(...)
A paritás rendje evangélikus egyházunkban
A paritás
hagyományának a hátterében mindenekelőtt a közép-európai reformáció során
kialakult patrónusi rendszer húzódik meg. Ennek a lényege az volt, hogy a
vallásfelekezeti hovatartozást a világi felsőbbség döntése határozta meg az
„azé a vallás, akié a föld” (cuius regio, eius religio) elve alapján, amelyet
először az 1555-ös augsburgi vallásbékében mondtak ki, és a későbbiekben
többször – például a harmincéves háborút lezáró vesztfáliai békében (1648) –
meg is erősítettek. Ezzel az uralkodók és földbirtokosok köre (illetve a külön
jogokkal rendelkező városok) hozzájutottak az egyházra vonatkozó patrónusi
jogokhoz. Amíg a katolikus egyház nemcsak megőrizte, hanem meg is erősítette
egységes és hierarchikus belső szervezetét a reformáció után, addig a
protestáns egyházak életében különösen is döntő befolyáshoz jutottak a világi
patrónusok.
Az
egyház kormányzásában és fenntartásában a világi felsőbbség összetett viszonyba
került mind a lelkészekkel, mind a gyülekezetekkel. Hitvalló állhatatosságuk
(vagy állhatatlanságuk), politikai és anyagi támogatásuk (vagy önös szándékaik)
a patrónusi rendszeren keresztül közvetlenül is érintették az egyházakat.
A
részekre szakadt 16-17. századi Magyarország zilált politikai viszonyai között,
ahol az 1610-es zsolnai zsinat létrehozta az evangélikus egyházkerületek
rendszerét, ennek a világi pártfogásnak különösen is felértékelődött a szerepe
és a mozgástere mind a gyülekezetek, mind a nagyobb területi egységek
szervezésében, védelmében. Ha a paritás szabályozott rendszerének
megszilárdulását tekintjük, mégis egészen a 18. századig kell várnunk. Különösen
az 1707-es rózsahegyi zsinattól fogva lehetünk tanúi annak, hogy miként alakult
ki az egyházkormányzás szintjein a paritásos vezetés, azzal a talán meglepő
észrevétellel, hogy a nemlelkészi elem befolyása az egyházszerveződésre és az
egyházi életre gyakran nagyobbnak bizonyult, mint a lelkészeké, püspököké. Az
1791-es pesti zsinattól kezdve a paritás szabályszerűen alkalmazott elvét
láthatjuk érvényesülni – például a rózsahegyi zsinattal ellentétben, ahol a
zsinatnak még nem volt lelkészi vezetője! (Zoványi 2004)
A
folyamatos történelmi viharok azóta is zajló históriájából a lelkészi és
nemlelkészi tisztségviselők egész sorát lehetne említenünk az áldozatvállalás
és hitvalló helytállás példáiként, ugyanakkor például a szocialista diktatúra
nemcsak a lelkészi körben történt választásokat kontrollálta, hanem többször is
súlyosan beavatkozott a külső politikai nyomásra választott nemlelkészi
tisztségviselőkön keresztül az egyház életébe, tudatosan kihasználva a paritás
rendszeréből eredő lehetőségeket is. Ez a 18. században rögzült, mégis gyakran
kényes és törékeny paritásos egyensúly határozza meg máig is gyülekezeti és
egyházkormányzási rendszerünket. Fontos kiegészítés azonban, hogy az országos
egyházi adminisztrációnak a 20. század során fokozatosan kialakult szervezetét
nem a hagyományos paritásos gyülekezet- és
egyházkormányzási rendszerben kell értelmeznünk, hanem inkább olyan elemként,
amely annak hátterében végzi segítő szakmai munkáját.
A paritás kultúrája
A Magyarországi
Evangélikus Egyház törvényei ma is rögzítik a lelkészek és nemlelkészek egyházi
szolgálatának kereteit és szabályait az egyházközségben, az egyházkormányzás gyülekezetekre,
illetve egymásra épülő rendszerében, és az intézményi keretek között. A jogszabályok
megfogalmazásában természetesen tükröződik a paritással kapcsolatban elvárható
magatartás, hozzáállás is – példaként idézzük az egyház alapját jelentő
gyülekezetek elnökségére vonatkozó előírást: „Az egyházközségi elnökség tagjai
a lelkész és a felügyelő, akik együttes
joggal és felelősséggel vezetik és képviselik az egyházközséget, és annak összes ügyeit egyetértőleg intézik…”
A
törvényi megfogalmazás alapján is érezhetjük, hogy a közös szolgálat nem
pusztán jogszabályi vagy szervezeti kérdés, hanem jelentős emberi, közösségi és
evangéliumi-hitbeli kultúrát is feltételez. Annak az egyszerű ténynek a
tudomásul vétele, hogy az egyházban kezdettől fogva a lelkészi (nyilvános
igehirdetői) szolgálat és a nemlelkészi aktív részvétel együttesen jelentette a
missziói parancs betöltését, már önmagában is feltételezi ezt a kultúrát. Ez
ugyanis egyszerre jelenti és feltételezi az Isten népe, gyülekezete iránti
szeretetet, Jézus Krisztus egyházfőségének az elfogadását, valamint a belső,
személyes elhívás kölcsönös megbecsülését az egyház közösségi rendjében. Ezekre
épül aztán az a külső elhívás, amelyre alapozva megbízatásainkat is kapjuk. (...) A jézusi tanítványság
megélésének ez az egyetemes tapasztalata éppen az evangélikus hagyományban
formálódott olyan közösségi renddé, ahol a lelkészi és nemlelkészi jellegű
szolgálatvégzésre nemcsak a lehetőség nyílt meg, hanem e két körhöz tartozó
egyháztagok hitéletét és egyházi tevékenységét az evangélikus identitás
egymástól elválaszthatatlanul, alapvető elvárásként egymáshoz is forrasztotta.
Az
együttes szolgálat teológiai alapjai mellett gyakran jelentkező feszültségek
azt is jelzik, hogy a paritásos együttműködés és gyakorlati feladatvégzés
általánosan is jelentős nyomás, próbatétel alatt áll manapság. A
szolgálatvégzéssel együtt járó erkölcsi, jogi és egzisztenciális felelősség –
legalábbis gyakorlatilag – legtöbbször nem azonos módon terheli meg az érintetteket.
A gyülekezetekben – és e tekintetben lényegében az egyházkormányzás különböző
köreiben is – a lelkészi jogviszonyban állók mind munkavégzésükben, mind egzisztenciájukban
közvetlenül viselik a közös döntések következményeit, mely messzemenően
feltételezi a nemlelkészi szolgatársak erre fordított figyelmét,
közösségvállaló felfogását, felelős magatartását.(...)
Paritás a nevelési és oktatási intézményekben
Megkerülhetetlen
manapság az is, hogy a paritás kérdéséhez evangélikus intézményeinkre,
elsősorban iskoláinkra nézve is észrevételeket tegyünk. Az oktatási-nevelési
intézmények egyrészt fenntartói minőségben találkoznak az egyházzal, másrészt
viszont az iskolalelkészi – és részben a hitoktatói – szolgálatvégzésen
keresztül. Ennek alapján mindenképpen indokolt feltennünk a kérdést, hogy
milyen formában érvényesíthető a paritás elve az iskolai rendszerben?
Mindenekelőtt
azt kell világosan kimondanunk, hogy az evangélikus egyháznak a paritásban,
illetve annak biblikus teológiai felfogásában semmiféle különbséget nem
jelenthet, hogy a lelkészi és a nemlelkészi szolgálatvégzés egymáshoz rendelése
gyülekezetben, vagy éppen más szervezeti formában, például egy iskolában
valósul-e meg.
Amennyire
köti a gyülekezeti lelkészt és a gyülekezet tisztségviselőit és tagjait az
egymáshoz kötött szolgálat elvárása, nem lehet ez másként az iskolavezetés és
tantestület, valamint az iskolalelkész viszonyában sem – legalábbis ami a közös
egyházépítő szolgálatot illeti. Példaként említhetjük, hogy az intézményvezető
jogi és egzisztenciális felelőssége elvi szinten számos tekintetben párhuzamba
állítható a gyülekezeti lelkészek helyzetével. Így az egyházi rend paritásos
modelljének realizálásában aligha fogadható el olyan megfontolás egy
evangélikus egyházi intézményben, amely gyakorlatias érveket felvonultatva
iparkodik igazolni ezen elv megvalósíthatatlanságát, illetve a megvalósítására
irányuló törekvés mellőzését, korlátozását, hierarchikus megmerevítését.
Ezeknek az intézményeknek éppúgy, mint az evangélikus egyházszervezetnek jó
példával kell elöl járniuk abban a közösségi és egyházépítő rendben, amely
feltételezi a külső – szervezeti és jogi – elhíváson túl a belső elhívásból
fakadó elkötelezettség erejét és kultúráját is.
A
jó és rossz tapasztalatok sora erősíti meg ezen a téren a további párbeszéd
szükségességét, hogy ez a közös erőfeszítés a feladatkörökben ugyan különbözve,
de a közös szolgálatban mégis egymás mellé rendelve valósuljon meg. (...)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése