Mi nem és mi igen?
A
lelkész funkciójából adódóan egy közösségben vezet. Ezt kár is lenne elvitatni.
Akkor is, ha alkalmas erre, és akkor is, ha még van mit tanulnia. Nézzük meg
először azt, mit NEM jelent a vezetés a lelkész számára:
·
természetesen
nem jelenti azt, hogy mindent neki kell csinálnia,
·
azt sem, hogy egyedül
dolgozik,
·
azt meg
különösen nem, hogy mindig neki van igaza.
Nem baj, ha ezzel minden lelkész tisztában van.
Ellenben
vezetőként a lelkésznek lehetősége van arra, hogy kiépítsen egy munkatársi
csapatot maga köré, sőt, szerintem ez kötelessége is. Vezetőként iránymutatást
kell szabnia, amelynek véghezvivéséhez meg kell találnia a megfelelő (személyi
és materiális) forrásokat. Ezen felül rendelkeznie kell a következő alapvető
képességekkel:
·
döntési képesség,
·
a koalíció kialakításának képessége, azaz támogatók
azonosítása, megnyerése,
·
a megvalósítás képessége, motiválás, az új dolgok
kipróbálása (az ésszerűség határain belül),
·
a lendület és erőfeszítés fenntartásának képessége, azaz elköteleződés
kialakítása, bizalom fenntartása, sikerek visszajelzése,
·
a hit továbbadásának képessége, hogy ne felejtsük el, nem
egy általános „céget” vezetünk, hanem egy ránk bízott gyülekezetet.
Vezetői modell?
Talán
a legfontosabb kérdés, hogy evangélikus lelkészként milyen vezetői modell és
vezetői kultúra megvalósítását látjuk igazán eredményesnek gyülekezeteinkben.
A nonprofit
szervezetekre, és azokon belül is az egyházra, nem feltétlenül érvényesek azok
a modellek, amelyekkel a szervezetfejlesztői szakirodalomban találkozhatunk, de
mégis megvizsgálhatjuk e fogalmak segítségével, hogy a mi közösségeinkben
milyen vezetői szerepek is léteznek.
Myles Downey
készített egy lehetséges modellt a vezetői szerepekről, amely különválasztja a menedzsmentet,
a tulajdonosi vezetést (leadership), és a fejlesztésben résztvevőket.
Az elsőnél
egyértelműen a működés, szervezés, tervezés, határidők betartatása és
számonkérése a fontos, ill. minden, ami az ún. operatív irányításhoz tartozik.
Egy gyülekezetben ez a mindennapi életet jelenti, és e feladatok „menedzselése”
viszi el talán a legtöbb energiát. A hivatali munka, az adminisztráció akkor is
meghatározó, ha ezek ellátására fizetett irodai alkalmazott van, és nem mindent
a lelkésznek kell csinálnia. Munkatárs nélkül pedig különösen energiaelszívó az
egyszerű működtetés.
A modell
szerint a tulajdonos dolga a jövőkép, vízió, stratégia alakítása. A
gyülekezetben a „tulajdonos” semmiképpen sem egyedül a lelkész, hanem sokkal inkább
az elnökség, bővebben a presbitérium. Nem biztos, hogy fenn kell akadni az
egyházban a tulajdonos kifejezésen, hiszen itt értelemszerűen nem az Ágostai
Hitvallás szerinti egyházteremtő Szentlélek munkájáról van szó, hanem a földi
szervezet működéséről. Egy gyülekezeti közösségben talán pontosan az lehet az
első lépés, amikor minél több gyülekezeti tag azt érzi meg, hogy „ez az enyém”.
A templom, a gyülekezeti ház, az udvar, az alkalmak, a lehetőségek, minden.
Akkor tud benne igazán aktívan részt venni, ha a sajátjának érzi, és nem
kívülállóként tekint rá.
A fejlesztés
pedig már egy nagyobb kör feladata, de a lelkésznek a közösség számára kigondolt
jövőképe fontos szerepet játszik benne.
Vezetői magatartás
Többféle vezetői magatartás
létezik, és zsákutca lenne bármelyiket is tévesnek felismerni, hiszen vannak
olyan helyzetek, amelyben, illetve vannak olyan emberek(!) is, akikkel egyik
vagy másik mód működik hatékonyabban. Nincs ez másként a lelkészi vezetőkkel
sem.
A
rendelkezőitől a felhatalmazóig
Első a rendelkező
magatartás, amelyre akkor lehet szükség, amikor az aktuális munkát végző
személy hajlandósága ugyan megvan, de képessége kevésbé. Ekkor szükségesek a
világos követelmények, átlátható munkafolyamatok, a döntően egyirányú
kommunikáció.
A második a megmagyarázó
magatartás. Ebben már több párbeszéd van (közös válaszkeresés a „mit miért
teszünk?” kérdésre – mondjuk a hajlandóság csökkenése esetén), több személyes
odafigyelés, de még mindig relatíve szoros kontroll.
Következő magatartásforma a részvételt
támogató (participatív), amelyben az elsővel ellentétben a képesség megvan,
viszont a hajlandóság nem megfelelő (például fáradt a munkatárs). Ekkor
szükséges feltárni az okokat megértő beszélgetéssel, segítéssel, limitált
feladatokkal, és közben biztosítani a többirányú kommunikációt és az érzelmi
támogatást.
A negyedik magatartásforma –
amely talán a legnehezebb sok lelkész számára – a felhatalmazó vagy delegáló,
amely megfelelő képesség és megfelelő hajlandóság esetén minimálisra hagyja a
közvetlen kommunikációt, hiszen a vezető „csak” megfigyeli, méri és értékeli az
eredményeket, ill. kereteket biztosít, döntési jogkört is átad, és a „hogyant”
is rábízza a munkatársára.
A vezető feladata eljuttatni a dolgozót a „profi” szintre,
azaz tőle magától függ, hogy a „rendelkező/megmondó” viszonyból hogyan jut el a
„felhatalmazóig”. Mindez a beosztottak tudatos fejlesztését jelenti, és a
munkatársak folyamatos, felelősségteljes menedzselését. A vezetői készségeket e
viszonyrendszerben érdemes gyakorolni, így nyer értelmet mindaz, amit a vezető
a konkrét helyzetben tesz, azaz a fejlődés is így biztosítható ezen a
területen.
A felhatalmazó
vezetésről bővebben
Ez a modell az
együttműködésről szól. Érdemes észrevenni, hogy ha a vezető(k)
gondolkodása nem változik, semmi sem változik. A munkatársak belső késztetése
és tudása hatalmas energia – érdemes felszabadítani. A felhatalmazó vezetés
arra törekszik, hogy az egész szervezetben növekedjék a dolgozók önálló
cselekvési lehetősége, döntési joga, felelőssége, autonómiája – egyszóval a
bizalom. Természetesen ez azt feltételezi, hogy vannak munkatársak, és a
lelkész nem mint egy „utolsó mohikán” mindent egyedül végez. Ez a modell csak
úgy működik, ha a gyülekezetben dolgozó önkéntesek valóban egy csapatként azt
szeretnék meglátni, hogy hol van szükség különböző kompetenciáikra,
segítségükre. A lelkésznek feladata felismerni ezeket.
A felhatalmazás az ember alapvető igényeire épít, az
autonómiaszükségletre, a befolyás, a hatékonyság alapvető igényére. Az enpowerment folyamat, amelynek során a
vezető-vezetett kettősség átadja a helyét egy felelősségvállaló, egymásban
bízó, egymást támogató, „felnőttekből álló közösségnek, ahol mindenki a
képességei szerint a legjobbat igyekszik nyújtani. A felhatalmazás folyamatának
felülről kell indulnia, meghatározó lépései:
1. Az információ szabad áramlása. Felelős
döntés meghozása információ nélkül lehetetlen, információ birtokában azonban szükségszerű.
Az információ megosztása világos helyzetet, bizalomteli légkört, felelősségteljes,
„tulajdonosi” szemléletet teremt, megváltoztatja a viszonyokat. MINDEN
információt osszunk meg, ne csak a pillanatnyilag szükségeseket! Attól, hogy
nem osztunk meg információt, azok vannak és az emberi fantázia óriási károkat
képes okozni (akadályozó hiedelmek: féltések, félelmek, autoritás-küzdelmek,
nem szabályozott rivalizálás), sajnos több negatív példát láttunk már erre a gyülekezetekben.
Nem az a jó vezető tehát (lelkészként sem), aki minél több információt magának
tart meg (természetesen a lelkipásztori titkot kivéve).
2.
Autonómiateremtés a határok kijelölésével. Fontos, hogy a lelkész minden
véleményt figyelembe véve (legalább meghallgatva) tisztázza távlati
elképzeléseit. Mivel a jövőkép célokként és szerepkörönként értelmezhető, és
megszabja a cél eléréséhez szükséges értékrendet, ezért az empowerment valódi alkalmazásával a döntéshozatal egyszerűsödhet,
kialakulhat a tulajdonosi szemlélet, nőhet a felelősség és aktivitás.
Perspektíva, célok, szerepek, struktúra tekintetében érdemes meghúzni azokat a
bizonyos határokat, és ezek kijelölésével hatékonyabb lehet az egész működés.
3.
Önirányító teamek létrehozása és működtetése. Egyik alaptétel, hogy a
felelősséggel felruházott egyén és közösség többre képes, hiszen új önismereti
tapasztalatok születhetnek, ezért az egyéni és csoportos autonómiateremtés
elengedhetetlen. Az egyes kompetenciákban tartozó döntések meghozatala a
vezetőtől – a lelkésztől – függetlenül történik, és ez rendben van így.
Reméljük, többek számára sem elképzelhetetlen, hogy van olyan gyülekezeti
projekt, aminek NEM a lelkész a projektvezetője.
Ebben a modellben fontos hangsúlyozni azt is, hogy minden
tévedés egy-egy lehetőséget hordoz magában. A vezetői beavatkozások ne
utasítások, hanem kérdésfeltevés-jellegűek legyenek, mert nem elvégeztetni
akarjuk a potenciális munkatárssal a feladatot, hanem bevonni! Így lesz az eredmény elégedettség, „muszáj helyett
akarom”, elkötelezettség, pozitív vezetés-alkalmazott viszony, minőségi döntéshozatal,
strukturális nyereség.
Változáskezelési modellek
Vezetőként nemcsak a szerepünk viselése fontos, hanem annak működés
közbeni megnyilvánulása is.
Vezetőként sokféle döntéshelyzetet élhetünk meg.
Vezetőként fel kell ismerni azt, ha – bármilyen területen – változásra
van szükség.
Vezetőként egy lelkésznek is el kell tudni indítani egy
változási folyamatot, ha arra megérett a helyzet.
Kotter
A szervezetfejlesztésben több modellt is megalkottak a
változás kezelésére, de talán John Kotter nyolc lépése az, amelyekről azt
gondolom, hogy egy lelkész jó vezetőként pontosan így szeretné tudatosítani
minél szélesebb körben a változás szükségességét saját közösségében:
1.
A változás
halaszthatatlanságának érzékelése,
elégedetlenség
Ennek természetesen lehet
akadálya is, például a közösség önelégültsége, azaz ha nem ismeri fel, hogy jó
lenne változni. Vagy, ha egyszerűen kialakította a gyülekezet a problémával
való együttélés képességét. Azt is fontos látni, hogy ez a kezdeményezés
nemcsak a vezetőtől jöhet, viszont az ő felelőssége az, hogy ezeket a hangokat
meghallja.
2.
A változást
irányító csapat létrehozása,
munkájuk feltételeinek biztosítása
Ez egy gyülekezetben
egyértelműen a lelkész feladata. Neki kell meghatároznia, hogy kik lehetnek
azok, akik ezt a változást elő tudják idézni a közösségben. Neki kell felkérni
őket – vagy éppen elfogadni jelentkezésüket –, kijelölni kompetenciahatáraikat
és hagyni őket dolgozni.
3.
Hatékony jövőkép és stratégia
kidolgozása
A stratégia legyen egyszerű,
közérthető, mindenki igényeit figyelembe vevő, fókuszált, megvalósítható, és a
célok elérésének módszereit kezelje rugalmasan. Fontos a jövőkép meghatározása
egy gyülekezetben, hiszen – rövid és hosszú távú – célok nélkül semmilyen
akciónak nincsen értelme, könnyen kudarc lehet a sorsa.
4.
A jövőkép
kommunikálása
Legalább ennyire fontos, hiszen
ennek hiányában a gyülekezet tagjai nem tudnak osztozni sem a lelkesedésben,
sem a munkamegosztásban. Folyamatosan képben kell lennie mindenkinek, hogy most
éppen mi történik, mert különben értékes emberek veszhetnek el az úton. Az a
felelőssége is megvan a vezetőnek, hogy túl sokkal sem szabad a saját csapata
előtt járnia, mert akkor könnyen összetéveszthetik az ellenséggel.
5.
Az alkalmazottak
felruházása – a változtatáshoz
szükséges – hatalommal
Sokszor az a legnagyobb
problémája egy lelkésznek, hogy ezt nem teszi meg. Képtelen valóban delegálni.
Képtelen konkrét feladatokat kiadni a kezéből. Ennek persze többféle
magyarázata lehet, a minőségi munka féltésétől, a féltékenységen át a
kontrollálás netovábbjáig. Ha viszont megteszi, akkor munkatársaival együtt
szárnyalhat, és motivált, kompetens emberekkel együtt örülhet a változási
folyamat következő lépcsőjének.
6.
Gyors győzelmek, eredmények megünneplése
Ezzel
sikerül fenntartani a motivációt, bár talán ez a pont alkalmazható
legnehezebben a gyülekezeti életre. Hadd hozzak mégis egy példát: először
szervez a gyülekezet karácsonyi vásárt. Addig nem volt hagyománya az adott
közösségben. Az alkalom után fontos, hogy legyen egy olyan kiértékelő alkalom,
ahol ezt lehet tudatosítani, és a szervezésben résztvevőknek kellő motivációt
adni ahhoz, hogy következő évben újra megpróbálják.
7.
Az eredmények
megszilárdítása
Az előrenézéshez
elengedhetetlen, hogy legyen hova visszamutatni (oda, amit elértünk), majd azt
alkalmazni a következő ciklusban is. Ha ez egy újonnan bevezetett alkalom,
akkor azért, amennyiben ez egy folyamat eredménye, akkor az egész folyamatért
hálát adni, ill. amennyiben ez egy kevésbé megfogható eredmény a
gyülekezetépítés során, akkor tudatosítani az oda elvezető lépéseket (például
miért fizetnek többen egyházfenntartói járulékot ebben az évben, mint az
előzőben).
8.
Az új
megoldások beépítése a szervezeti
kultúrába, a mindennapi rutinba
Az „egy fecske nem csinál
nyarat” gondolatát továbbfűzve az „egy jó megoldás még nem okoz hosszantartó
változást” igazságát kell itt felismerni, és ezért kihagyhatatlan, hogy
tudatosítsuk ezeket a változásokat, és a megfelelő fórumokon képviselve lelkészként
lehetőséget adjunk az egész közösségnek, hogy magáévá tegye azokat, és így valóban
a mindennapok részévé válhassanak.
Lewin
Kurt Lewin változási modellje
is hasznos lehet, hogy ránézzünk egyházi viszonylatban. Ő azt mondja, hogy a
szokások, illetve a vélemények változnak nagyon nehezen… Három pontban
ismerteti elméletét, nézzük meg ezt egy konkrét példán keresztül: a gyülekezet egy
része fűthetővé szeretné tenni a templomot.
Először a meglévő attitűdök,
elgondolások, értékek kérdőjeleződnek meg, de még a tehetetlenség dominál, ezt
nevezi a felolvasztás időszakának. Azok
a hangok kerülnek itt előtérbe, amelyek azt mondják, hogy az elmúlt 200 évben
sem fázott meg itt senki, hideg ellen fel lehet öltözni, szükségtelen erre
milliókat elkölteni a gyülekezet vagyonából. Eddig sem kellett ezzel
foglalkozni, most ez egy felesleges teher lenne a híveknek. Az egyházi „szokásjog”
tehát mindenképpen egy olyan létező tényező, amellyel szinte minden
gyülekezetben számolni kell. Amikor azonban egy közösség hajlandó szembenézni
azzal, hogy a megszokott dolgok hátráltathatják is küldetésének teljesítésében
(például többen jönnének templomba télen is, és ott a komfortérzetük erősebb
lenne), akkor valóban megindulhat a Lewin által felolvasztásnak nevezett
folyamat, és elindulhat egyfajta konstruktív munka.
Így egy idő után a régi
értékek, eljárások elégtelensége nyilvánvaló lesz, de az új irányok még csak
körvonalazódnak, ezt a szakaszt nevezik mozgatásnak,
változtatásnak. Ilyen az, amikor egyre többeket meggyőznek maguk közül a
gyülekezeti tagok, hogy a fűtés bevezetése hosszútávon milyen áldás lesz az
egész közösség számára. Amikor már hajlandók feltenni a kérdéseket, néhány
válasz is megszületik. A mai kor kihívásaival minél több kapcsolatot
szeretnének teremteni úgy, hogy közben az örök üzenetet, a kétezeréves
evangélium továbbadásának tényét megtartják.
Ezt követően tud eljutni az
egész folyamat a megszilárdulás
szakaszába, amikor kialakulnak és megszilárdulnak az új elgondolások részletei,
vagyis példánknál maradva, előteremtik a fűtésre a fedezetet, elvégzik a
szükséges munkát, és ezáltal a tagok komfortszintje is normalizálódik.
Vezetésről személyesen
Amikor az egyik közösségi
oldalon kategóriát kellett választanom ahhoz az internetes naplóhoz, amelyet az
egyik meghatározó szerepemhez (Szélrózsa
atya) hoztam létre, akkor az „edző” kifejezést választottam a megadott
kategóriák közül. Ez passzolt legjobban ahhoz, amit akár az a szerepem, akár
hiszem, hogy sok más lelkészi szerepem is jelent. Hiszen egy edző nem maga
végzi a feladatot, hanem valakit, vagy valakiket alkalmassá tesz arra, illetve
segíti őket, hogy teljesíteni tudjanak, és az egész közösség (csapat, klub,
egyesület – a gyülekezet!) számára dicsőséget hozzanak.
Őszintén megmondom, szeretek
csapatban dolgozni. Szeretek úgy vezetni, hogy közben rajtam is látják,
szeretek dolgozni, és nem húzom ki magam belőle. Éppen a fenti szerepemhez
kapcsolódóan a nagyszabású országos találkozó szervezése során írta nekem az
egyik önkéntes fiatal: „Ha már írok,
gondoltam elmesélem, hogy pár hete voltam egy vezetői képzésen. Amikor
megérkeztünk, az első ismerkedős kör után csapatokba rendeződtünk, és jött a
hirtelen kérés, hogy mindenki nevezze meg, kit tart jó vezetőnek, mondjon egy
nevet és írja le a papírra, majd mondja el, miért.
Hmm… az ember ugye kapásból mondhatná, hogy Jézus,
de hát azért ne legyünk demagógok, és maradjunk emberi szinten. Mindenki
dobálta a neveket, én meg csak ültem, és azon agyaltam, ki is volt az életemben
olyan
vezető, aki mellett azt éreztem, hogy inspirálva vagyok, hogy mindig lehetett
rá számítani, éreztem, hogy megbecsül, hogy jó vele dolgozni, hogy motivál,
túllendít, felnézek rá, tisztelem, elismerés vele együttműködni, stb. Hát így került a Te neved a
papírra, így mutattalak én be a kis csapatnak Téged, mint jó vezető.”
Dacolva a szerénytelenséggel
a fenti kiemelt lista miatt hoztam ezt az idézetet. Ha nézem, akkor az
„inspirál, motivál, túllendít” lefedi az enpowerment-hez
tartozó érzéseket, amelyek valóban szükségesek ahhoz, hogy egy lelkész jó
munkatársi gárdával tudjon együtt dolgozni.
Ez a folyamat az ún. vezetői coaching, ahogyan a vezető fejleszti a beosztottakat,
tanítja őket, ezzel növeli önbizalmukat, magabiztosságukat. Irányt, erőd ad,
több szinten dolgozik azért, hogy a munkatársak kompetenciáit, szakértelmét,
hatékonyságát, és – nem utolsósorban – munkakedvét növelje.
Egy jó edző, azaz a fentiek alapján egy jó vezető,
sőt, egy jó lelkész-vezető jellemzői tehát a következők lehetnek:
-
meghallgat, figyel, van ideje,
-
visszakérdez, visszacsatol,
visszatükröz,
-
nyugodt, elfogad, megtart, empatikus.
Összefoglalásként azt mondhatom, hogy e jellemzők biztosíthatják
a működést a produktív munka közben. A vezetői identitás kialakulásában is
döntő szerepük van ezeknek a készségeknek, ill. a másik fontos készségkörnek, a
problémákra való reagálásnak és a
konfliktuskezelésnek a fejlesztésében.
Lehet, hogy a fentiekkel egy
túl ideális vezető-képet sikerült megrajzolni, de talán a lelkészek önmagukkal
szembeni igényességét is sikerül vele növelni. Úgy legyen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése