Egyetemes küldetés
Kiindulásunk legyen a presbiter
szó eredeti értelme: idősebb. Ez azonban sem egykor, sem pedig ma nem életkort
jelent, hanem a Krisztus-követésben „előbbre” lévőt, „haladót”, aki tapasztalt,
megállapodott a hitben, s ezért rá lehet bízni az egyház dolgait, döntéseit,
vezetését. (A katolikus egyház hivatalos szóhasználatában a presbiter teljesen
más – papi – tisztséget jelent, ezért most erre nem térünk ki.)
A
reformáció, a klerikális túlkapások ellenhatásaként, a gyülekezet közösségét
emeli magasra, és azt tartja, hogy a testvéri közösségben megélt hit közös
döntéseket is hoz magával. A gyülekezetben közös örömöt és gondot, egyben közös
teherviselést és felelősségvállalást jelent.
Az
egyház lutheri megújítása a maga egyházról szóló tanításával (ekkleziológia) új
fejezetet hozott az egyház történelmében. Az egyetemes papság tanítását
tudatosította a hívők között: azt az alaptételt, hogy minden megkeresztelt
ember közvetlenül járulhat Isten elé, megszólíthatja, Vele párbeszédben élheti
az életét. Ez a tény olyan lehetőséget és felelősséget kínál az ember számára,
amely segít megtalálni a helyét és szerepét Isten és ember viszonylatában
egyaránt. A lelkész, a pap, nem különleges, az egyházban kiemelt, sőt a
gyülekezetből kiemelt személy, hanem az egyház ugyanolyan tagja, aki a hívők
közössége jó rendjének érdekében sajátos feladatot (s vele nagyobb felelősséget
is) kap: Isten igéjét hirdeti és a szentségeket kiszolgáltatja.
A
korábbi hierarchikus rendben – ahol a pap (püspök) döntött el mindent, s a
hívők serege ennek volt kénytelen engedelmeskedni –, az egyház döntései nem az
egyház népében születtek meg, hanem az egyházvezetők hatáskörében. Ezt a
rangot, tisztséget pedig nem széleskörű (ma úgy mondanánk: „demokratikus”)
választás útján lehetett elnyerni, hanem más, néha igen bonyolult kritériumok
alapján. Ez a metódus egyre távolodott a bibliai értelmezéstől és a kora
keresztény gyakorlattól.
Reformátoraink
nem az emberi, nem a papi tekintélyt tartották fontosnak, hanem az Ige
tekintélyét, annak útmutatását. Az egyház pedig közös Igére figyeléssel és
imádsággal választotta meg szolgáit, és ugyanígy az igehallgató és imádkozó
közösségben hozta meg egyéb döntéseit. Természetes folyamat, hogy a feladatok,
felelősségek és kompetenciák szétosztásakor kialakult egy szűkebb, de az egész
közösséget képviselő vezetői csoport, akikre nagyobb jogokat, ugyanakkor
nagyobb felelősséget is bízott a gyülekezet, az egyház.
Presbiteri rendszer
Mint minden emberi
közösség, az egyház is magában hordozza a deformálódás, a hibák sorának
lehetőségeit. Ez a képviseletre és kollektív döntésre alapozott módszer is sok
esetben félrecsúszott, torzult, és nem, vagy csak részben töltötte be
küldetését. De az alapelv jó: ha a közösség valóban az igére figyel és a
szentségekből él, szoros életközösséget gyakorolva az egyház Urával, akkor a
szervezeti és lelki dolgait közösen intézi.
Erre
az elvre épült rá a magyar protestantizmus, s benne a magyar evangélikusság
presbiteri rendszere. Annak ellenére, hogy bizonyos korszakokban ez az egyház
is elpaposodott, nem egyszer a klerikalizálódás hibájába esett, a presbiteri
tradíció megmaradt, újra és újra éledt, s ma is alapjában véve helyesnek tartva
gyakoroljuk.
A
Magyarországi Evangélikus Egyház nem presbiteriánus egyház. Az elsősorban a
helvét reformáció irányaiból, kiemelten pedig a kálvini vonalból nőtt ki. A
világ evangélikusságában és a magyar lutheránus egyházban egyaránt fontos
szerepet kap a presbiteri tisztség és a presbiterek közössége. Nem szabad a
presbiterek és presbitériumok funkcióját leértékelni, és végkép nem szabad azt
semmibe véve mellőzni. De legalább olyan hiba túlértékelni, és a gyülekezet, az
egyház életében „mindenhatóvá” tenni. A presbiter szolgáló ember, aki a hitéből
fakadó alázatával feladatot kap és részt vesz a közösség döntéseiben,
irányításában, felelősségvállalásában, segítésében.
A
„hitben idősebbre” – mint vezetőségi tagra – fel kell néznie a közösségnek,
hiszen „elől-járóként” példát mutat. Nem mindegy azonban, hogy milyen példát.
Meg kell felelnie bizonyos feltételeknek ahhoz, hogy hatékonyan, a közösség
bizalmát élvezve tudja gyakorolni hivatását. Ezek között vannak bibliai
kritériumok és az adott közösség írott-íratlan szabályaiból adódó elvárások. A
bibliai kritériumok hosszú listáját állíthatnánk össze. A jézusi tanítások, az
Apostolok Cselekedetei könyvének magatartásmintái, az apostoli intések
hangsúlyos gondolatai mind-mind ebbe az irányba mutatnak. Talán e keretek közt
elég, ha két bibliai szakaszra, az apostoli levelekre utalok. Pál a Galatákhoz
írt levelében ír a Lélek gyümölcseiről, az Efezusi levélben pedig a hit
fegyvereiről (harci szerszámairól). Ezek akár a „presbiteri szolgálat leírása”
címet is viselhetnék.
Hogy
válik a gyülekezet megkeresztelt tagja hitben éretté, „idősebbé”, aki méltán
végezheti a presbiteri szolgálatot? Nem úgy, ahogy egy rossz hagyomány
kialakult, hogy ti. családi hagyatékként apáról fiúra (vagy anyáról lányára)
adták tovább a presbiterséget, függetlenül attól, hogy az illető mit végzett a
gyülekezetben, hol állt a hitben, milyen szolgálatra használt adottsága volt.
Tudom, voltak, s vannak áldott életű presbiterdinasztiák, akik életüket,
idejüket, energiájukat áldozták évtizedeken át az egyházért. Nagyra kell
értékelni vállalásukat. De a presbiterség nem automatikusan öröklődik, hanem
úgy válik valaki azzá, hogy a testvért a közösség megvizsgálja és méltónak
találja.
Tanítványság
Mire van hát szükség
ahhoz, hogy valaki méltóvá váljék e megtisztelő munkára és küldetésre? Mindenek
előtt arra, hogy igazán tanítvány legyen és maradjon. Krisztus tanítványa. Nem
véletlen az, hogy a Názáreti követőit így nevezték: tanítvány.
S
ha tanítványnak lenni magas méltóság, akkor hozzá kell tennünk azt is, hogy
tanítványnak maradni komoly és nem szűnő feladatot jelent. A jó pap holtig
tanul – hangzik az ismert magyar közmondás. És csak a sírjára írhatják rá, hogy
„befejezte tanulmányait...”. Meggyőződésünk szerint ez érvényes az egyetemes
papság minden tagjára. Isten megkeresztelt gyermekei ebben a földi életben mindvégig
tanulók, tanítványok maradnak.
Elszomorító
példák sorát ismerjük, amikor felnőtt emberek, presbiterek a hitükben, a
lelki-szellemi életükben, a keresztény gondolkodásukban megmaradnak (jó
esetben) a konfirmandus gyermekek szintjén, és ezáltal nem gyermekivé, hanem
gyermeteggé válnak. A presbiter, az „idősebb” testvér a tanulásban, a
tanítványi életben előbbre jár, tanultabb, tapasztaltabb kell, hogy legyen. S
ahogy ritka a mindennapokban a „magántanuló”, úgy ritka a presbiterek között az
önképző. A tanulás – különösen is az egyházban – közösségi, csoportos műfaj. Az
istentiszteleti igehirdetés elsősorban nem tanítás, inkább lelki táplálék. Bár
van tanítói karaktere, de primer módon inkább a lelki kenyér szeletelésének és
szétosztásának alkalma. A bibliaóra, a felnőttoktatás azonban olyan műfajok,
amelyek minden gyülekezet alaptevékenységéhez hozzá kellene, hogy tartozzanak.
Hogy tudna a gyülekezet kiskorúból nagykorúvá válni, ha nem tanítjuk. Ha a
gyermek tanulás nélkül visszafejlődik, mennyivel inkább igaz ez a gyülekezetre.
A presbiternek nem a szokásjogból elvárt feladata, hanem belülről jövő
igényének kell lenni, hogy részt vegyen a gyülekezet tanítói alkalmán.
Helyes
gyakorlatok sorát látjuk azokban az egyházközségekben, ahol a presbiteri
ülésekhez kapcsolódóan bibliaórát tartanak. Követendő példa! Vannak közösségek,
amelyek időt és anyagiakat áldoznak azért, hogy egy-egy hétvégére presbiteri
összetartást szervezzenek. Ez kiváló alkalom lehet nem csak az amúgy is
elnyújtott ülések folytatására, hanem a belső képzésre, egymás erősítésére.
Országos Presbiterképző Tanfolyam
A Magyarországi
Evangélikus Egyház néhány éve – felismerve az ügy kiemelt fontosságát –
megszervezte az Országos Presbiterképző Tanfolyamot. Ennek központja a
révfülöpi Ordass Lajos Evangélikus Oktatási Központ lett. Évről évre
megszólítunk minden gyülekezetet, s a lelkészeken keresztül a presbitériumokat,
hogy küldjenek résztvevőket a presbiterképzésre. Jelenleg az ötödik országos
tanfolyam zajlik. Lassan kezd elterjedni, hogy van ilyen lehetőség, bár az
információ nagyon sok esetben nem jut el az érintettekhez. Sajnos, nem egy
esetben a lelkészeknél akad el a hívogató, invitáló levél. (Jó lenne, ha
mielőbb elkészülne a gyülekezeti és magasabb egyházkormányzati szinten szolgáló
presbiterek névsora. Ez lehetőséget adhatna a közvetlen megszólításra.)
Az
eddigi öt tanfolyamon közel háromszáz presbiter vagy presbiterjelölt vett
részt. Ez azonban csak tizede egyházunk presbiteri létszámának. Reméljük, hogy
a kilenctizede a presbitériumoknak nem úgy gondolja, hogy nekik nincsen
szükségük képzésre, tanulásra. A presbiteri szolgálattal kapcsolatban nem
beszélhetünk – egy, a közéletben terjedő kifejezést használva – túlképzettségről.
Hitünk titkaiból, az egyház múltjából, a jelen ismeretanyagából mindig lehet tanulni.
A
presbiterképző tanfolyam nem konferencia, ahol előadások és beszélgetések
zajlanak. Ennek is megvan a fontos szerepe, szükség is van
presbiter-konferenciákra. Sokan nagyon várjuk már az EPOT (Evangélikus
Presbiterek Országos Találkozója) következő alkalmát. Hallatlan ereje lehet
annak, ha érezzük magunk mellett a hasonló szolgálatot vállaló testvér
jelenlétét, s egymás hite által épülünk.
A
révfülöpi alkalmak azonban tanuló alkalmak, valódi tanfolyamok. Tantárgyakkal,
előadásokkal, konzultációkkal, dolgozatokkal, vizsgával. Aki elvégzi, méltán
kaphat oklevelet a presbiteri alapképzettségről. Tudatosan megválasztott,
tanárokból (ők presbiterek) és lelkészekből álló előadók végzik a képzést.
Összeszokott csapattá vált ez a hét ember. Mindegyiknek szívügye a presbiterek
tanítása és az egyház megújulása.
Az
oktatás átfogja az egyházi alapismeretek egészét. Fontos a következetes,
részletes bibliai alapozás. Vető István cinkotai lelkész lendületes előadásai
az Ószövetség rejtelmeibe vezetik be a hallgatókat, sok érdekes információt és
élményt átadva. Szakács Tamás felsőpetényi lelkész az újszövetségi ismeretekért
felel, precízen tanítva vezet el az evangéliumok, levelek és egyéb iratok
összefüggéseire, tartalmi bemutatására. Tubán József csornai lelkész úgy
tekinti át a résztvevőkkel az egyetemes és a magyar egyháztörténetet, hogy
izgalmas utat járhatunk be kétezer évet összefoglalva. Dr. Fabiny Tibor
egyetemi tanár, presbiter, teológus egyházunk tanítását mutatja be. Hittan ez
felsőfokon, ahol nem csak a Hitvallási iratokba vezeti be a hallgatókat, hanem
fontos részletkérdésekkel is mélyrehatóan foglalkozik. Gregersen-Labossa György
szombathelyi lelkész feladata, hogy egyházismeretet tanítson. Az ő szakterülete
a rendszerszerű egyházszemlélet. Ennek segítségével mutatja meg a
presbitereknek szolgálatuk helyét, szerteágazó feladataikat. Kiemelt feladata
elősegíteni azt, hogy a résztvevők – túllátva saját közösségük határain – egy
egyházban gondolkodjanak. Dr. Garádi Péter presbiter, felügyelő, civil foglalkozása
szerint halbiológus, két „tantárgyat” visz: egyházépülés (egyházépítés) és
missziológia. A Lélek lendületével megtartott előadásai a szó legnemesebb
értelmében provokálnak, s bemutatják az Isten közelében élő ember és közösség
létének veszélyeit, de még inkább nagy lehetőségeit. Jelen sorok írója pedig
azért felel, hogy az istentisztelet igazi titkait és mélységeit tárja fel a
hallgatók előtt.
Minden
tanfolyam három konzultációból áll. Mindegyik találkozás – kb. egy fél év alatt
zajlik le a három alkalom – péntek estétől vasárnap délig tart. Az első két
konzultáción az előadások dominálnak, a harmadikon zajlik a vizsga, a
kiértékelés, a jövőbe tekintés és az oklevelek ünnepélyes átadása. A tanulók
hitben való erősödését szolgálja a reggeli és esti áhítatok sora. Ez mindig
egyfajta bemutatója annak, milyen gazdag egyházunk kegyességi élete. Többféle
áhítat-forma, imádság-metódus, éneklés gazdagítja a közös lelki életünket. (Az
már különleges lehetőség, hogy a reggeli áhítatokat – ha az időjárás engedi –
gyönyörű természeti környezetben, a Balaton partján szoktuk tartani. A
vasárnapi istentisztelet magától értetődő módon úrvacsorai közösséget kínál.
A
szellemi és lelki munka a presbiterképzők alkalmán sohasem öncélú, mindig
gyülekezet-orientált. Nem kivonni szeretnénk a gyülekezetből presbitereket és
egy szuper-csapattá formálni, hanem megerősítve, meggazdagítva visszaküldeni őket
a gyülekezetükbe, a saját szolgálati területükre.
Több
éves tapasztalatunk, hogy a hazatérők otthon még aktívabban kapcsolódnak be a
gyülekezeti szolgálatba, ugyanakkor kialakítanak egymás közt egy olyan hálót,
amely a gyülekezetek közötti kapcsolatokat építi, s közben az egyház egységét,
a nagy egész összetartozását erősíti. 2015 őszén újabb – immár a hatodik – presbiterképző
tanfolyam indul, amelyre ezúton is hívunk és várunk presbitereket, de a kör
szélesebb is lehet: érdeklődők, leendő presbiterek, vagy más szolgálatban
tevékenykedők előtt is szélesre tárjuk kapuinkat.
Tanulás,
tanítványi élet nélkül nincs jövője a Magyarországi Evangélikus Egyháznak.
Egyházunk jövője mindannyiunkat foglalkoztató kérdés. A statisztikák nem jó
irányt mutatnak, az egyházi korfa elöregedése szintén átalakulást jelent.
Számos falu elnéptelenedésével gyülekezetek halnak ki és – előbb-utóbb – szűnnek
meg. A népegyházi kereteket, a tömegkereszténységet magunk mögött tudhatjuk. De
a világban mindig kisebbségben élő kereszténység – mint a mustármag és a kovász,
lényege szerint kicsi és kevés lehet – és benne a valóban kisebbségi és
szórvány magyar evangélikusság léphet a minőség felé. Abba az irányba, amelybe
éppen a tanulni tudó, tanulni képes és tanulni akaró vezetői, presbiterei, azaz
hitben és tapasztalatban „idősebb” testvéreinek csoportja segítheti. Hiszem és
vallom, hogy a lelkészképzés mellett egyházunk legfontosabb feladatai között
szerepel a presbiterképzés.
A
presbiter mint középvezető – kaptam az íráshoz a címet. Igen, a presbiter
vezető, nem is alacsony szinten. Olyan, akinek munkáján sok múlik az egyházban.
Olyan, aki nélkülözhetetlen az egyház jelene és a jövője szempontjából. A jó
pap és a jó presbiter azonban holtig tanul. Így tudja megfelelően betölteni a
küldetését.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése