Mózes
Szembeötlő Mózes példája,
aki mögött azért mégis ott van a zsidóság kihozatala a szolgaság földjéről, és
őt látszik igazolni negyvenévnyi olyan pusztai vándorlás, melynek befejeztével
fel tud mutatni egy egyben levő népet, mégha a végén ez a nép nélküle ér is el
a végső célhoz. Ez a kényszerű szakítás, melynek során Mózes eltűnik a hegyen,
ráadásul éppen abból a vezetői fiaskóból származik, amit nagyon is néven kell
neveznünk ebben a vizsgálódásban, hiszen lehet, hogy ez borít fel mindent a
végén.
Mózes
személyének problematikus voltát rögtön az elején tetten érhetjük, hiszen hogy
lehetne hiteles vezető, aki eleve kompromittált egy gyilkosság révén. Most
tegyük félre azokat az álláspontokat, melyek azzal mentegetik Mózest, hogy
ennek árán mentett meg egy embert, vagy hogy ez éppen Isten melletti
elkötelezettségét bizonyítja. A gyilkosság az gyilkosság.
Másik
problémánk az, illetve Mózes problémája, hogy úgy kell vezetnie a rábízottakat,
hogy nem ismeri őket. Sok éven keresztül nem is találkoztak, ráadásul ő
teljesen más szakterületbe ásta be magát, kicsit sem készülve vezetői
babérokra, hacsak nem egy jól működő bárány-közösségben.
Mózest
Isten választja, nem a nép. Sőt, amikor megjelenik mondván, hogy ő lesz most
ebben a körben Isten képviselője – ami automatikusan együtt jár a vezéri
szereppel –, a vezetettek elég morózusan fogadják őt. A bibliai vezetők
Istenhez kötöttsége azonban annyira erős szempont, hogy a későbbiekben gyakran
találkozunk azzal, hogy egy-egy vezetőt éppen az minősít, hogy mennyire
ragaszkodik ahhoz, hogy ő Isten embere, illetve mennyire akarja szimplán a maga
szempontjait érvényesíteni.
Így
indul Mózes pályafutása, melyet ezek után akár sikeresnek is tarthatunk. Igaz,
hogy ez a siker kizárólag az eredményeiben mérhető, hiszen a hangulat nem
lehetett valami jó ebben a táborban. Hiába adott viszonylag biztonságos érzést
az a tudat, hogy a vezető mögött ott áll Isten, ha közben a demokráciát ez a
vezető csírájában fojtja el. Vannak, akik kissé gyanakodva gondolnak arra, hogy
ez a sok füst, tűz, mely arra hivatott, hogy a szent helyektől távol tartsa az
egyszerű népeket – növelve ezzel a titokzatosságot és a távolságot a vezető és
vezetettek között –, vajon nem az egyiptomi királyi udvar okosságából
származott-e. A hatás közben tökéletes. Ugyan ki merné átlépni a küszöböt, ki
merne belépni a füst és tűz által körülhatárolt területre?
Nem
is tanácsos, hiszen Mózes vezetési stílusához hozzátartozik az is, hogy
kegyetlenül bünteti az ellenszegülőket. Saját testvérei is bajba kerülnek,
amikor hatalmas öccsük ellen mernek szót emelni. Abban a történetben pedig,
amikor ennek a hatalomnak biztosítékát, Istent le akarja cserélni a nép egy
isten-szoborra, amely mellesleg borjút formáz, a megtorlás könyörtelen. Hogy ez
a bosszú mennyire Isten műve, vagy mennyire egy vezető sajátos hatalmi lépése,
nem könnyű eldönteni. Vannak, akik úgy vélik, hogy ez Mózes sértődöttségéből
fakadó egyéni akció, és mire Isten szerepet kap, addigra ezt ő már le is tudta.
Vannak, akik a sok ember halálát követelő megtorlást valamiféle áldozatnak
tekintik, melyet Mózes idejekorán benyújt Istennek, bízva abban, hogy ezzel
megmenti a többieket. Vannak, akik úgy gondolják, hogy ezt nem kellett volna.
Az
viszont biztos, hogy a bibliai történetírás megteremti azokat a vezetési
modelleket, melynek mentén hatékonynak érzi Isten jelenlétét. A pusztai
vándorlás során a vezetési stílus a demokráciát minden szempontból kizárja.
Mózes Isten embere, aki Isten hatalmát képviseli a fegyelmezetlen, folyton
széteséssel fenyegető nép számára. Nincs módja arra, hogy figyelembe vegye a
társadalomelméleti elvárásokat. Ezzel persze sok szimpatizánst veszít.
Ebben
az autokráciában – bocsánat, teokráciában – üdítő színfolt Mózes apósának
megjelenése. Ő egy okos midjáni pap. Amikor látja, hogy a veje képtelen
elszakadni attól a szokásos vezetői hibától, hogy mindenhol ő legyen ott,
mindenhol ő döntsön, akkor azt ajánlja neki, amit minden minőségirányítással
foglalkozó szakember tenne ma is, nevesül, hogy ossza meg a feladatokat a
megfelelő lépcsőzetességgel. Veszélyben látszik egy pillanatra, hogy vajon ezt
a vezetéselméleti fogást lehet-e társítani azzal, hogy Isten csak Mózesé, de a
lelkek szétosztásával ez is megoldódik.
Vannak,
akik azt mondják, hogy ez az egész csupán a tehetséges Mózes vezetési
rendszere, melybe belekeveri Isten nevét. Mások éppen fordítva gondolják: Isten
alakítja ki ezt az autokráciát, mert ez menti meg népét a kultúrák
kavalkádjában, illetve egy nagyon nehezen végigjárható pusztai út
viszontagságai között. Ők azok, akik Isten közvetlen beavatkozásában hisznek,
míg az előzők egy embert látnak, aki ugyan rajong Istenéért, de – talán maga
előtt is szégyenkezve – illetéktelenül felhasználja a Mindenható nevét.
Itt
kell megemlítenünk azt a fiaskót, amely lehet, hogy mindent felborít a végén.
Ugyanis egy ponton Mózes szembe kerül Istennel, ami ugye kétségessé teszi azok
állítását, akik arra gondolnak, hogy ez a vezetési forma csak eszközül
használja az ő nevét. Ez az a történet, amikor a nép szomjazik, Isten pedig
elmondja Mózesnek, hogyan adhat nekik inni, Mózes pedig ezt úgy adja tovább,
mintha maga jött volna rá. Az, hogy ebből olyan komoly büntetés fakad, hogy
végül nem mehet be Kánaánba, arra utal, hogy Isten mégiscsak szuverén hatalom, akit
nem szabad pusztán eszközül felhasználgatni.
Könnyebbé
válik vizsgálódásunk, ha kikerülve a történeti felvetéseket, a Biblia
vezetőkről szóló tanúságtételét keressük, elszakadva a problémától, hogy vajon
tényleg Isten maga cselekedett-e, vagy csak az ő emberei. A bibliai
tanúságtétel úgyis át van itatva az Isten iránt érzett szenvedélyes
szeretettel, így ebben nagyon nem tévedhetünk el.
Mózes
tehát kemény vezető, de ebben a történelmi szakaszban erre is van szükség.
Gedeon
Nézzünk egy teljesen más
korszakot: a bírák korát, és egy teljesen más vezetői egyéniséget: Gedeont!
Akkor
találkozunk vele, amikor éppen feketén takarítja be a termést. Igaza van, a
midjániak elvisznek mindent. Így aztán Gedeon a présházban csépel. Amikor
megkapja Isten elhívását, nem hiszi, hogy tényleg kiválasztott lehet. Mózes
után Gedeont vizsgálva, másodjára már készek vagyunk logikát felfedezni abban,
hogy Isten elhívása teszi a bibliai embereket vezetőkké, de úgy tűnik kötelező
az ódzkodás is.
Gedeon
végképp bizalmatlan. Különböző bűvészmutatványokra veszi rá Istent, hogy
megbizonyosodjék, tényleg ő ez az elhívott: egyszer azt kéri, hogy a kitett
gyapjú legyen harmatos, és minden más száraz, aztán megkéri még a fordítottjára
is.
Gedeon
nagy nehezen elindul. Megható az a lelkesedés, amellyel az ország apraja-nagyja
csatlakozik hozzá. Ezután jön a döbbenet: Isten sokallja a sereget, mintha
tényleg elképzelhető lenne, hogy egy sereg túlzottan nagy létszámú lehessen.
Ezt
az a gondolat alapozza meg, hogy a vezetőnek – ebben az esetben Gedeonnak –,
nem a maga erejéből kell győznie, hanem Isten erejével. Vannak, akik azt
mondják, hogy itt nem is annyira maga a győzelem számított, hanem inkább az,
hogy a nép megbizonyosodjék arról, hogy Isten van, és vele van. A győzelem
kérdésében pedig akár azt is el lehet mondani, hogy Gedeon nagyon is tudta azt,
hogy van túlságosan nagy csapat, hiszen lehet lelkes egy nép, de a csata az
más. Ott sokkal fontosabb a bátorság, a fegyelmezettség, a szenvedés elviselése,
az ütőképesség. Így aztán hazaküldi azokat, akik félnek, családosak, vagy máson
jár az eszük. Hazaküldi azokat, akik a hosszú gyaloglás után fegyelmezetlenül
belehasalnak a folyóba, és úgy isznak, mint a disznó, míg a fegyelmezett,
tenyerükből ivókat megtartja.
Valódi
csata végül nincs is, hiszen egy ügyesen megszervezett csellel győznek. Ehhez
azonban valóban fegyelmezett seregként kellett működniük. Gedeon ügyes
csapatjátékos, támaszkodik beosztottaira, és éppen ezért sikeres is.
A
hirtelen győzelem után is igazságosnak látszik Gedeon, legalábbis az Ószövetség
szellemében, amely eleve feltételez egyféle keménységet az emberben. Aztán
eltűnik. Elromlik az élete is, de ez igazából már nem számít. Azt, ami
rábízatott, teljesítette.
A
Gedeon-féle modell egészen más, mint a Mózes-féle. Más a vezető, de más a nép
is. Egy lelkes, harcra kész társaság vezére lehet szellemes és gondolkozhat
csapatban, míg egy folyton renitens nép élén kissé rigorózusnak kell lenni.
Dávid
Mindenképpen meg kell
említenünk még Dávidot, a királyt. Vannak, akik kicsit túlságosan meseszerűnek
tartják a pásztorfiú történetét, de ezeket az aggályokat tegyük félre, hiszen a
lényeg sokkal inkább az, hogy a bibliai hitvallás mit akar elmondani Isten és
Dávid kapcsolatáról, illetve – esetünkben – erről a sajátos vezetési modellről.
Másfelől vegyük komolyan azok ragaszkodását, akik azt mondják, hogy amit
olvasunk, az megállja a történetiség próbáját is.
Dávid
uralkodását az érzékenysége teszi sajátossá. Az már az elején kiderül, hogy
nyitott a művészetre, főképp a zenére. Csodás zsoltárokat tulajdonítanak neki.
Van lelke. Sír, amikor kell. Tele van hirtelen jövő érzelmes döntésekkel,
ugyanakkor kész az együttérzésre és az irgalomra. Ez az érzékenység mutatkozik
meg Istennel való kapcsolatában is. Már fiatalon kész nekiugrani egy nála
sokkal magasabb harcosnak, amikor sértve látja Istenét. Isten pedig ugyanilyen
érzelmességgel szereti emberét.
Szép
az, hogy ennek az emblematikus uralkodónak a történetéből nem hagyják ki a
krónikások azt sem, amikor kegyetlenül visszaél a hatalom eszközeivel. Talán
éppen azért, mert ez az a pillanat, amikor ez a szép érzékenység egy pillanat
alatt odavész. Ez az a történet, amikor egy hirtelen jött vágy kedvéért
gyilkossá lesz, hazudik és becsap mindenkit, akit csak lehet, sőt másokat is
bűnbe ránt. Ráadásul mindezt a királyi hatalom eszközével teszi. A történet
feloldása – és ez az, ami miatt a történet ellentmondásosan erősíti Dávid
tekintélyét –, hogy Isten szavára nagyon fájdalmasan és nagy veszteségekkel a
király visszatér az érzékenység útjára.
Emiatt
a Dávid-féle modell egy újabb vonást tesz hozzá a vezetőről alkotott képünkhöz.
A jó vezető érzékeny. A bibliai gyökerű vezető érzékenysége alapvetően Istenen
tájékozódik. Felé a legérzékenyebb, de egyben tőle tanulja az emberek felé
forduló empátiát is.
Pál apostol
Vannak, akik azt mondják,
hogy a vezetési modell tekintetében a kereszténység ne figyeljen másra, mint a
kereszténység korszakára, ezért forduljunk most az Újszövetség felé, ahol a
gyülekezetkormányzás terén etalonnak látszik Pál apostol. Pedig ő is
kompromittált, majdnem annyira, mint Mózes. Keresztényüldöző volt, mely nehézzé
teszi vezetői lehetőségeinek kibontakoztatását.
Ennek
ellenére sok közösség megteremtője lesz később. A helyzet adottságából fakadóan
a legtöbb esetben szinte azonnal magára kell hagynia ezeket a gyülekezeteit. A
magára hagyás azonban nem jelenti azt, hogy ne szólongatná vissza őket tanácsaival,
leveleivel a hétköznapi élethez. Miközben valaki más viszi a hétköznapok
gondjait, aközben Pál próbálja a kezdetekhez kötni a napi döntéseket, nem
engedi, hogy túl nagy szellemi mozgástér alakuljon ki, mondván, ez az ő tanítása,
és ez a tanítás a kereszténység.
Ez
egyfelől nagyon jó a késői utódoknak, hiszen a messziről való tanácslás
óhatatlanul elméletivé tesz sok kérdést. A teljesen nem ismert helyzetek
lehetővé teszik az általánosításokat. Így alakul ki a keresztény teológia.
Vezetési szempontból azonban ez kissé problémás. A vezető messze van az
ügyektől, a helyi vezetőt gyengíti tekintélyelvű beavatkozása, olykor a
tanácsai hatástalanok vagy éppen feszültséget szítanak.
Ez
okozza aztán a legtöbb bajt. Vannak olyanok, akik kétségbe vonják Pál apostoli
voltát, megkérdőjelezik keresztény jogosultságait. Pál pedig nagyon érzékeny. Komoly
ember, aki nehezen bírja a kritikát. Olykor fenyegetőzik, máskor a régi szép
időkre hivatkozik. Úgy érzi ő az egyedüli letéteményese a tiszta keresztény
tanításnak, de ezt elég nehéz elfogadtatni a közvetlenül érintettekkel. Pál
érzékenysége olykor önsajnálatba csap át, nyilvános bűnvallást tesz és
alkalmatlannak tartja magát mindenre. De nem mond le – ugyanúgy, mint Mózes –
arról, hogy mögötte ott van Isten.
Hogy
érezhessük ezt a kontrasztot, el kell mondanunk, hogy Pál minden bizonnyal nem
lehetett valami mutatós ember. Rosszul kommunikált. Ennek oka nagyrészt
betegségei lehettek. Minden bizonnyal epilepsziás volt. A damaszkuszi úton
szerzett vakságának köszönhetően talán idült kötőhártya gyulladása lehetett, de
hogy rosszul látott, az bizonyos. Viszont amikor Jézusról kezdett beszélni,
akkor kivirult, megszépült, vaksi szeme az örökkévalóságba tekintett. Krisztus
nevében remekül kommunikált.
Nem
tudhatjuk, hogy elég-e ez egy igazi vezetői modell felépítéséhez. Meg lehet
belőle fogalmazni a keresztény missziói elkötelezettség paramétereit, de
kevésnek tűnik, ha közösségvezetői jellemvonásokat keresünk benne.
Vannak,
akik azt mondják, nem is kell. Ha például komolyan vesszük Dietrich Bonhoeffer
gondolatát miszerint a keresztény közösséget nem más, mint a Krisztusba vetett
hit tartja egyben – azaz tagjai ezen az egy ponton kötődnek egymáshoz, és
máshogy nem is –, akkor azt is el lehet mondani, hogy a keresztény közösség
vezetését – legyen az akár egy tanulóközösség – egyetlen kvalitás minősíti, a
keresztény elkötelezettség. Ebből a szempontból Pál továbbra is etalon. Főleg,
amikor ezt mondja:
„Az az indulat legyen bennetek, amely
Krisztus Jézusban is megvolt: mert ő Isten formájában lévén nem tekintette
zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem megüresítette önmagát, szolgai formát
vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és emberként élt; megalázta magát, és
engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.
Ezért fel is magasztalta őt Isten
mindenek fölé, és azt a nevet adományozta neki, amely minden névnél nagyobb,
hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és földalattiaké;
és minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.” (Fil
2,5–11)
Az evangéliumok
Más szálon elindulva nagy
jelentőségűek még az evangéliumok. Ezek azért nagyon érdekesek, mert egyfelől
ott van annak a hagyománya, hogy a bennük megszólaló tanításokat Jézusnak
tulajdonítják, másfelől igaz az is, hogy keletkezésükkor már kialakult
gyülekezetek voltak, és ezek nagyon is megmutatták magukat a szövegekben. Vannak,
akik azt mondják, hogy olykor Jézus tanításait a gyülekezeti fegyelem, de
legalábbis a vezetési kényszer átírta. Míg Jézusnak nem kellett vesződnie
struktúrával, közösségi kategóriákkal, addig apostolainak igen. A bensőségesen
elmondott, személyes üzenetek némileg átíródnak, ha egy sokezres tömeget kell
velük mozgatni. Így lett az elveszett bárányról szóló példázat lukácsi öröméből
Máténál gyülekezeti közösségi elv, miszerint vigyázzunk az eltévedtekre, és
mindenki fontos. Hasonló módon tevődött át a magvetőről szóló példázat
hangsúlya a példázat magyarázatában a mag virulens volta helyett az ige
elfogadásának kategóriáira. A búza és konkoly példázatának feltett kérdése –
hogy kerül a rossz a világba? – a gyülekezeti fegyelmezés miatt már azt kérdezi,
ki a konkoly-ember, és ki a búza-ember, és hogy viselheti egyik a másikat?
Másfelől
a gyülekezetek Jézus tanítását mégiscsak komolyan vették. Így témánkhoz
tartozónak látszik az, amit mond:
„Tudjátok, hogy a népek felett
zsarnokoskodnak fejedelmeik, és vezetőik hatalmaskodnak rajtuk. De közöttetek
ne így legyen, hanem aki naggyá akar lenni közöttetek, az legyen a szolgátok,
és aki közöttetek első akar lenni, az legyen a rabszolgátok. Mert az Emberfia
sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja
váltságul sokakért.” (Mt 20,25–28)
A
lukácsi verzióban egyenesen ezt olvassuk: „aki
a legnagyobb közöttetek, olyan legyen, mint a legkisebb, és aki vezet, olyan
legyen, mint aki szolgál.” (Lk 22,26)
Az
elv tehát megvan, a teljesíthetőség azonban erősen várat magára, hiszen nehéz
megfogalmazni pontosan, hogyan is lehet vezetni úgy, hogy valaki egyidejűleg
alárendelt is. Remekül passzol ez Pál Filippiekhez írt levelének fentebb
idézett részletéhez, de ahogy ott egyenesen a mentalitás megváltozását kéri az
apostol – ami többek szerint lehetetlen –, úgy itt is az a titok lappang,
hogyan is lehetne mindezt átvinni a gyakorlatba. Sokak szerint
elképzelhetetlen, hogy vezetési modellé válhat a jézusi és páli szellemiség.
Van,
aki abban látja a megoldást, hogy a
mózesi-modellt követve, a vezetői szolgálat Isten felé irányuljon, tehát, ha
valaki vezető akar lenni, Istennek kell szolgálnia. Ez szép összhangban is
lenne az ószövetségi vezetői eszményképpel, csakhogy Jézus szavaiban
egyértelmű, hogy az alárendeltség a vezetettek felé irányul.
Isten
A keresztény vezetési
modellek összhangját az ószövetségi hasonló formációkkal azért is lehet
hangoztatni, mert könnyen lehet, hogy Jézus is pontosan ezt tette akkor, amikor
a farizeusok és írástudók vallási jellegű vezetéséből hiányolta Istent.
Szerinte az eredeti képletben Isten volt a lényeg, a vezetők pedig Isten
jelenlétét tartották vezetési stílusuk prioritásának.
Ha
így az ószövetségi és az újszövetségi vezetési modellek egymás mellé kerülhetnek,
akkor számunkra is ez a teljesen egyéni jézusi út adódik, ami könnyen lehet,
hogy járhatatlan, de az is lehet, hogy ez az egyedüli, amin érdemes járni. Ez
az út: Isten létének feltételezése.
Mert
ebben minden bibliai vezetési modell megegyezik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése