2016. január 18., hétfő

Zomboryné Bazsó Rozália: Alsó- és középfokú evangélikus iskolák Magyarországon III.




IV. Trianontól az iskolák államosításáig (1920–1948)
Az 1. világháború eseményei, a trianoni békediktátum (1920) határrevíziója érzékenyen érintette az evangélikus egyházat és az evangélikus iskolákat. A korábbi huszonöt középiskolával szemben mindössze tíz gimnázium maradt az országban, a népiskolák közül 512, a tanító- és tanítónőképzők közül három (Sopron, Miskolc, Szarvas).
A Bányai Egyházkerület, amely a legnagyobb evangélikus egyházkerület volt, elvesztette felvidéki egyházmegyéinek egy részét és a délvidéki területeit (a tíz egyházmegyéjéből öt maradt). Míg 1917/18-ban 318 népiskolája volt, 1923/24-ben már csak 178 népiskola működött a területén.
A politikai hatalomra kerülő elit két szóba (keresztény, nemzeti) tömörítette ideológiai programját, melynek megvalósításában kulcsfontosságú szerepet töltött be a közoktatás. Az 1920-as évek kultúrpolitikájának meghatározó személyisége volt Klebelsberg Kuno miniszter, aki a kultúrfölény fenntartására mint az ország megmaradásának egyedüli eszközére hivatkozva nagyarányú oktatásfejlesztési programot valósított meg.
A felekezeti középiskolák állami irányítása és felügyelete a vallás- és közoktatási miniszter jogköre volt. A miniszter jogkörébe tartozott az iskola működésének törvényességi ellenőrzése; a felügyelet gyakorlása (közvetve a tankerületi főigazgatóságokon keresztül és az állami tanfelügyelő útján); a tantervben megszabott minimumkövetelmény teljesítésének vizsgálata; az államilag segélyezett középiskolák azon tanárainak kinevezése, akik az állami segélyből kapták a fizetésüket; valamennyi iskolai- és ösztöndíj-alapítvány felügyelete. Joga volt az általa kinevezett tanárokat máshová áthelyezni. A miniszter a leiratait az egyházi főhatóságon (püspök, illetve az egyházkerületi tanügyi bizottság, majd az egyházkerületi tanfelügyelő és az egyházmegyei tanfelügyelő) keresztül juttatta el az egyházi iskolákhoz.
Az evangélikus iskolákat az egyházkerületek, az egyházmegyék és az egyházközségek tartották fenn. Az iskolák fenntartását adományok, alapítványok is segítették, amelyeket főleg magánszemélyek (hálás szülők, volt tanítványok) hoztak létre. Az iskolák fenntartásához járultak hozzá a tanulóktól beszedett pénzek (tandíj, beíratási díj, érettségi díj).
Az ellenőrző egyházi és állami hatóságok közül az elsőfokú, közvetlen felügyelet az iskolafenntartó egyházat illette meg. Az evangélikus egyházban az egyetemes felügyelő egyben az iskolai felügyelő is volt. Az iskolák és az állam közötti kapcsolattartást a kerület püspöke végezte. A vallás- és kultuszminiszter leiratokban tájékoztatta a püspököt az időszerű tennivalókról, törvényekről, rendeletekről, de a püspök javaslatot is tehetett – tanügyi szakemberei ismereteire támaszkodva, illetve gyakran kikérve a tantestületek véleményét – az egyes intézkedések módosítására.
Az egyházkerület püspöke nemcsak a jelentésekből ismerte az iskolákat, hanem személyesen és rendszeresen látogatta is azokat. Erről a canonica visitatio-k jegyzőkönyvei tanúskodnak, amelyek tartalmazzák az iskola anyagi és szellemi állapotát, számba veszik az elkövetkező évek teendőit (iskolaépítés, felújítás, bővítés stb.)
Legfelsőbb egyházkerületi szinten az iskolai munkát a kerületi iskolai bizottság fogta össze, amely a Bányai Egyházkerületben például 1917-ben alakult (tagjai: két elnök, valamint a kerületi elnökség, a kerületi jegyzők, a kerület területén lévő középiskolák, tanítóképzők és felsőbb leányiskolák felügyelői és igazgatói).
A kerületi iskolai bizottság az év elején a szükséges fontosabb tudnivalókról és teendőkről az iskolai bizottságok, ill. iskolaszékek részére nyomtatott utasítást küldött szét, összefogta az egyházmegyei és egyházkerületi népiskolai és középiskolai felügyelők munkáját, begyűjtötte az általuk készített jelentéseket és statisztikai adatokat, azokat továbbította az egyetemes egyház felé.
A tanítás az egyetemes közgyűlés által jóváhagyott tanterv alapján folyt. Az 1934. évi V. törvény 5. §. alapján az evangélikus egyháznak joga volt, hogy evangélikus tantervet léptessen életbe, az állami tantervhez utasításokat dolgozzon ki minden tantárgyhoz és ezek használatát elrendelje. Az iskolafenntartók joga, hogy a helyi viszonyoknak megfelelő tantervet dolgozzanak ki, s ezt jóváhagyás végett az egyházkerületi presbitérium elé terjesszék. Új, korszerűbb tanterv 1940-ben készült, melyet kiegészített a fegyelmi szabályzat (rendtartás) és szolgálati szabályzat.
Az állami finanszírozás kérdése több alkalommal felmerült. Az állami vezetők gazdasági nehézségekre hivatkoztak, felülvizsgálták az állami támogatást, gyakran csökkentették az iskolák támogatását, vagy a tanítók és tanárok fizetését az államsegély megvonásával. A fenntartók tandíjemelésekkel igyekeztek a hiányokat pótolni. Az egyház és az állam közötti bizalomvesztés a két világháború közötti időben egyre mélyült.

A 2. világháború befejezése után a szovjet megszállók segítségével kiépülő kommunista uralom fő ellenségei az egyházak lettek. 1948-ban államosították az egyházi iskolákat, bár Budapesten egyházi kezelésben maradt két evangélikus gimnázium a Budapesti Evangélikus Gimnázium (Fasor) és a Budapesti Evangélikus Leánygimnázium (Deák tér). Az iskolák államosítása ellen fellépőket bebörtönözték és hamis vádakkal perbe fogták. Így lettek az egyházi ellenállás, a rendíthetetlen hűség példaképei: Ordass Lajos püspök, Radvánszky Albert egyetemes felügyelő, Vargha Sándor egyetemes főtitkár és mások.
1952-ben az új egyházi vezetés – a fenntartás nehézségeire hivatkozva – a megmaradt két iskolát is felajánlotta az államnak, ezzel megszűnt az evangélikus egyház több százéves híres evangélikus iskolarendszere.

V. A rendszerváltozástól napjainkig (1989–   )
Már a rendszerváltozás előtt mozgalom indult az államosított egyházi iskolák visszaszerzésére. Az evangélikus egyházon belül, valamint világi részről is szervezkedés indult. Elsősorban a volt diákok által támogatott öregdiák egyesületek alakultak, de az evangélikus gyülekezetekben lévő szülői csoportok is egyre gyarapodtak. Az első újraindult evangélikus intézmény 1989. szeptember 1-jén nyitotta meg kapuit Budapesten a Fasorban. Ezután minden évben újabb és újabb evangélikus oktatási intézmény nyitotta meg kapuit, és jelenleg is évről évre növekszik az evangélikus iskolák, óvodák száma.
A 2014/15. tanévben evangélikus gimnázium és szakközépiskola működött: Aszódon, Békéscsabán, Bonyhádon, Budapesten (Fasor, a Deák tér és Pestszentlőrinc), Győrben, Kiskőrösön, Mezőberényben, Miskolcon, Nyíregyházán, Orosházán, Sopronban, Szarvason. Evangélikus szakképző iskola: Kőszegen. Evangélikus általános iskola: Albertirsán, Budapesten (Pestszentlőrinc, Rákoskeresztúr), Győrben, Kiskőrösön, Marcaltőn, Miskolcon, Nyíregyházán, Orosházán, Pápán, Soltvadkerten, Sopronban, Szarvason, Szombathelyen.[1]
Az evangélikus oktatási intézmények munkáját a Magyarországi Evangélikus Egyház Országos Irodáján belül működő Nevelési és Oktatási Osztály, valamint a 2014-ben megalapított Evangélikus Pedagógiai-szakmai Szolgáltató és Továbbképző Intézet (EPSZTI) irányítja és szervezi.

VI. Zárszó
Zárszóként hadd álljanak itt Kanya Pál pesti gimnáziumi tanár 1843-ban írt gondolatai: „…a protestáns iskolák létesítésére és felvirágoztatására három fő dolog elengedhetetlenül követeltetik, amelyeknek barátságos egylete ’s összhangzó hatása nélkül, oktató-nevelő intézeteink az úgy nevezett „Schlendriánban” elavulva tompító és butító intézetekké torzulnak el.
a., A’ protestáns iskolák’ felséges eszméjétől ihletett gyülekezet;
b., A’ Oktatók, a’ kikben az úr lelke lakik, az az: a’ kik magasztos hivatásuk által lelkesülve, buzgón teljesítik kötelességeiket;
c., Az iskolai ügyeknek bölcs kormányzása ’s vezérlése, melly képes az emberiség felséges czéljáért lángoló buzgalmat és a’ szent lelkesedést mind a’ gyülekezetben, mind pedig az oktatókban gerjeszteni, ápolni ’s vezérleni.” (Kanya 3. o.)

Felhasznált irodalom
Fabiny Tibor 1997. A Magyarországi Evangélikus Egyház rövid története. Művelődéstörténet-Vallástörténet 1. sz. Továbbképző Füzetének 2. bővített kiadása. Evangélikus Sajtóosztály, Budapest.
Kanya Pál 1843. A’ pesti Á.V. Evang. Iskola történeteinek rövid vázlata. Trattner, Pest.
Szelényi Ödön 1917. A magyar evangélikus iskolák története a reformációtól napjainkig. Grafikai Műintézet Wigand K. F., Pozsony.
Zomboryné Bazsó Rozália 2000. A pesti evangélikus oktatás krónikája 1788-1823-1998, Magánkiadás, Budapest.


[1]    http://epszti.hu/intezmenyek (2015. április 8.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése