2015. október 5., hétfő

Enyedi Ágnes: Találkozások a nyelvórán 2.




A tanuló találkozása önmagával
Nyelvórákon gyakran olyan szintű önismeretre lehet szert tenni, mint egy jobb önismereti tréningen. Nyelvtanulóként mindenki a startvonalról indul, és újra megtapasztalja, hogy milyen volt más területeken a kezdő lépéseket megtenni. Minél idősebb és minél okosabb valaki, annál több vesztenivalója van. Nem könnyű kezelni azt a helyzetet, hogy kezdő nyelvtanulóként a nyelvi eszközök minimálisan állnak csak rendelkezésre ahhoz, hogy valaki kifejezze magát. Nem tud sem nagyon okos, sem vicces lenni, pedig egy egészséges tanulónak igencsak szüksége van arra, hogy különleges legyen, hogy a többiek felnézzenek rá. Hogyan tud innen mielőbb továbbjutni, minél sikeresebb lenni?
A nyelvtanár nem csak nyelvet, hanem nyelvtanulási stratégiákat is tanít, különösen a kezdő szintű csoportokban. Annak kiválasztása, hogy kinek milyen stratégiák lesznek a legmegfelelőbbek nem csak próbálgatás útján dől el. Az, hogy tanárként milyen trükköket tudunk felkínálni, nagyban függ attól, hogy a tanuló tisztában van-e a tanulási stílusával, erősségeivel, tanulási igényeivel. Ehhez pedig mindenkinek ismernie kell önmagát legalább olyan szinten, hogy mik a preferált csatornái az információ befogadására, milyen körülmények között tanul a legsikeresebben.
A tanárképző programok általában kitérnek a három fő tanulási irányultságra, amelyek azt jelzik, hogy valaki mely érzékszerveire támaszkodik legszívesebben az új információk befogadásakor. Nem egy nyelvkönyv tartalmaz olyan feladatsorokat (érthető módon általában az első fejezetek valamelyikében), amelyek segítenek ezt megállapítani, sőt gyakran még tanulási technikákat is javasolnak a különböző típusú tanulóknak. A vizuális, auditív és kinesztetikus kategória azonban korántsem teljes.
Egy vizuális tanulónak, akit képek, ábrák, színek használatára tudunk bíztatni és megtaníthatjuk neki a színkódok, nyilak és gondolattérképek céltudatos használatát, nem csak az auditív és a kinesztetikus tanuló lehet az ellentéte, hanem a verbális kategóriába tartozó tanuló is, akinek viszont a saját szóbeli és írott összefoglalások segíthetnek a legjobban, illetve számára időt kell teremteni az órákon a csoportos megbeszélések számára is.
Egy másféle felosztás szerint egy tanuló lehet aktív vagy reflektív. Az előző csapatban szeret dolgozni, a „nézzük csak, hogy működik”-elv alapján szeret matatni, problémákat megoldani. Számára is fontos, hogy időt kapjon a közös megbeszélésekre. A reflektív tanulókat eközben békén kell hagynunk, mert ők legtöbbször egyedül, a „gondoljuk csak át előbb” hozzáállással szeretnek nekikezdeni a munkának. Nekik ahhoz kell idő, hogy önállóan tudják értelmezni és összefoglalni a tudnivalókat és kérdéseket tehessenek fel.
Tanulóink lehetnek értelmező és intuitív beállítottságúak is. Egy értelmező diák olyanokat kérdez, hogy „honnan tudjam, ezt még nem tanultuk”, miközben emlékezni fog a megtanult szabályokra és tényekre. Türelmes és aprólékos, rend van körülötte és nem szeret hibázni, ami általában nem mondható el egy intuitív tanulóról, aki viszont unja a magolást, kapcsolatokat keres dolgok között, eközben pedig gyors, újszerű és szokatlan megoldásokat ajánl – viszont épp emiatt hajlamos szarvashibákat is elkövetni, amelyekből viszont megint csak tanulni fog.
Hasonlóan nagy a különbség a szekvenciális és a globális tanulók között. Az előbbieknek az segít, ha logikus, kis lépésekre fűzzük fel a tanulnivalót, mert belekapaszkodnak a részletekbe, ugyanakkor gyakran nem látják a fától az erdőt. Az utóbbiaknak viszont épp arra van szükségük, hogy az egészet átlássák, mielőtt a részletekkel kezdenének foglalkozni… Megannyi kategória és még tovább is lehetne elemezni, hogy mi mindennel illene tisztában lenni önmagával kapcsolatban egy tanulónak, hogy a lehető leghatékonyabban tudjon tanulni.
Vajon tudják-e tanulóink, hogy ők melyik csoportba tartoznak? És ha igen, kipróbálják-e vajon a nekik legmegfelelőbb tanulási technikákat? Az önmagával való találkozás sem könnyű mindenkinek. Az a tanuló, aki egyedül van intuitív beállítottságával egy matekos osztályban mer-e majd hibázni a nyelvórán, vagy inkább eltitkolja azt, hogy ő az innovatív megoldásokat keresi szívesen, mert fél, hogy a többiek szemében kisebb lesz attól, ha hibázik? Tetemes tanári bölcsességre van szükség ahhoz, hogy mindenki eltaláljon önmagához, és el is tudja fogadni azt, akivel találkozik a szembesülés során.
Ehhez a találkozáshoz tartozik még az a gyakorlat, hogy a KER (Közös Európai Referenciakeret) ajánlásai szerint egy nyelvtanuló nyelvi szintjét magának a tanulónak is értékelni kell a „tudok állítások” segítségével. Ez az önértékelési mód szintén utat talált sok nyelvkönyvbe az összefoglaló fejezetek részeként vagy a tankönyv végén. A reális önértékelés megtanulása – különösen, ha az eredmények nem a leghízelgőbbek – szintén kemény dió a diáknak. Naiman és társai szerint az ideális nyelvtanuló szeret kommunikálni, keresi az olyan helyzeteket, ahol használhatja a tanult nyelvet, elfogadja a bizonytalan nyelvi helyzeteket, kockázatot vállal, saccol és mer hibázni, jó megsejtéseket tesz, szabályokat keres és megpróbál idegen nyelven gondolkodni. Vajon tanulóink tudják ezt, illetve tudják magukról, hogy ők ilyenek-e? Vagy csak egyszerűen (és szerényen) szuperhősöknek látják magukat?
Serdülőkorban, amikor valaki amúgy is szinte napról napra változik, az ember szinte rá sem ismer tegnapi önmagára, nemhogy még reális önképpel is rendelkezzék. E nélkül azonban nem lehet valós célokat kitűzni és sikert elérni. A tanár szerepe tehát abban is rendkívül fontos, hogy kellő tapintattal segítsen kialakítani azt az önképet, ami reális, de van benne elég pozitív elem ahhoz, hogy szembesülni lehessen vele, és meg lehessen találni az ennek legmegfelelőbb tanulási módszereket.

Találkozás másokkal 
Korábban említettem, hogy a tanulás konstrukcióként értelmezhető. A Vigotszkij nevével fémjelzett szociális konstruktivista irányzat emellett azt is hangsúlyozza, hogy a közösség tanulásban betöltött szerepe óriási. A nyelvórákon ez egészen nyilvánvaló. Nem csak azért, mert egy klasszikus nyelvi teremben a tanulópadok elrendezése más, és a tanulók sokkal gyakrabban dolgoznak párban vagy csoportban, mint az egyéb szakórákon, hanem azért is mert a tanulás maga leginkább az órákon folyik, nem pedig otthon. A tanulás tehát közösségi termék és a tudás forrása sem kizárólagosan a tanár.
Egy tanulócsoport sosem homogén. Még akkor sem, ha gondos felméréseket követően a tanév elején szintekbe sorolják egy évfolyam diákjait. Szeptember végére már jócskán lesznek különbségek, de talán már a legelső óra végére is, hiszen a tanulási üteme mindenkinek egyéni.
A nyelvi szintek mellett különböznek a tanulók egymástól abban is, hogy mindenki más személyes tulajdonságokat visz be a nyelvtanulási folyamatba. Van, aki ugyanolyan nyelvtudási háttérrel folyékonyan fejezi ki magát, egy másik tanuló lassú, de precíz, megint más mindet tud, de meg sem szólal. Idővel kiderül a csoporttársakról, hogy ki az, akinek a legmegbízhatóbb a szókincse, kinek olyan élénk a fantáziája, hogy a kreatív feladatoknál nélkülözhetetlen, kitől lehet nyelvtant kérdezni és ki az, aki egy csoportos feladatnál tud figyelni az időbeosztásra amellett, hogy időnként elsüt egy viccet, vagy elismeri mások munkáját, tehát kellemes dolgozni vele.
A nyelvórai munkaformák nagyban támaszkodnak a tanulók sokféleségére, hiszen a kommunikációnak csak akkor van értelme, ha a résztvevők tudása, véleménye, tapasztalata vagy karaktere eltérő. Az iskolai barátságok és cimboraságok mellett egy jó nyelvi csoportban hamar kialakulnak azok a munkakapcsolatok is, amelyek nagyon hasonlítanak a felnőttek világának a kooperatív kapcsolataira. Lehet, hogy valaki egy tízperces pármunka során éppen nem a legjobb barátjával dolgozik szívesen, hanem valaki olyannal, aki jól kiegészíti az ő képességeit és sikeresen meg tudják oldani a feladatot.
Azok a kollégáim, akik szívesen használnak kooperatív munkaformákat, mind arról számolnak be, hogy ezek a feladatok a nyelvi gyarapodáson túl a szociális készségek fejlesztése terén is pótolhatatlanok. Az egymás megismerése és elfogadása, a csoport tagjaiért való felelősségvállalás hasznos tőkévé válik a felnőtt világban, ahol az ember nem válogathatja meg a munkatársait, és tudnia kell szinte bárkivel együttműködni.

Találkozás a nyelvtanárral 
Már az előzőkben is sokszor utaltam rá, hogy a nyelvtanár feladata a nyelvtanulás folyamatában mennyire sokrétű és fontos, azzal együtt, hogy a jó nyelvtanár legfőbb tulajdonsága, hogy idővel megosztja, sőt átadja a munka felelősségét a tanulóknak. Emiatt manapság egyre inkább a tanítás-tanulás folyamatáról és nem egyszerűen a tanításról vagy tanulásról szokás beszélni. A mindennapi találkozás a tanárral a szigorúan vett szakmai feladatokon túl is számos egyéb kihívást tartogat.
A tanár – egyfajta nagykövetként – képviseli az idegen nyelvet, az idegen nyelvi kultúrát. Annak érdekében, hogy a tanulók jókedvvel és eredményesen tanuljanak bármilyen idegen nyelvet, diplomataként is kell viselkednie. Az osztályba lépve minden egyes találkozáskor fontos tudnia, hogy milyen légkört teremt magam körül vagy éppen mennyi stresszt indukál, például egy elégedetlen megjegyzéssel vagy egy beígért dolgozattal. Éreznie kell, mennyire riasztó az az „újdonság”, amelyet aznap hozott a tanulók számára és kezelnie kell a lelombozódásokat, a sikertelenségeket, ugyanakkor észre kell vennie a legkisebb eredményeket is, hiszen semmi nem motivál annyira, mint a siker. Nem bízhat abban, hogy diákjai nem fogják észrevenni, ha fáradt, érdektelen vagy éppen készületlen: ezt ők azonnal megérzik, hiszen ez a dolguk. És legfőképpen azt akarják látni, hogy a tanár örül annak, hogy megint találkozik velük, még akkor is, ha erre történetesen semmi oka sem lenne.
Rossz hírrel kezdtem a tanulmányomat: azzal, hogy a tanulás útja sokszor göröngyös. Jó hírrel szeretném zárni. A jó hír természetesen az, hogy ezekben a találkozásokban rengeteg öröm van – főleg a tanár számára. Jó látni, ahogy diákjaink egyre bátrabban mernek szembesülni a számukra idegen, új dolgokkal, és megfigyelni, hogy megértenek és befogadnak, sőt olykor tovább is adnak új ismereteket és értékeket. Izgalmas végigkövetni, hogy az ösztönös, én-központú és győzni akaró tanulók hogyan válnak tudatos, autonóm, de egymást segítő csoporttá az évek során, egész odáig, hogy én, mint nyelvtanár szinte feleslegessé válok.
Egyetlen tanári feladat van, ami viszont sosem válik feleslegessé, még akkor sem, amikor a tanulók már a siker környékén motiváltan és biztos célkitűzéssel dolgoznak a maguk sikeréért. Amikor már tudják, hogy kik ők, és mit akarnak, hogy mik a preferenciáik, hogyan tanulnak legeredményesebben, és hogyan tudnak társaiknak is hatékonyan segíteni. Amikor már rájöttek, hogy aki többet tud, annak hasznos, ha valaki másnak segít, hiszen a mások tanítása egy minőségileg más tudást eredményez (ezért olyan bölcsek a tanárok!), tehát aki segít, az is tanul, és nem is keveset.
Ez az utolsónak megmaradt tanári feladat pedig megtartani a találkozás örömét. A találkozást az ismeretlennel, a találkozást egymással. Igaz, úgy tűnik, hogy nincs semmi öröm abban, hogy találkozunk egy csoport tanulóval, akik már megint nem csináltak leckét és még mindig nem értik, pedig már hússzor elmondtuk… Egy bölcs kollégám szerint a tanár egy olyan lény, aki képes meglátni és megerősíteni diákjaiban azokat a felnőtteket, akiket még ők maguk sem ismernek, pedig ott van bennük.
Örömteli találkozásokat kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése