2016. február 24., szerda

Révész Rita Boglárka: Protestáns nevelés és oktatás Ausztriában




Az Ausztriai Ágostai és Helvét Hitvallású Evangélikus Egyház (Evangelische Kirche A. B. und H. B.) a reformáció 2017-es jubileumához kapcsolódóan a 2015-ös évet a nevelés és oktatás évévé nyilvánította. A témaévben Leben. Lernen. Glauben. (Élni. Tanulni. Hinni.) címmel egy kis kötet is készült, mely az egyházi nevelési és oktatási témákat az elemzés, az értékelés és az előretekintés hármasságát szem előtt tartva mutatja be.
E cikk arra vállalkozik, hogy a kötet alapján dióhéjban bemutassa az osztrák protestáns óvodai és iskolai rendszer, a hitoktatás, a konfirmációi oktatás és a teológiai képzés legfontosabb jellegzetességeit.

A protestáns egyház Ausztriában
Az osztrák egyház evangélikusokat és reformátusokat tömörítő protestáns egyház.[1] Mintegy 309.173 tagjával a 8,5 millió lakosú Ausztria lakosságának 3,6 %-át teszi ki. Az egyháztagok többsége evangélikus (295.568 fő), kis részük református (13.605 fő).[2] Az egyházak sem hitvallási, sem kormányzati szempontból nem alkotnak uniót, de közös érdekeik figyelembevételével számos területen szorosan együttműködnek, és együtt alkotják az Ausztriai Ágostai és Helvét Hitvallású Evangélikus Egyházat, mely egy evangélikus és egy református tagegyházból áll. Külön zsinataik mellett egy közös zsinatuk is van; a végrehajtásért pedig egy közös egyháztanács felel. Az evangélikus egyház élén a püspök áll, a református egyház vezetője az országos szuperintendens.

Óvodai nevelés
Az osztrák óvodák 60%-a állami, 40%-a magánkézben van. A magánóvodák között katolikus, protestáns, valamint cégek és egyesületek által fenntartott intézményeket találunk. Az osztrák protestáns egyháznak negyvennégy óvodája van, melyek közül harminc diakóniai, tizenhárom egyházközségi és egy egyesületi fenntartásban[3] működik. A negyvennégy intézménybe összesen 2060 gyermek jár, a protestáns óvodák az összes osztrák óvoda 0,8%-át teszik ki. A kilenc osztrák tartományból – Vorarlberg és Burgenland kivételével – hétben működik protestáns óvoda: Tirolban egy, Salzburgban kettő, Karintiában kilenc, Stájerországban öt, Felső-Ausztriában nyolc, Alsó-Ausztriában kettő, Bécsben tizenhét).
Az óvodák valamivel több, mint egynegyede (negyvennégyből tizenkettő) a reformpedagógiai módszerek mellett kötelezte el magát, és Montessori óvodaként működik. Az óvodákba járó gyermekek vallási megoszlása a következő: katolikus 48%, protestáns 25%, muszlim 5%, egyéb felekezet ill. egyház tagja 9%, vallási közösséghez nem tartozó 13%.
Az osztrák protestáns óvodák lehetőséget nyújtanak a gyermekek számára, hogy biztonságos környezetben tudják kibontakoztatni képességeiket, belenőjenek a velük egykorúak közösségébe, hogy megtanuljanak döntéseket hozni és a döntéseikért felelősséget vállalni.  A gyermekeknek és szüleiknek lehetőségük van megismerni Istent és választ kapni az élet alapvető kérdéseire, a keresztény üzenet az egész pedagógiai munkát áthatja, és megnyilvánul az óvodapedagógusok gyermekekkel való bánásmódjában, a konfliktusok megoldásában, a játék és a térkialakítás során.
Friedrich Schweitzer valláspedagógus szerint a gyermekeknek joguk van ahhoz, hogy halljanak a hittel, vallással kapcsolatos dolgokról (Recht auf Religion). A protestáns óvodákban a gyermekek személyes hite megalapozásának fontos alapkövei az énekek és imádságok, a bibliai történetek és az egyházi év ünnepei.
A szülőkkel való kapcsolattartás nem elhanyagolható, amikor az egyházi óvodai nevelésről beszélünk. Fontos, hogy szülői ház vallásos hátterét az óvodában messzemenően elismerjék, illetve, hogy egyházhoz nem kötődő szülők is választ kapjanak a kérdéseikre. Az óvodai nevelés Ausztriában egy felekezetileg, vallásilag és világnézetileg plurális társadalomban történik, ezért az, hogy az óvodai nevelés ökumenikus és vallásközi legyen, ma már elengedhetetlen feltétele az óvodai munkának. Az osztrák protestáns egyház óvodái ezzel a nyitottsággal dolgoznak, amely teret biztosít az esetenként eltérő vallási vagy nyelvi közegből érkező gyermekek és szüleik számára is.
Bár 2014-ben Ausztria 8455 óvodájából „csupán” negyvennégy működött protestáns fenntartásban, arra a kérdésre, hogy az óvodák fenntartása az Ausztriai Ágostai és Helvét Hitvallású Evangélikus Egyház alapvető tevékenységéhez tartozik-e, egyértelmű igen a válasz. Nem utolsósorban azért, mert a gyermekeknek szükségük van arra, hogy minden segítséget és támogatást megkapjanak akkor, amikor hittel kapcsolatos kérdéseket tesznek fel.

Iskolai oktatás
Az osztrák protestáns iskolarendszerre vonatkozó szabályzat az általános rendelkezéseiben a következőképpen fogalmaz az iskolákkal kapcsolatban: az intézmények azt juttatják kifejezésre, hogy az Ausztriai Ágostai és Helvét Hitvallású Evangélikus Egyház Jézus Krisztus evangéliumára alapozva, a reformáció szellemében, a mai társadalomban élve miként értelmezi a gyermekekért és a fiatalokért érzett felelősségét.
A protestáns iskolákat mindezek fényében a következők jellemzik:
  • a tanításban és az iskolai élet szervezésében a bibliai emberkép alapján tájékozódnak;
  • a keresztény spiritualitás színterei, amelyben a tanulás és tanítás keresztény közösségben történik;
  • a személyiség egészére összepontosítanak;
  • olyan tudást adnak, mely képessé teszi a tanulókat arra, hogy eligazodjanak a világban, támogatják a kritikai képesség kifejlesztését és az erkölcsi ítélőképesség kibontakozását;
  • képessé teszik a fiatalokat, hogy önállóan tudják formálni jövőjüket és felelősséget tudjanak vállalni a társadalom alakításában;
  • integrálják a fogyatékkal élőket;
  • a vallási-spirituális dimenzió jelenlétét feltétlenül szükségesnek tartják, ezért minden tanulójuk hittanoktatásban részesül;
  • nyitottak a más felekezetekhez és vallásokhoz tartozók és a vallástalanok felé;
  • gondoskodnak arról, hogy a vallásos légkör áthassa az összes oktatott tárgyat, és a közös rítusok, ünnepek által az egész iskolai életet;
  • számítanak arra, hogy az iskolában dolgozók, de különösen is a tanulók, szüleik és a pedagógusok egyetértenek az iskola célkitűzéseivel, és együtt munkálkodnak azok megvalósításán.[4]
Az egyház negyvenegy iskolát tart fenn a következő iskolatípusonkénti megoszlásban: tizenkettő alsó tagozatos iskola, hét felső tagozatos iskola, egy gyógypedagógiai iskola, öt gimnázium, kettő technikum, egy középszintű szakiskola, három egyesített alsó és felső tagozattal működő általános iskola (1-8. osztály), kettő zeneiskola és nyolc egészségügyi szakiskola (idősgondozási, gyógypedagógiai, valamint betegápolási szakirányokkal). Az iskolák egyházi, diakóniai vagy egyesületi fenntartásban működnek, többségük szülői kezdeményezésre jött létre. A legutóbbi tíz évben az iskolaalapítások illetve átvételek száma folyamatosan növekedett, és jelenleg is növekszik. Az iskolák többsége reformpedagógiai módszerek mellett kötelezte el magát (Montessori pedagógiája, Dalton-terv, Freinet-módszer, Birkenbihl-módszer).
Az iskolarendszer növekedésének megfelelően megsokszorozódott az egyház iskoláiban tanuló fiatalok, illetve pedagógusok száma. 2010/11-ben 3488 tanuló és 535 pedagógus; 2013/14-ben 4269 tanuló és 743 pedagógus volt az iskolarendszerben. A 743 pedagógusból 200-an evangélikusok vagy reformátusok, a többiek vagy katolikusok, vagy vallási közösséghez nem tartozók. A kisebbségben dolgozó protestáns pedagógusok számára fontos kérdés, hogy miként tudják átadni kollégáiknak a protestáns profil értékeit a közös munka során. Ebben segítséget jelent a fenntartó által szervezett célzott továbbképzés arról, hogy mit jelent az evangélikus profil, a helyi egyházközséggel való kapcsolat megerősítése, illetve az iskolai lelkigondozói rendszer kiépítése („caring community”).
Az iskolák több mint négyezer diákjának 60% katolikus, 15% protestáns, 15% felekezethez vagy egyházhoz nem tartozó, 7% egyéb vallási közösség tagja, 3% muszlim. Míg az óvodákban még 30% körül mozog a nem német anyanyelvű gyermekek száma, addig az iskolában ez már csak 12%. Ebben szerepet játszhat, hogy az iskolaválasztást erőteljesen befolyásolja a szülők szociális státusza és iskolázottsága, valamint természetesen a lakhely. Fontos tényező még, hogy az alsó tagozaton a tandíj nagysága elérheti a havi 300 eurót is.
Az osztrák protestáns iskolák kiemelkednek az állami iskolák közül sokszínű diakóniai projektjeikkel. Nagy hangsúlyt fektetnek az integrációra, a tehetséggondozásra, a fenntarthatósághoz kapcsolódó projektekre és a teremtésvédelemre. A zenei nevelés a két zeneiskolán keresztül (Bécsben és Innsbruckban) különleges szerepet kap az egyházban.
A protestáns oktatás előtt álló távlatokat vizsgálva többféle kérdés is felmerül: gyengül-e a protestáns profil azáltal, hogy a tanulók és a tanárok többsége nem protestáns? Elfedik-e a reformpedagógiai törekvések az egyházi, protestáns jelleget, azaz inkább jegyzik az iskolát az intézményben alkalmazott reformpedagógiai módszerről, mint arról, hogy protestáns?
Emellett az aktuális kihívások természetesen az osztrák protestáns iskolákat is érintik. A PISA-felmérések azt mutatták ki, hogy az osztrák diákok egyötöde nem képes az értő olvasásra. A szociális háttér az OECD országok közül Németországban és Ausztriában áll a legszorosabb összefüggésben az iskoláztatási lehetőségekkel. A tanulás joga elméletben mindenkit megillet, de a gyakorlatban ez sajnos messzemenően nem valósul meg. Az iskolarendszer Ausztriában nem csökkenti, hanem sokkal inkább növeli a szociális különbségeket.
Az osztrák protestáns iskolák egy olyan időszakban működnek, melyre az egyre erősebb (nem csupán vallási) sokszínűség a jellemző. A gyorsan változó társadalmi viszonyok a protestáns iskolákat is kihívások elé állítják. Az ezekre adandó válaszok során az iskoláknak különösképp hangsúlyozniuk kell, hogy minden társadalmi réteg felé nyitottak, és mindenki által hozzáférhető tudást biztosítanak.

Hitoktatás
A hitoktatás az osztrák egyházi dokumentumokban megfogalmazottak szerint az egyház lényegéhez tartozó szolgálat, mely lehetőséget ad arra, hogy a tanulók alapvető vallási kompetenciákat sajátítsanak el. Célja, hogy a tanulók képesek legyenek keresztény hitüket az iskolai közösségben megélni, hitbéli és etikai kérdésekre válaszokat tudjanak megfogalmazni, megismerkedjenek különböző vallásos hagyományokkal, valamint toleránsak legyenek más vallások képviselőivel szemben.
A hittan Ausztriában kötelező tantárgy a hivatalosan bejegyzett egyházak és vallási közösségekhez tartozók számára. Az első öt iskolai tanítási napon mindazonáltal a tanulóknak lehetőségük van kijelentkezni a hittanról (14 éves korig a szülőnek, utána a tanulónak kell ezt jeleznie az iskola felé). A tapasztalatok azt mutatják, hogy az iskolákban évről-évre csökken a protestáns tanulók és ennek megfelelően a hittanra jelentkezők száma, és ezzel párhuzamosan emelkedik a hittanról kijelentkezők száma. Természetesen iskolatípusokként erőteljes különbségek figyelhetőek meg: míg kijelentkezés az általános iskola alsó tagozatán szinte nem tapasztalható, addig a szakiskolában a 100 %-hoz közelít a hittant „nem igénybevevők” száma.
Egy 2003-mas országos vizsgálat Ausztriában azt mérte fel, hogy ennyire elégedettek munkájukkal a protestáns hittantanárok. Az eredmények azt mutatták, hogy a hittant tanítók rendkívül értékesnek és fontosnak tartják a munkájukat, bár az általános feltételeket sokszor akadályként, teherként élték meg. 2013-ban újra lefolytatták a vizsgálatot, mely a következő eredményt hozta: a hittantanárok továbbra is rendkívül elégedettek voltak a munkájukkal, és ennek okaként elsősorban a tanulók bizalmát, szeretetét és pozitív visszajelzéseit jelölték meg. A hittantanítást pozitívan ösztönzőnek ítélték meg, s ha szabad kezet kaptak a tervezésben, az nagymértékben hozzájárult az elégedettségükhöz. A hittantanítást nehezítő tényezők a következők voltak: a szakmai elismerés és az iskolavezetés támogatásának hiánya, a tanulók érdektelensége, növekvő adminisztratív munka. A vizsgálatból egyértelműen kiderült, hogy a legnagyobb és legfontosabb támogató tényező a hittanár számára az iskolavezetés.
A hitoktatást végzők csoportja vegyes: főiskolai és egyetemi diplomával rendelkező hittantanárok, lelkészek, valláspedagógusok, teológusok, végzős teológus- vagy hittantanár-hallgatók tanítanak az intézményekben. Az utóbbi évek törekvései azt célozták, hogy a hittan minél inkább beilleszkedjék a „rendes” iskolai tantárgyak sorába, ezt szolgálták többek között a részletesen kidolgozott hittantantervek is. Mindezek mellett azonban a hittan a csoportok nagysága, a tanítás légköre, de mindenekelőtt a csak a tárgyra jellemző speciális tanulási folyamatok miatt továbbra is különleges tantárgy marad, hiszen semmilyen más tárgy tanítása, illetve tanulása során nem játszik olyan nagy szerepet a tanulók és a tanítók átfogó (nem csak kognitív) személyes találkozása.

Konfirmáció
1996-ban az osztrák protestáns egyház neveléssel és oktatással foglalkozó zsinatának teológiai bizottsága a következőket fogalmazta meg: a konfirmációi oktatásnak három nagy célja van: a hittapasztalatok átadása, a hittartalmak feltárása, a fiatalok meggyökereztetése a gyülekezetben.
A tények közel húsz év elteltével a következőket mutatják: a konfirmandusok száma folyamatosan csökken (az 1970-es években tapasztalt csúcshoz képest mára megfeleződött). A legutóbbi tíz évben a konfirmanduskorú (tizennégy éves) protestáns fiatalok csupán 70%-a jelentkezett konfirmációra. Egy pozitív tendencia azonban megfigyelhető: bár a statisztikai adatok évről-évre kevesebb tizennégy évest mutatnak Ausztriában, mégis a konfirmációra jelentkezők száma az utóbbi tíz évben nagyjából mindig 3800 fő körül mozgott, azaz a tizennégy éves osztrák protestánsok számaránya a saját korcsoportjukban növekszik.
Az osztrák egyház 2007 és 2009 között részt vett a nemzetközi konfirmációkutatásban. A felmérés során huszonkilenc gyülekezet ötszáz konfirmandusa töltötte ki a motivációra, elvárásokra, tapasztalatokra rákérdező kérdőívet. A konfirmációkutatás eredményeit összefoglaló tanulmány a részvevők magas elégedettségi fokát mutatta ki (a konfirmandusok 68%, az oktatók 85%, a szülők 86%-a ítélte egyértelműen pozitívnak a konfirmációt). A legpozitívabbnak a fiatalok a konfirmandustábort találták: a közösség átélése, barátok szerzése, szabadidős tevékenységek mind magas pontszámokat kaptak. Problémás területnek az istentiszteletek bizonyultak. Minél több istentiszteleten vettek részt a fiatalok, annál inkább az volt a véleményük, hogy azok unalmasak. A kötelező részvételt, és azt, hogy a figyelem középpontjába kerültek, negatív élményként élték meg.
A konfirmációra való felkészítés ott volt a legeredményesebb, ahol a fiatalok igényei álltak a középpontban, és ahol aktívan (nem csak befogadóként) tudtak részt venni a konfirmációi oktatáshoz kapcsolódó eseményekben. A konfirmandusság bő fél évig tart, és általában pozitív, mély nyomokat hagy a résztvevőkben (résztvevő fiatalok 68%-a egyértelműen pozitív tapasztalatokról számolt be). A konfirmációi felkészítés két kiemelkedően fontos eleme: a konfirmandustábor és a konfirmációra felkészítő lelkész, akihez általában szorosan kötődnek a fiatalok.
A jövőre vonatkozóan a konfirmációs munka sikeresebbé tételére a következő ajánlások fogalmazhatók meg:
  • Az istentiszteletek csak akkor lesznek kedveltebbek, ha azokon a fiatalok valódi, aktív szerepet kapnak (például nem előre megírt szövegeket vagy imádságokat kell felolvasniuk, vagy nem olyan feladatokat kapnak, amelyeket nem tudnak önállóan alakítani, mint az érkezők üdvözlése a templom bejáratánál), hanem önállóan hozhatnak és kell is döntéseket hozniuk, mert csak így tudnak azonosulni a feladatukkal és így érzik magukénak az alkalmakat.
  • A fiataloknak kérdéseik és kétségeik vannak. (Például, hogyan higgyenek a teremtő Istenben, miközben az iskolában hallott evolúciós elmélet részletes és hathatós magyarázatot kínál a világ keletkezésére? ) Fontos, hogy feltehessék a kérdéseiket, és olyan kompetens beszélgetőpartnert találjanak, aki megszólítható a hittel kapcsolatos kérdésekben. (Már csak azért is, mert a felmérések szerint az osztrák konfirmandusok csupán 46%-a hisz abban, hogy Isten teremtette a világot.) Visszajelzéseik szerint a konfirmációi felkészítés során kétharmaduk úgy érezte, hogy nem volt lehetősége arra, hogy „előálljon” a kérdéseivel.
  • A konfirmáció lényeges, de legalább ugyanilyen fontos az azt követő időszak is, hogy a fiatalok, ne „kikonfirmáljanak” a gyülekezetekből. A finnek példaértékűen oldották meg a problémát azzal, hogy a konfirmált fiataljaik a következő év(ek)ben egy tanfolyam elvégzése után a gyülekezet megbízásából ifjúsági munkásként a lelkészekkel és a gyülekezet ifjúsági munkatársaival közös csapatot alkotva bekapcsolódhatnak a konfirmációra való felkészítésbe (táboroztatás, kiscsoportok vezetése, részvétel az áhítatok és istentisztelet előkészítésében, stb.).

Lelkész- és hittantanárképzés
Ausztriában a lelkészeket, és a gimnáziumba vagy reálgimnáziumba továbbvivő felső tagozaton illetve középiskolában tanító hittantanárokat a bécsi egyetem protestáns teológiai karán, míg az alsó tagozaton és a szakiskolai képzés felé irányító felső tagozaton tanító hittantanárokat a kremsi egyházi tanító- és tanárképző főiskolán képzik.
A bécsi protestáns teológiai kar (Evangelisch-theologische Fakultät, ETF), mintegy kétszáz éve működik, először önállóan, majd a bécsi egyetem karaként. A kar és az egyház kölcsönös egymáshoz kapcsolódása az 1961-es ún. Protestánstörvényben is megjelenik, mely a következőképp rendelkezik: az evangélikus és a református egyházaknak „a lelkészi utánpótlás tudományos képzésére valamint a teológiai kutatás és oktatás céljaira” az osztrák állam teológiai kar fenntartását biztosítja.
A teológiai karon tanuló hallgatók átlagos létszáma az utóbbi három évben a teológia szakirányon 140 fő, hittantanári szakirányon: 41 fő, doktoranduszok: 34 fő. A képzés az evangélikus és a református hallgatók számára egységes, csak a rendszeres teológiai képzésben válik ketté evangélikus és református szakirányra. A valláspedagógiai képzés – különös tekintettel az iskolai hitoktatásra – része a lelkészképzésnek is. A kar történelmi okokból kapcsolatban áll a délkelet-európai protestáns teológiai karokkal és egyházakkal, de ökumenikus és vallásközi nyitottsággal működik együtt más lelkész- és hittantanárképzésért felelős, ill. kutatóintézményekkel, így a bécsi egyetem katolikus teológiai karával és az iszlám valláspedagógiai intézettel is.
A protestáns teológiai karnak kihívásokkal is szembe kell néznie. A finanszírozás a bécsi egyetemen is a hallgatók létszámától függ. Mivel a karon tanulók létszáma az egyetem többi karával összehasonlítva viszonylag csekély, ezért felvetődik a kérdés, hogy miként lehetne több hallgatót megnyerni a kar számára, s ezzel összefüggésben beindíthatók-e olyan képzések, amelyek nem kifejezetten egyházi munkaágakat céloznak meg, s ha igen, ez hogyan befolyásolja a kar és az egyház viszonyát?
Egy másik kihívás, hogy a diploma megszerzésével a teológiai és valláspedagógiai tanulás nem zárul le. Kérdés, hogy a kar mennyire tud aktívan bekapcsolódni a képzés ill. továbbképzés második és harmadik szakaszába, és az ott nyert tapasztalatok miként hasznosíthatók az alapképzésben.
Az alsó tagozaton, a felső tagozaton és a gyógypedagógiai iskolákban tanító hittantanárok képzéséről 1991–2007-ig a Protestáns Valláspedagógiai Akadémia (Evangelische Religionspädagogische Akademie, ERPA) gondoskodott. 2000-től fogva az pedagógiai akadémiák ausztriaszerte pedagógiai, azaz tanító- és tanárképző főiskolákká alakultak. Az ERPA kicsinysége és azon feltétel miatt, hogy önálló főiskolaként bővítenie kellett volna a képzést, nem tudott önállósulni. Ezért több más egyházzal együtt csatlakozott az bécsi érsekség által 2007-ben alapított tanító- és tanárképző főiskolához (Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien/Krems, KPH), mely a St. Pölteni püspökséggel, az Ausztriai Ágostai és Helvét Hitvallású Evangélikus Egyházzal, az osztrák ortodox egyházakkal és az ókatolikus egyházzal közös fenntartásban működik, mely ökumenikus fenntartói és képzési rendszer európai viszonylatban egyedülálló.
A hittantanári képzés nappali tagozaton hat szemesztert tesz ki, a levelező képzés kilenc szemesztert (félévenként hétszer kettő napos, péntek-szombati konzultációval) ölel fel. A protestáns hallgatók létszáma a főiskolán az utóbbi négy évben átlagosan ötven volt. A hittantanárok továbbképzése a főiskola továbbképző intézetében történik, és kiterjed a középiskolában tanító hittantanárokra és a lelkészekre is.
A gyülekezetektől és a szakfelügyelőktől érkező visszajelzések alapján kijelenthető, hogy a Bécsben vagy Kremsben végzett lelkészek és hittantanárok jól képzett, motivált és szakképzett munkaerőt jelentenek a hitoktatásban. Problémát jelent a lelkészek növekvő hittanterhelése, amely miatt sokszor egyensúlyozni kényszerülnek a gyülekezet és az iskola között. A kremsi főiskolai képzés magas szintű, és sok energia- és időbefektetést követel. Ez utóbbi viszont problémát jelent olyan régiókban, ahol esetleg csak heti 4-6 hittanórára lenne szükség. Lennének ugyanis olyan jelentkezők, akik részmunkaidőben később szívesen tanítanának ilyen csekély óraszámban is, de nem tudják vállalni, hogy ennek érdekében hosszú éveket szánjanak arra, hogy mindazon képesítéseket megszerezzék, mellyel hittant taníthatnak.
A problémák ellenére mind a bécsi teológiai kar, mind a kremsi főiskola igen fontos szerepet játszik abban, hogy az osztrák protestáns egyházban a nevelés és az oktatás az evangélikus profilnak megfelelően valósulhasson meg, azaz átfogó és minden dimenziót átjáró legyen, és egy a gazdagsági növekedésre fókuszáló, fogyasztásorientált és gyakran csak hasznosság szempontjait tartó világban az ember istenképűségét mutassa fel.


Felhasznált irodalom

Evangelische Kirche in Österreich 2014. Zahlen & Fakten.
Ordung für das evangelische Schulwesen in Österreich. http://www.evang.at/fileadmin/evang.at/doc_rechtsdatenbank/evschul_o.pdf (2015.04.21.)
Schiefermair, Karl és Krobath, Thomas (szerk.) 2015. Leben. Lernen. Glauben. Evangelischer Bildungsbericht. Kellene a kiadó neve és a kiadás helye.



[1] A továbbiakban a protestáns jelzőt az Ausztriai Ágostai és Helvét Hitvallású Evangélikus Egyházra illetve intézményeire vonatkoztatva használom, az osztrák evangélikusok és reformátusok közösségét értve alatta.
[2] 2014-es adat,  http://www.evang.at/kirche/zahlen-fakten/ (2015.04.21.)
[3] Az ausztriai protestáns egyház által hivatalosan elismert egyesületet keresztény szülők alapították, az intézmény Innsbruckban működik Montessori óvodaként.
[4] Ordung für das evangelische Schulwesen in Österreich. http://www.evang.at/fileadmin/evang.at/doc_rechtsdatenbank/evschul_o.pdf (2015.04.21.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése