára viselkedik. Saját családját – értsd munkatársait, iskoláját – megvédi minden esetben a betolakodók, a külső ellenséggel szemben. Befelé nyugodtságot és erőt sugároz. Természetesen ez az uralkodó magatartás nehezen tűri a kreatívan, függetlenül gondolkodó és önállóan dolgozó beosztottakat, munkatársakat. Ha nem figyel oda erre, akkor a szervezetben csupa „bólogató Jánosok” maradnak körülötte.

Szervezeti ember
Minden energiáját az intézmény felépítésére koncentrálja. Tökéletesen elkötelezett az intézmény – iskola – jó hírének kialakításáért és fenntartásáért. Törődik az emberekkel, de szigorúan megfigyeli és ellenőrzi azokat, akik esetlegesen kilógnak a sorból. Nem minden esetben képes különbséget tenni saját karrierje és az intézmény előrehaladása között. Egy bizonyos idő után a kettő eggyé válik, amely nagy veszélyeket hordoz magában.
Bizonyos feladatokra képes kisebb szakmai csoportokat létrehozni, s ki tud alakítani együttműködő, célra orientált légkört, de nagyobb gondok, nyomás esetén inkább konzervatívvá, óvatossá válik. Hiányzik belőle a kalandvágy, a merészség, a törekvés az újításra. Így fejlődő szervezetben, vagy fokozott versenyhelyzetben nehezen boldogul.

Játékos
Mint egy igazi játékos szeret kiszámíthatóan kockáztatni. Keresi az új megoldásokat és csodálja azokat. Éltető eleme a verseny. Nagyon jól motiválja a környezetét és a beosztottjait. Lelkesedése átragad munkatársaira, akik képesek követni őt. Igazi csapatjátékos, aki egyben igazságos is, ezért vezetőtársai és kollégái kedvelik. Komoly szerepe van az érzelmi faktornak is a vezetésében.
Ami megkülönbözteti a dzsungelharcostól, hogy nem egy birodalom felépítése számára a cél, hanem a hírnév, a dicsőség és természetesen a győzelem. Ebből fakadnak a nehézségei is. A győzelem mámorító érzésért képes meggondolatlanságra, túl nagy kockázatvállalásra. Hosszú időn át tartó sikertelenség esetén pedig saját fantáziavilágába vonul vissza, manipulatív, hazug módon kommunikálva elszakad a valóságtól.

Összegzés
Abban egyetérthetünk, hogy egy iskola vezetése komoly és összetett feladat. Bár a fent leírt elméletekre mondhatjuk, hogy az üzleti, gazdasági életre lettek elsősorban kidolgozva, nem szabad elfelejtenünk, hogy ma egy átlagos iskola egy kis vagy közepes magyar vállalatnak felel meg. Akkor mégis mit keresnek az iskola területén. Nos, a szervezet működtetése hasonló. Ugyanazon problémákkal küzdünk az információáramlás, az információ átadás, az irányítás területén. Fontos hogy tanuljunk ezekből a már kikristályosodott elméletekből, annak érdekében, hogy képesek legyünk hatékonyan és jól működtetni iskoláinkat. Az igazgatás ma már igen komoly szakma. fel kell használnunk minden már meglévő tudást arra, hogy intézményeink sikeresek legyenek. Le kell fordítanunk a saját „iskolai” nyelvünkre a tudományos fogalmakat, s akkor még mosolyt is csalhat az arcunkra, ha magunkra ismerünk.
Befejezésként engedjék meg, hogy idézzek egy számomra is megdöbbentő és gondolkodásra serkentő írást, melyet dr. Komor Levente[2] írt és állított össze hallgatói számára egyetemi jegyzetében.

A jövőt teremteni kell. (Ridderstrale–Nordström 2007)
„A vezetés és igazgatás sokkal fontosabb, mint eddig bármikor. Guruk és helyzetértékelők ezt már évek óta hangoztatják, de persze lehet csak azért, mert ez igazolja létjogosultságukat. Most azonban úgy tűnik, tényleg igazuk van.
Ez az idő és a tehetség kora. Egy olyan kor, ahol időt és tehetséget árulnak, ahol időt és tehetséget hasznosítanak, ahol időt és tehetséget szerveznek, ahol időt és tehetséget alkalmaznak, ahol időt és tehetséget csomagolnak. A legfontosabb erőforrás cipőt visel, és öt körül fogja magát és hazamegy. Ebből következik, hogy a vezetés és igazgatás a kulcsa a kompetitív előnyök szerzésének. Ezek különböztethetnek meg a versenytársaktól. Az hogy hogyan vonzod magadhoz, tartod meg és motiválod az embereket, fontosabb, mint a technológia. A vállalatod igazgatásának és vezetésének módja alapvető fontosságú megkülönböztető eszköz. Ez fenntartható egyediséget teremt. De ugyanakkor miközben az igazgatás és a vezetés megérett arra, hogy bevethető legyen kompetitív fegyverként, természetük is megváltozott.
A főnök halott. Többé már nem hihetünk egy vezetőben, aki azt állítja, hogy mindent jobban tud, és mindig igaza van. A számok alapján történő vezetés már a múlté. A félelem alapú vezetés is becsődölt. Ha a menedzsment emberekből áll, akkor a menedzsmentnek át kell alakulnia humánmenedzsmentté.
A munkakör, mint olyan, halott. Nem hihetünk egy olyan papírnak, amelynek a tetején az áll, hogy munkaköri leírás. Az új valóság sokkal nagyobb rugalmasságot igényel. A huszadik század nagy részében a menedzsereknek általában egy állásuk és egy karrierjük volt. Mostanában két karrierről és hét munkahelyről beszélünk. A vállalatot hosszú időn át hűen szolgáló, a nagyvállalat biztos sáncai mögött megbúvó kisember napjai meg vannak számlálva. Hamarosan a hangsúly azon lesz, hogy éljünk, nem azon, hogy karriert építsünk, és a munka nem lesz más, mint egymás utáni fellépések, vagy projektek sorozata.
Az új szerepek új képességeket igényelnek. Ez elkerülhetetlen. Harminc évvel ezelőtt évenként volt szükség egy új ismeret elsajátítására. Ma naponta, holnap talán óránként kell egy újat megtanulnunk. Az olyan például, mint a kapcsolatteremtés, azaz a networking- 1960-ban egy átlagos menedzsernek 25 nevet kellett megtanulnia egész pályafutása során. Ma havonta, holnap talán hetente kell 25 nevet megtanulni (és ezek fele külföldi).
Nincs behatárolt munkakörünk, de több a hatalmunk. Jelenleg saját tulajdonunkban van a társadalom legfőbb erőforrása – az agyunk. Mindannyiunknak lehetősége van tudni, haladni, tenni és azzá válni, akivé szeretne. Választhatunk. Válogathatunk. Csak rajtunk áll. De a szabadság nem repül a szánkba sült galambként. A szabadságot meg kell szerezni. És manapság a hatalom a legszűkösebb erőforrás birtoklásából adódik. Ez az erőforrás pedig nem más, mint az emberi intelligencia.
„Néhányan tudástársadalomnak, mások agyalapú társadalomnak nevezik mai világunkat. Az egyetlen biztos dolog, hogy a holnap legfontosabb képességei és válaszai nem ugyanazok, mint napjainkéi. Még fontosabb mindazonáltal az a tény, hogy a lényeges kérdések változnak. Ellentmondásosnak tűnik, de a felejtés – azaz a tanult dolgok elfelejtése – döntő fontosságú tényezővé válik egy olyan üzleti világban, amely fénysebességgel változik.
Változik, aztán újra változik. A káosz és a valódi bizonytalanság világa vár ránk. Egy ilyen világban az egyetlen dolog, amiben bízhatunk az, hogy a bizonyos bizonytalanná és a valószínűtlen valószínűvé válik.
A jövőt nem lehet megjósolni, a jövőt teremteni kell.”

Első olvasásra talán úgy tűnhet, sarkos és kemény fogalmazás. De arra mindenképpen szeretném felhívni a figyelmet, hogy az iskoláink feladata hogy olyan tudást adjanak a gyerekeknek, fiataloknak, hogy megállhassák a helyüket ebben a „fénysebességgel száguldó világban”. Az iskola vezetőjének, pedig feladata lesz ezt a változást fel- és elismertetni a kollégákkal. Mindezt közösen a pedagógusokkal és segítőkkel karöltve kell egy-egy intézménynek megtennie, miközben nekünk az evangélikus iskolarendszer további fejlődését, fejlesztését is ki kell dolgoznunk. Nos, hogy mi történik azokkal, akik szerényebb képességekkel és tudással, viszont nehézségeket hordozó családi környezettel is rendelkeznek, az már egy következő írás témája lehet.


[1] Michael Maccoby amerikai pszichiáter és antropológus.

[2] Dr. Komor Levente egyetemi docens – Szent István Egyetem Gazdasági és Társadalomtudományi Kar

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése