Felütés
Judit (Intézményvezető): Az idő múlásával egyre gyakrabban fogalmazódik meg
bennem: nem tudom már elképzelni azt, hogyan lehet gyermeket Isten nélkül
nevelni. Luther markánsan fogalmazott a maga idejében erről: „senki se küldje a gyermeket olyan helyre,
ahol a Szentírás nem áll az első helyen.” Napjainkra jól tudjuk, hogy
kisebbségben vannak az ilyen helyek, éppen ezért kegyelmi ajándéknak élem meg
evangélikus iskolai közösségben végzett szolgálatomat.
Kezdetek
Zsófia (Iskolalelkész): „Jézus
mondja: Bizony mondom nektek, hogy egyetlen próféta sem kedves a maga hazájában.”(Lk
4,24)
Vagy mégis?! Isten kegyelméből megtapasztalhattuk,
hogy vannak csodálatos ajándékai, melyek felülírják a törvényszerűségeket, és
lehetővé teszik, hogy valaki mégis a saját közösségében szolgáljon annak minden
előnyével és hátrányával együtt. Ez a történet 2005 nyarán kezdődött, amikor
férjemmel, Csorba János lelkésszel új fejezet indult életünkben azzal, hogy
Győrbe költöztünk.
2005 szeptemberében léptem át szeretett általános
iskolám kapuját, immáron hatodéves teológushallgatóként. A folyosón találkoztam
a kisgyermekkoromból jól ismert pedagógusokkal, s a nekik kijáró tisztelettel
hangosan, illemtudóan magázódva előre köszöntem.
Hallgatóné Hajnal Judit igazgatóasszony is azok
közé tartozott, akiket régről ismertem. Az iskola újraindítását követően 1992
nyarán együtt takarítottuk az épületet, majd az első becsengetéskor már az
iskolapadban ülve matematikaórán találkozhattam vele.
Judit: „Kertésznek
kedvesebb az első rügy, mint a kinyílt virág, szőlősgazdának az újbor több
öröm, mint a pince megnemesedett kincse, s talán kedves lesz neki is, mint
nekünk, visszaidézni az első éveket…”(Babits Mihály)
Felejthetetlen élmény az újrainduló iskola
fészekrakása. Zsófi mint leendő ötödikes kisdiák a szüleivel, a gyülekezet
tagjaival és leendő tanárokkal együtt, velünk mosta az ablakot, a padlót, hogy
első becsengetéskor valóban elkezdődhessen az oktató-nevelő munka az
intézményben. Elnézem Zsófi tiszta tekintetű, nevetős arcát az egykori
fényképeken, s arra gondolok, mekkora ajándék, hogy vele végezhetem vezetői
szolgálatomat.
Zsófi: 2005 szeptemberében Judit volt az első, aki széles
mosollyal, örömmel fogadott, és azonnal arra kért, hogy a magázódást felejtsük
el. Az első találkozástól kezdve mintha eltűnt volna a „volt diák és tanár viszony”,
helyét felváltotta a kollegiális, partneri kapcsolat. Ezzel a széles mosollyal
és kitörő lelkesedéssel – ami Juditra különösen is jellemző –, kísért be a
tanári szobába és mutatott be a tantestületnek. Ezzel gyakorlatilag megkezdődött
a közös munka, kiegészülve Ócsai Zoltánnal, aki a hatodévemet mentorként
kísérte. A beosztott lelkészi évemet követően Judit szorgalmazta Ittzés Jánosnál,
a Nyugati (Dunántúli) Evangélikus Egyházkerület akkori püspökénél, hogy 2009
márciusától beiktatott iskolalelkészként folytathassam a szolgálatomat.
2009-től beiktatott iskolalelkészként, az intézmény vezetőségének tagjaként
közösen végezzük ezt a szép, kihívásoktól nem mentes speciális szolgálatot.
Judit: 2005-ben, amikor Zsófi megérkezett, már kialakult
szokásai, bejáratott egyházi alkalmai voltak iskolánknak. Lacknerné Puskás Sára,
korábbi iskolalelkészünk – aki kezdetektől velünk volt, jóformán közöttünk élt –
vezette be a később hagyománnyá vált alkalmainkat, lelkigondozott bennünket, és
munkája nyomán kialakult és folyamatosan formálódott az iskola arculata. Így
családjuk távozása komoly aggodalmat váltott ki belőlünk, hogy vajon ki fogja
pótolni Sacit és az ő szolgálatát. De az Úristen nem hagyott bennünket pásztor
nélkül, s küldte Zsófit, haza, Győrbe, hogy folytassa és kiteljesítse azt a
munkát, melyet egykor elkezdtünk. Mindig nagy öröm az, ha egykori tanítványokat
köszönthetünk munkatársi körben. Különösen igaz ez, ha iskolalelkészként tér
haza valaki. Azt gondoltam sokáig, hogy ennek a helyzetnek csak áldásai vannak.
Egyszer azonban beszélgettünk Zsófival erről: megkérdeztem tőle, hogy az egyik
kollégánkkal kapcsolatban miért nem határozottabb, miért nem kezdeményezőbb? A
válaszán magam is meglepődtem. A kolléga ugyanis egykori tanítványként
tekintett iskolalelkészünkre. Ez hiba volt a részéről. A tantestület többi
tagja azonban örömmel, tisztelettel, hálával és szeretettel tekintett Zsófi
szolgálatára, aki pillanatok alatt megtalálta helyét és feladatait közöttünk.
Mentorával, Ócsai Zoltán lelkésszel továbbgondolta az iskola küldetését és
formálta arculatát. Ekkor már túl voltunk a visszatekintés és az útkeresés
állomásain, mosolyogva fogadtuk az újból és újból megfogalmazódó kérdést: mitől
evangélikus az iskola? Majd huszonöt év távlatából mindannyiunk előtt világossá
vált, hogy „nem ember, hanem Isten a mi gazdánk”.
Az
iskolalelkész helye az intézményi struktúrában
Mivel
az intézmény gyülekezeti fenntartású, így értelemszerűen a lelkész a Győri
Evangélikus Egyházközséggel szorosan együttműködve végzi a szolgálatát,
szolgálati jogviszonyban. 2009 márciusától beiktatott iskolalelkészként
főállású „alkalmazottja” az intézménynek. 2013 januárjától szolgálati
jogviszonyban való alkalmazása nem változtatott azon, hogy az iskolalelkész az
iskolavezetés (az intézményvezető, igazgatóhelyettesek, óvodavezető és a
gazdasági vezető mellett) tagja. A szolgálati jogviszonynak köszönhetően,
illetve a gyülekezeti fenntartás miatt mondhatjuk, hogy részben az
iskolavezetésben a gyülekezetet is képviseli a lelkész, vagy közvetítő,
kapcsolatteremtő funkciót is be tud tölteni. Ennek a feladatnak a mélysége és
minősége természetesen attól is függ, hogy az éppen aktuális gyülekezeti
vezetés mennyire van jelen az iskola életében.
Judit: Az iskolalelkész munkáltatója 2013-tól nem az
intézmény, hanem a fenntartó, esetünkben a gyülekezet. Ez a tény bizonyára
alapot szolgáltathat munkáltató és munkavállaló közötti konfliktusoknak jogi és
egyéb szempontokból, többek között ezért is elleneztem a változást. Afelől
azonban nem volt kétségem, hogy kettőnk emberi illetve munkakapcsolatában
bármiféle változást eredményez az új szabályzat – hiszen szolgálatunkat
mindketten belső indíttatásból – azt egymással harmóniában végezzük.
Sajnálattal fogadtam azokat a megfogalmazott és ki nem mondott okokat,
elmulasztott lehetőségeket, melyek egyházunkon belül életre hívták az új
szabályozást. Sokszor hangsúlyoztam, hogy hatalmas felelősséggel jár az
iskolalelkészi szolgálat, és véleményem szerint csak a legtehetségesebbek
tudnak megfelelni a kihívásoknak. Jó esetben az iskola vezetői is a legkiválóbb
pedagógusok sorából emelkednek ki. Egyenrangú partneri viszony elképzelhetetlen
az említett feltételek nélkül. Ha pedig mindkét részről tisztában vannak azzal,
hogy az egyházi iskola lényegénél fogva miben különbözik minden más
intézménytől, akkor semmi sem árthat a harmonikus, egymás tiszteletén és
elfogadásán alapuló munkakapcsolatnak.
Judit,
Zsófi: Az iskolavezetés minden
hétfő reggel, első tanítási órában összeül, hogy az éppen aktuális problémákat,
feladatokat együttesen megbeszéljék, közösen gondolkozzanak
intézményfejlesztésről, tanulókat és tantestületet érintő kérdésekről,
pályázatokról, gazdasági témákról, hitéletről.
Az iskolavezetésen kívül az iskolalelkész a hittan
munkaközösség vezetője is, így a munkaközösség-vezető kollégákkal együtt hétfőn
a hatodik órában tanácskozik. Az iskolalelkész szempontjából a részvétel mind
az iskolavezetésben, mind a munkaközösségben azt segíti, hogy tisztában legyen az
iskola működésének törvényes kereteivel, a pedagógusokat érintő kérdésekkel és
nehézségekkel, a diákokkal kapcsolatos problémákkal és ezek megoldásához, a
segítségnyújtáshoz keresztény értékek mentén alakítsa ki javaslatait.
Mivel az iskolalelkész az iskolavezetés tagja, így
bizonyos helyzetekben közvetítő szerepet tud betölteni intézményvezető és
tantestület, tantestület és diákság között is.
Az iskolalelkész a tantestület tagja is, a tanári
szobában van számára hely a többi hitoktatóval egyetemben, így nincs elszigetelve
a tantestülettől. Olyan személy, aki a nap nagy részében elérhető,
megszólítható, miközben nyitott szemmel-füllel élhet a kollégák között úgy,
hogy a megfelelő helyen, megfelelő módon tudjon segíteni. Egy intézményvezető a
hivatalos feladatai miatt kevésbé tud ilyen intenzíven a munkatársai között
mozogni, ezért az iskolalelkész sokat segíthet a tájékoztatásban,
kapcsolattartásban. Mivel az intézményvezető munkáltatója a kollégáknak, így a
függőségi viszonynak köszönhetően nem biztos, hogy minden problémával azonnal
hozzá fordulnak. Az iskolalelkész ilyen helyzetekben lehet egy összekötő kapocs,
hogy a probléma ne kerüljön szőnyeg alá.
Páros
vezetés iskolai keretek között
·
Személyiség
„De nem értük könyörgök csupán, hanem azokért
is, akik az ő szavukra hisznek énbennem; hogy mindnyájan egyek legyenek,
ahogyan te, Atyám, énbennem, és én tebenned, hogy ők is bennünk legyenek, hogy
elhiggye a világ, hogy te küldtél el engem.” (Jn 17,20–21)
Zsófi: Tudjuk jól, hogy egy pedagógus és ugyanígy a
lelkész is alapvetően a személyiségével dolgozik. Nemcsak a rábízott diákok
között vagy a gyülekezet közösségében, hanem a kollegiális kapcsolataiban is
fontos szerephez jut, hogy milyen személyiséggel rendelkezik. Ez a mi
esetünkben kifejezetten jól működik. Nyitottság, lendületesség,
kezdeményezőkészség, figyelmesség, segítőkészség jellemez bennünket. Nem
vagyunk egyformák, sőt sok esetben éppen ellenpólusai vagyunk egymásnak, de
hiszem, hogy ennek köszönhetően tudjuk jól kiegészítve végezni a szolgálatunkat.
Judit: Sokszor hangoztatott mondat, hogy a keresztény
tanító elsősorban saját személyiségével nevel. Fokozottan igaz ez Zsófira, aki
minden szavával, cselekedeteivel, a kommunikáció és a metakommunikáció gazdag
eszköztárával él a rábízottak között. Kedvessége, tapintata, türelme példaként
áll előttünk. Ugyanakkor határozott és következetes, ami tiszteletet ébreszt
környezetében. Mindig rácsodálkozom, hogy fiatal kora ellenére mennyi
bölcsességgel bír. A vele való szolgálat biztonságot nyújtó. Van egy különleges
adottsága: több száz gyermeket a keresztnevén tud megszólítani, ami felidézi bennem
Ézsaiás próféta szavait: „Ne félj, mert […] neveden szólítottalak”. (Ézs 43,1b)
·
Kompetenciahatárok ismerete
Judit: Nem lehet kérdés a számunkra, hogy az iskolalelkész
az intézmény lelki vezetője. A lelki és a szellemi vezetés között azonban nehéz
éles határokat meghúzni. Nincs is erre szükség, és sok esetben szinte
lehetetlen is lenne. Ezért is kell, hogy az egyházi iskolának egyházi-világi
vezetése együttesen, egymást kiegészítve működjék. A vezetés gyakorlati
megvalósítása minden évben azon a nyári meleg napon kezdődik, amikor
vezetőtársainkkal együtt megtervezzük a tanév rendjét, és lezárul azzal a
dokumentummal, amellyel a tanévet közösen értékeljük. Zsófi sokszor meglepő
javaslatai új megvilágításba helyeznek eseményeket, rögzült szokásokat. Egyik
javaslata nyomán az utolsó decemberi tanítási nap estéjére szervezett
hagyományos iskolai karácsonyi istentiszteletünket hagytuk el, mellyel
gyakorlatilag sem az igazgatótanácsban, sem a tantestületben nem aratott
osztatlan sikert. Ez ugyanis egy olyan alkalom volt, melyen tömegek vettek
részt. A közvetlenül karácsonyt megelőző nagyszabású esemény és a szinte
kezelhetetlen méretű résztvevők serege azonban elvette az istentisztelet
lényegét, a meghittséget, az áhítatot. Az istentisztelet valójában mégsem
maradt el, hiszen minden evangélikus családot a szentesti, gyülekezeti
istentiszteletre hívtunk meg, ahol a konfirmandusok és szüleik részvételével
igazi örömben, az elmélyülés lehetőségében volt részünk.
Zsófi: Judittal gyermekkorom óta ismerjük egymást, ami
lehetne hátrány is, de mivel a kapcsolatunk tiszteleten és bizalmon alapul, így
nem okoz nehézséget. Azt hiszem, az is egyedülálló, hogy az alkalmazottak
között nyolcan is intézményünk tanulói voltak. Judit sohasem „volt diákként”
tekint ránk, hanem munkatárskénr, de ennek együtt kell járnia azzal is, hogy
tisztában vagyunk a saját szerepünkkel, és ismernünk kell a
kompetenciahatárainkat. Tiszteletben tartjuk egymás hatásköreit, és nem
kívánunk olyan helyzetbe kerülni, ami a másik kompetenciáját érinti, vagy netán
sérti. Ez nem működhet másként, mint a kölcsönös elfogadás és megbecsülés
jegyében.
·
Személyes kapcsolat
Judit: „Jegyezzék
meg jól: az intézményvezető mindig magányos, s ezzel együtt kell tudni élni.” –
hangzott felém ez a mondat a
közoktatás-vezetői képzésen, mely mélyen a lelkembe vésődött, és kinevezésemet
követően a legnagyobb félelmet jelentette számomra. Nem tudtam elképzelni, hogy
ez megtörténhet velem, akinek nagyon fontosak az emberi kapcsolatai mind a
családban, mind a munkahelyen, mind a gyülekezetben. Nem tudtam azt sem
elképzelni, hogy döntéseimben elmagányosodom, hogy egyedül maradok a
véleményemmel, hogy senki sem hordozza velem együtt a felelősséget. Már tudom,
hogy mindez valóban így történt volna, ha nincsenek mellettem a lelkészek. Jó
érzés tudni, hogy bizalmon alapuló szoros lelki kapcsolatban egymás segítő
lehetünk.
Zsófi: Az iskolavezetés tágabb körén belül van egy bensőséges
kapcsolat is közöttünk. Ez abban mutatkozik meg, hogy nem feltétlenül csak az
iskola dolgaival kapcsolatban ülünk le egymással beszélgetni, hanem Judit
ajtaja bármikor nyitva áll, hogy bemenjek néhány szót váltani vele egészen
személyes dolgokról is. Ezeket a beszélgetéseket olykor minősíthetjük baráti
beszélgetésnek vagy éppen lelkigondozásnak. Egy intézményvezető
felelősségteljes feladatokat lát el, komoly döntéseket kell meghoznia bizonyos
helyzetekben mégpedig emberek sorsáról, jövőjéről. Jó, ha ezeket a terheket nem
minden esetben viszi haza a szerettei közé, vagy éppen őrzi magában, őrlődve
velük, hanem kibeszélheti, leteheti titoktartás mellett. Természetesen fordítva
is igaz, hogy az iskolalelkész is kerülhet olyan magánéleti vagy hivatásbeli
válságba, melynek terhe kibeszéletlenül romboló hatásúvá válhat, mind az
egyénre, mind a közösségre nézve. Ennek feloldása is csak kölcsönös bizalmon
alapuló légkörben valósulhat meg, ahol az egyik ember nem tart a másiktól,
nincs alá-fölérendeltség, nincsenek elfojtásra ítélt, megfogalmazhatatlan
érzések.
·
Közös értékrend
Zsófi: „A hármas
fonal nem szakad el hamar.” (Préd 4,12) A páros iskolavezetés lényeges eleme, hogy az intézményvezetőnek és az
iskolalelkésznek ugyanolyan, vagy legalább hasonló értékrendje legyen. Egy
keresztény iskolában ez az értékrend nem nyugodhat máson, mint Isten Jézus
Krisztusban megmutatkozó szeretetén. Döntéseink, cselekedeteink, szavaink közös
tájékozódási pontja nem lehet más, mint a falon függő kereszt.
Judit: „Elég
széttárni karunkat, hogy lássuk és belássuk: keresztre születtünk. De, hogy ez
a kereszt »édes«, arról Jézus Krisztus keresztje és egyedül az övé győzheti meg
szívünket.” (Pilinszky János) Az
iskolalelkész és az intézmény vezetője számára fontos, hogy a legtöbb dologban,
főleg az élet „nagy” dolgaiban hasonlóan gondolkodjék. Istenhitük, családról
alkotott elképzelésük, hazaszeretetük, kultúra iránti elkötelezettségük,
életvezetésük, életmódjuk ne elválassza, hanem összekösse őket. Nem mellékes az
sem, hogy hasonló nevelési elveket valljanak.
Zsófi: Az intézményvezetőnek és az iskolalelkésznek
egységet kell alkotnia, és ugyanazokat az értékeket kell képviselniük a
tantestület, gyülekezet, a diákok és a szülők előtt. Ez csak akkor lehetséges,
ha ugyanabból a forrásból merítenek. A közös értékrendhez hozzátartozik, hogy
ugyanannak a gyülekezetnek a tagjai; mi a gyülekezet presbiterjei is vagyunk.
Nemcsak a gyülekezeti lelkésznek, hanem Juditnak is szívügye, hogy a gyülekezet
közössége milyen irányba tart, és ezt a közösséget miként lehet gazdagítani az
oktatási intézményünkben nevelkedő diákokkal és családjaikkal.
·
Közös cél
Judit: A végső cél nem az, hogy csupán ebben a világban éljünk
jól, hanem hogy elnyerjük az örök életet. Nagyobb és nemesebb célt egyetlen iskola
sem tűzhet ki magának, mint hogy ezzel az ajándékkal és egyben lehetőséggel
megismertesse a diákokat. Ehhez természetesen magunknak is tanítvánnyá kell
válnunk, hogy a ránk bízottak is egykor tanítványok lehessenek. A tanítványság
megélését segíti a gyülekezet közössége, ahova mindketten tartozunk, illetve
szerencsés egybeesés, hogy Csorba János, Zsófi férje az öregtemplomi körzet
parókus lelkésze, aki az iskolai hitoktatásba is besegít, melynek köszönhetően
evangélikus családokat ismer meg és tartja velük a kapcsolatot. János és Zsófi
közösen szervezik a konfirmandus-kirándulásokat, hittantáborokat, gyülekezeti
kirándulásokat, szülői beszélgető köröket. A gyülekezet és az iskola élete ily
módon is egymásba tud fonódni.
Zsófi: A közös értékrend mellett közös a cél is. Nem
csupán egy jó iskola megteremtése, fenntartása és versenyképessé tétele, hanem munkánk
során a keresztény nevelés, a hitbeli növekedés és a gyülekezetépítés is
ugyanolyan hangsúlyt kap.
·
Vezetői – hatalmi döntés lelkigondozói támogatással
Zsófi: A problémás helyzetek vagy fegyelmi ügyek kezelése
is egészen más megvilágítást nyernek, amikor páros vezetésről beszélünk. Az
intézményvezető – mint aki hatalmi pozícióban van –, felléphet határozott
szigorral, ultimátumokkal, hiszen a kezében vannak azok az eszközök, amelyekkel
ilyen helyzetekben a törvényes keretek között eljárhat. A „kemény döntést” pedig
ellensúlyozhatja az iskolalelkész személye, aki az adott helyzet
kivizsgálásában az egyéni, személyes szempontokat képviselheti. Természetesen
az intézményvezető és az iskolalelkész a döntéseket megelőzően egyeztetnek,
hiszen egymás ellen semmiképpen sem dolgozhatnak. A döntésben egységet kell
alkotniuk, de a megközelítés, a módszer lehet eltérő.
·
Közös gondolkodás
Zsófi: A személyes kapcsolatnak és a jó kollegiális viszonynak
köszönhetően a közös gondolkodásban sincs hiány. Judit konstruktív, innovatív
személyiség, így kifejezetten támogatója az újonnan érkező kezdeményezéseknek, hiszen
ő maga is örömmel áll elő új ötletekkel. A támogatását megtapasztalhatom abban,
hogy nem gátol semmilyen törekvést, illetve amihez anyagi vagy személyes támogatásra
van szükség, ott felveszi a kapcsolatot az illetékesekkel.
Zárszó
Judit: Kiinduló gondolatom abban a kérdésben fogalmazódott
meg: hogyan lehet gyermeket Isten nélkül nevelni? A mondatomat kiegészíteném
azzal, hogy nem tudom elképzelni, hogyan lehet egy egyházi iskolát
iskolalelkész nélkül vezetni.
„Otthonodat,
iskoládat alakítsd át hajóvá, amelyben a veled utazó gyermekek életéért te vagy
a felelős kapitány. Árbócodra nemzeti zászlót tűzz, s iránytűd legyen a falon
függő kereszt.” (Tanítók Breviáriuma, 1939)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése