Már 2005-ben felmerült a gyülekezetek
erre alkalmas tagjai képzésének, továbbképzésének gondolata egyházunkban.
Általános tapasztalat volt, hogy a megváltozott körülmények között a lelkész
egyedül képtelen a gyülekezet közösségét egybefogni, híveit egyenként számon
tartani és lelkigondozni.
Budavári
gyülekezetünkben például a hat évvel korábban megkeresztelt gyermekek családjai
közül – mintegy harminc család – egyetlen esetben volt megtalálható az iskolai
tanulmányait éppen megkezdő gyermek az anyakönyvben szereplő lakcímen.
Feladatként jelentkezett, hogy rokonok és ismerősök segítségével felkutassuk a
megkeresztelt gyermekek családját. Ez többszemélyes feladat – természetesen.
Nyugalomba vonulásom után 2007-ben kezdtem hozzá a munkatársképzés
megtervezéséhez és megvalósításához.
A képzés
tematikája
A
gyülekezeti munkatársképzés során igyekszünk átfogó képet adni a résztvevőknek
a teológia leghangsúlyosabb területeiről, és felvértezni őket a
gyülekezetépítés leghatékonyabb eszközeivel. A leendő gyülekezeti munkatársak
ugyanis változatos gyülekezeti háttérből érkeznek hozzánk, és a rájuk váró
szolgálati területek is széleskörű ismereteket és gyakorlati képességeket
kívánnak meg tőlük.
A teológiai képzés követi a teológia tudományának
klasszikus beosztását. Az Ó- és Újszövetségi bibliaismeret nem csupán az
alapvető történetekkel és bibliai részekkel foglalkozik, hanem kitér a Biblia
keletkezésének ismertetésére, a bevezetéstani, kortörténeti és teológiatörténeti
alapismeretekre, de a nehezen érthető igehelyek magyarázatát sem hagyja el.
Az egyháztörténet nagy vonalakban végig veszi az
apostoli idők ősegyházának jellegzetességeit, a középkori
egyház-berendezkedést, a reformáció korának vívmányait, a felvilágosodással
bekövetkező szemléletváltást és megérkezik napjaink egyházához.
Evangélikus egyházunk mai helyzetének és szolgálati
területeinek ismertetése szintén lényegi részét képezi a felkészítésnek. A magyar,
német szlovák hátterű, városi és vidéki, kis és nagy, tömb- és szórványgyülekezetek
struktúrája ugyanis más és más szolgálati lehetőséget illetve lelki és
társadalmi felelősségvállalást igényel. Az evangélikus iskolák, szociális
intézmények mint a szolgálat sajátos területei jelennek meg a képzés során.
A lelkészi munka hathatós segítőiként a gyülekezeti
munkatársaknak pasztorálpszichológiai alapismeretekre is nagy szüksége van a
szolgálatukban, ezért antropológiai, lélektani felkészítést is kapnak és
rálátást az egyes kegyességi irányzatok jellegzetességeire.
Nemcsak a magyarországi kisebbségi helyzet miatt
tartjuk fontosnak, hogy a képzés résztvevőinek mélyítsük az ökumenikus ismereteit.
Világviszonylatban is azt látjuk, hogy a keresztényeknek szükséges összefogniuk
ahhoz, hogy láthatóan és hathatósan meg tudjanak jelenni az adott
társadalomban, és a keresztény értékek mentén azt formálni tudják. Az
ökumenikus mozgalom és annak eredményei mind helyi, mind országos vagy
világszinten példaértékűek.
E világméretű mozgalom viszont nem lenne érthető a más
felekezetek és vallások ismertetése nélkül. Az egyházrajz során kitérünk a
katolikus és református egyház, illetve a szabadegyházak és az unitarizmus
sajátosságainak részletes ismertetésére. A hit gyülekezete, a Jehova tanúi és a
szcientológia közössége mint a keresztény gondolatiságra alapozott elhajlások
és szélsőségek sem maradhatnak említés nélkül. A világvallások tárgyalása során
elsősorban a Magyarországon is jelen levő vallásokra térünk ki: zsidóság,
iszlám, Krisna-tudat, buddhizmus.
A képzés
bibliai alapja
Már az Ószövetségben megtalálhatjuk a
szervezetté (néppé) válás első lépései között a sajátos feladatokra kijelölt
munkatársak szolgálatba állítását (2Mózes
18,13–27).
Mózes az apósa, Jetró főpap javaslatára embereket állít száz, ötven és tíz
ember fölé, hogy segítsék munkáját. Ezzel meg tudja őrizni a vezetői feladatok
ellátásához szükséges erőt, éberséget és felkészültséget, munkatársai pedig
gondoskodnak arról, hogy a felmerült nehézségeket a lehető legegyszerűbben,
helyi szinten oldják meg.
Az
Újszövetségben elsődleges példaként áll előttünk Jézus, amikor kiküldi a
tizenkettő és hetvenkettő tanítványt (Mt
10,1–10; Lk 10,1–12). Kettesével
indítja őket útra, hogy osztozzanak azok életében, akikhez küldettek, életükkel
példát adjanak, gyógyítsák a betegeket és Jézus tanítását adják tovább.
Az apostoli
levelekben a szolgálat összetettsége és a szolgálattevők egysége kerül előtérbe
(1Kor 12,1–31), amikor
Pál apostol rámutat arra, hogy bár a kegyelmi ajándékok, a szolgálat területei,
az isteni erő megnyilvánulásai egyénenként
különbözőek lehetnek, de Isten, aki a szolgálattevőkben működik ugyanaz. Egy test tagjai vagyunk, mégpedig Krisztus testének
tagjai, ezért nincsenek alacsonyabb vagy magasabb rendű szolgálatok, hanem
kölcsönös egymástól függés és együttműködés. Minden egyes részterületen dolgozó
a saját adottságának megfelelően működve gondoskodik önmaga és az egyház
növekedéséről
(Ef 4,11–14).
Péter
apostol első levelében olvashatjuk az egyetemes papság reformátori elvének
bibliai megalapozását (1Pt 2,9–12): „Ti azonban választott nemzetség,
királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy
hirdessétek nagy tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára
hívott el titeket.”
A szolgálat területei
A képzésben résztvevők háromféle irányultságra
nyernek sajátos indíttatást:
a) Hívogatás, számontartás. A gyülekezeti
munkatársak segítik a lelkészt a gyülekezeti tagok felkutatásában, az
istentiszteletre és az egyéb gyülekezeti alkalmakra hívogatásban, híd szerepet töltenek be a
gyülekezeti tagok és a lelkész között, a lelkész számára jelzik, ha valaki
kórházba kerül stb. és lelkipásztori beszélgetésre, szolgálatra van szüksége.
b) Diakóniai segítés. A gyülekezet élete nem csupán
a szűk értelembe vett istentiszteleti szolgálatra szorítkozik, de a hétköznapok
istentiszteletként való megélésére is. Ez utóbbi terület kiemelt alkalma a
felelősségvállalás egymásért és a gondoskodás az elesettekről. A gyülekezeti
munkatársak rendszeresen vagy alkalmanként, de spirituális biztatással szolgálnak a rászorultak között.
c) Lelkigondozás. Luther
teológiai gondolkodásában is fontos hely jutott a testvéri beszélgetésnek, mely különböző élethelyzetekben nyújt pótolhatatlan segítséget a hívő
életútján, amikor Isten akaratát kutatja, vagy bátorításra van szüksége.
A gyülekezeti munkatársi képzésen résztvevőkkel tudatosítjuk, hogy személyük –
vélhetően – melyik segítő munkatársi szolgálatra lehet a legalkalmasabb. Esetleg mely területen
formálódhat, fejlődhet tovább. Ez az önismereti munka és személyiségfejlesztés az alapszintű vezetőképzés lényeges része. Módszertanilag személyes beszélgetésben
történik az előadók, a képzésvezető vagy a gyülekezeti lelkész bevonásával.
A három
közül bármelyik terület mellett köteleződik el a résztvevő, a választott
szolgálati területéhez kapcsolódóan évi
két alkalommal továbbképző konzultáción vehet részt a későbbiekben. E
konzultációkon a személyes felelősség ébresztése gyakorlatban szimulált
élethelyzetek elemzésével és irányított beszélgetésekkel történik.
A képzés keretei
A képzés háromszori háromnapos bentlakásos
együttlétben valósul meg Piliscsabán, a Béthel Evangélikus Missziói Otthonban.
A továbbképzések is itt zajlanak. A személyiségfejlesztésre és az alapszintű
vezetőképzésre az együttlakás kiváló alkalmat teremt, ahogy a kötetlenebb tapasztalatcserére
és azok értékelésére is. Természetesen adódnak bonyolult helyzetek, összetett
problémák, mely esetekben a képzésvezető személyes lelkigondozást végez a
tanfolyam ideje alatt. A napokat rövid áhítat keretezi az együttlét elején és a
nap alkonyán.
Az ország több területén is szerveztünk és jelenleg
is szervezünk kihelyezett képzéseket hasonló tematikával és célkitűzéssel:
Békéscsabán, Nyíregyházán, Győrött, Sopronban, Miskolcon, Pápán, Bakonycsernye-Súron,
Pakson. Eddigi tapasztalataink szerint e kihelyezett, gyülekezetekben
szervezett képzések fokozott érdeklődésnek örvendenek.
A csoportok létszáma 25-60 fő között van. A
résztvevők többsége friss nyugdíjas, de aktív dolgozók és idősebbek is
találhatók
közöttük. Iskolai végzettségük szerint
a többség középfokú érettségivel rendelkezik, de vannak általános iskolát, vagy
éppen főiskolát és egyetemet végzettek is a jelentkezők között.
Előadók,
szolgálatvégzők
A képzés előadói között megtalálhatjuk az
Evangélikus Hittudományi Egyetem teológiai
tanárait, docenseit, de az egyes területek szakértőiként, gyakorlat- vagy
csoportvezetőként lelkészek, egyházvezetők, vendégelőadók, pszichológusok,
helyi lelkészek és esperesek is bevonódnak a munkába.
A tanfolyam ideje alatt a helyi lelkészek megbízása
és felügyelete mellett szolgálati feladatot is kapnak a résztvevők, melynek
tapasztalatait megosztják, közösen értékelik, a nehézségeket pedig kisebb munkacsoportokban
dolgozzák fel.
Külföldi
modellek és hazai alkalmazásuk
a) A német
modell
A
gyülekezeti munkatárs tíz család lelkigondozására kap megbízást, lehetőleg
lakóhelye környezetében. Alaposan megismeri környezetüket, és személyes kapcsolatot
alakít ki a mintegy negyven evangélikussal. Felajánlja a lehetőséget, hogy
hozzá fordulhatnak nehézségeik, kéréseik esetén.
A gyülekezet lelkészi hivatalában kialakított
címjegyzék segíthet különböző mesteremberek ajánlásában, vagy más kapcsolat
kiépítésében (fogorvos, ügyvéd, pszichológus, könyvelő stb.) A nevezett személyek
megbízható keresztény szakemberek, akik tisztában vannak azzal, hogy a híveknek
őket ajánlják.
Példaként hadd említsem, hogy egy brémai 2600
lelkes gyülekezetnek 200 alapvégzettségű gyülekezeti munkatársa van. Van,
akiket erre a feladatra a választott lelkész supervisorként kísér, támogat,
tanácsol és biztat. A gyülekezetben két fajta istentiszteleten (egy hagyományos
és egy modern zenés együttlét igehirdetéssel és úrvacsorával) összesen 900 fő
vesz részt. A gyermekeknek külön alkalmat tartanak a felnőttekével
párhuzamosan. A munkatársak személyiségfejlesztése és vezetői kísérése állandó
jelleggel folyik. Ennek a modellnek a kiépítése mintegy tíz évet vett igénybe
és továbbra is szüntelen szervező feladatot jelent a lelkész számára.
b) Az amerikai
modell
Houston
négymillió lakosú nagyváros Texas államban. A város központi gyülekezetének
900 aktív tagja van. Három istentiszteletet
tartanak a hétvégén, ahol 600 személy vesz részt a három alkalmon együttvéve. A
gyülekezetnek két lelkésze és 16 fizetett alkalmazottja van (kántorok,
karvezető, könyvtáros, gyermek és ifjúsági munkások, kerékpár és autó eladó s
kölcsönző, ápolónővér, az egyházi alkalmak idején gyermekekre felügyelők, vendéglátók
stb.), és naponta számos alkalmat tartanak. A
gyülekezet Melanchthon-házában tudományos kutatómunka is folyik.
Mintaértékű munka folyik a gyülekezetben.
Ünnepélyes, igényes zenei betétekkel gazdagított minden istentisztelet, melyekre
sokan akár 100 km-t is utaznak vasárnaponként, minden alkalommal tea és kávé fogadja
híveket, istentisztelet után pedig legalább egy órát egymással beszélgetnek, a
szociális kapcsolati háló kitűnően működik a közösségen belül. Az egyház úgy
jelenik meg, mint a megbízható emberek közössége, ahol egymásra lehet építeni.
A civil társadalom felől nézve az egyház munkaadó is, így megéri fenntartani a
híveknek és a társadalomnak is.
c) Hazai
példák fejlesztése
Nem
írhatjuk fel receptre az általánosan ajánlható típus-megoldást. A gyülekezet
adottságaitól, szórványhelyzetétől és személyi feltételeitől épp úgy függhet a
módszer működőképessége, mint a helyi lelkész hozzáállásától és képességeitől.
Az elmúlt évek egyik legfontosabb felismerése, hogy
napjainkban egyedül nem képes a legjobb lelkész sem a mindent kihozni a
gyülekezetből, ehhez feltétlen munkatársakra van szüksége, a hivatali segítőkön
(felügyelőn, kántoron, gondnokon és pénztároson, könyvelőn) kívül. Egyedül nem
megy – mondja a közismert sláger, mely ma az egyházban talán a legérvényesebb
igazság teológiailag nézve is: csak Jézussal és követőivel.
A képzés során nyert másik lényegi tapasztalat:
minél több testvér végez feladatot a gyülekezetben, annál inkább magukénak
érzik a közösséget. Gondolhatunk itt az ApCsel 6. Fejezetére is, ahol Lukács,
az orvos leírja: megnövekedett a feladat, az asztalok körüli szolgálatra
választottak hét férfiút, hogy a többi tanítványnak maradjon ideje az Ige
hirdetésére. S megnyugodtak a kedélyek, mert így tudtak törődni a özvegyasszonyokkal
is. Imádsággal és kézrátétellel elindították a hét férfiút a diakóniai
szolgálatra. Amiért időt és energiát áldozunk, azt fontosnak tartjuk. A
gyülekezeti munkatársképzést is értelmezhetjük így napjainkban.
Ma minden feltétel adott ahhoz, hogy felvegyük filmre
az istentiszteletet és DVD lemezen elvigyük a betegeknek. Vagy éppen képekkel illusztráljuk
az igehirdetést, esetleg zenével színesítsük. A technikai eszközöket pedig
kezelheti egy ifjú. Mivel még nem folyik lektorképzés egyházunkban, de már egyre
több gyülekezetben vannak felolvasók, ezért a munkatársképzésen erre is
gondoltunk, és beiktattuk a programba. Itt is szempont, hogy minél többen
szolgálnak az istentiszteleten, annál több az elkötelezett résztvevő – a hozzátartozóikat
nem is számolva (például a nagymamát, aki az unoka szolgálata miatt jönnek el a
templomba.
Külön érdemes felhívni a figyelmet az egyházi
gimnáziumokban tanulók személyére, akik bőséges ismerettel rendelkeznek keresztény
hitünkről, s más fiatalon alkalmassá válnak egy-egy szolgálatra. Egyházi
alkalmazottainkat is érdemes megszólítani és rájuk feladatot bízni.
Az egyházi zene megszólaltatása is feltétlen
szükséges egyházi alkalmainkon. Változatosan klasszikus és könnyű zenei darabok
egyaránt előadhatók. Ezek mint mazsola a kalácsban, jobb ízűvé tehetik az
istentiszteletet.
Munkatársképző alaptanfolyamot egyes
intézményeinkben is szervezhetünk érdeklődő és a gyülekezetépítésbe szívesen bekapcsolódó
tanárok s egyéb alkalmazottak részére. Miután az alapképzés jelentős teológiai
ismeretet is nyújt, nemcsak pusztán érdeklődésből, de az egyházi iskolában
munkájuk színvonalasabb és igényesebb végzése érdekében is kívánatos lehet a
részvételük.
Minden dolgotok szeretetben menjen végbe (1Kor 16,14) – figyelmeztet Pál apostol abban a
levélben, amelyben nem sokkal előbb a szeretet himnuszát küldi a korinthusiaknak.
Más szóval: egyedül a szeretet épít, Isten szeretete. Ezt szabad tovább
sugároznunk. Nagy kitüntetés ez, mely egyedül az ember kiváltsága, minden
emberé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése