2016. január 15., péntek

Zomboryné Bazsó Rozália: Alsó- és középfokú evangélikus iskolák Magyarországon II.




III. Az újjáéledés és másodvirágzás kora (1777–1848)
A felvilágosodás újítást hozott az evangélikus oktatás történetében. A győri Ráth Mátyás és a szarvasi Tessedik Sámuel alakja kiemelkedő ebben az időben.
Az állami rendelkezések (az I. Ratio Educationis, 1777) új helyzetet, modern tartalmi megújulást teremtettek az oktatásban, amikor a következőket rögzítették:
·        Az egész országra kiterjedő egységes tanügyi rendszert kell létrehozni.
·        Az állam minden iskolára terjessze ki a felügyeletet.
A protestáns egyházak – köztük az evangélikus egyház –, sem az I. Ratio Educationis (1777), sem a II. Ratio Educationis (1804) állami felügyeletét nem tartották a maguk számára kötelezőnek, és saját iskolarendszert, illetve felügyeletet hoztak létre.
Az I. és II. Ratio Educationis viszont hatására megváltozott a magyarországi iskolaszerkezet: a népiskolák mellett megjelentek a középfokú iskolákban kisgimnáziumok és nagygimnáziumok (líceumok). Ez egyrészt negatív, másrészt pozitív hatással volt az evangélikus iskolákra. A negatív vonulat az állami felügyelet erősödésében figyelhető meg. A pozitív következmény abban nyilvánult meg, hogy az evangélikus líceumok gyors fejlődésnek indultak és országosan meghatározó szerephez jutottak. A pozsonyi, a késmárki, a lőcsei és eperjesi líceum nevelte ki a 18–19. századi magyar, német és szlovák értelmiség nagy részét.
A nyelvoktatás mellett megjelent tantárgyként a földrajz és a történelem, és fejlődött a matematika, a geometria, a csillagászat, a természettudomány és a botanika oktatása. Az alsófokú iskolákban minden nemzetiség a saját anyanyelvén tanulhatott. A felsőbb iskolákban három évig grammatikát, két évig retorikát és poétikát, majd két évig akadémiai tárgyakat tanítottak. Ezen utóbbi intézmények működése nem mindig bizonyult tartósnak, ugyanis a pénzügyi és személyi körülményektől függően időnként megszűntek, esetleg újjáalakultak. Ennek megfelelően az intézmények teljesítménye sem volt egyenletes, virágzó és stagnáló időszakok váltották egymást.
A korban egyre jobban elterjedt a házitanítóság is. A külföldről hazatért ifjak valamelyik főúri háznál vállaltak nevelői állást, melynek során lehetőségük nyílt a főúr magánkönyvtárának használatára. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a házitanítóskodás megfelelő kapcsolatokat biztosíthatott a későbbi elhelyezkedéshez, mint például Hunfalvy János esetében, aki Podmaniczky Frigyes nevelője volt Aszódon. Gyakran a házitanítóság útján összegyűjtött pénzből fedezték az ifjak a külföldi egyetemen folytatott tanulmányaikat.
II. József a türelmi rendeletét 1781. október 25-én adta ki, melyben a felvilágosult abszolutizmus elvei szerint rendezte a királyság vallásügyeit. A rendelet szabadabb vallásgyakorlást biztosított a protestáns és görögkeleti alattvalóknak, egyúttal pedig engedélyezte számukra a hivatalviselést is. Az állam támogatta az egyházak társadalmilag hasznosnak ítélt tevékenységeit, elsősorban az oktatással foglalkozó munkát.
Az evangélikus egyház az 1790-91. évi 26. törvény óta rendelkezett tanügyi autonómiával, amely kimondta, hogy „...az evangélikusok és a reformátusok jogot nyertek arra, hogy saját iskoláikban teljes önállósággal maguk állapítsák meg a tanítás rendjét, módszereit és szabályait, mindaddig, amíg a tanügy országos rendezéséről az országgyűlés nem intézkedik.”
A 19. század elején egyre több helyen létesült olyan falusi és városi iskola, ahol a latin nyelv már nem volt tantárgy. A fejlettebb városok iparos és kereskedő polgárságának igényeit egészítette ki az ún. polgári iskola, amely az általános műveltség kialakítása mellett bizonyos gyakorlati és technikai ismeretet nyújtott.
A reformkorban az alsóbbrendű iskolákból Aszódon, Pesten, Iglón, Mezőberényben (utóbb Szarvason) és Nyíregyházán evangélikus gimnáziumok lettek.
A már eddig is működő és az egyre szaporodó evangélikus iskolák egységes tanrendszerének kiépítésében Schedius Lajos egyetemi tanárnak és a pesti evangélikus gimnázium tanárainak volt nagy szerepe. A reformkorban jelent meg a Schedius-féle tanterv (1806-ban és 1837-ban) és a zayugróczi tanterv (1842-ben). A Schedius-féle tanterv – mely még német nyelven íródott – erőteljes neohumanista hatásról tanúskodik. Bevezette a rajz és a testnevelés oktatását, és a tantárgyak között megnövelte a matematika és a történelem súlyát. Alapvető célként tűzte ki, hogy a tanulók a társadalom számára hasznosak legyenek, emellett fontosnak tartotta a pedagógiai munkában a szemléltetést és a gyakorlatiasságot. Talán nem véletlenül, hiszen ebben a korban az oktatás területén Johann Heinrich Pestalozzi hatása figyelhető meg.
A zayugróczi tanácskozáson az evangélikus egyház elfogadta „a magyarhoni ágostai hitvallású evangélikusok iskolai rendszerét”. A tanítás célját a természetes képességek kibontakoztatásában, a humanitásban és a patriotizmusban jelölte meg. Mindenkit a szép és igaz emberi tudás magaslataira kívánt elvezetni.
Az iskolák tantervét – melyet az országos törvény írt elő –, tantervi utasításait, rendtartását és a tanulókra vonatkozó fegyelmi szabályozást az egyházkerületi presbitériumok és az iskolák tantestületeinek meghallgatásával az egyetemes közgyűlés határozta meg. A helyi viszonyok által indokolt módosítások az egyházkerületi presbitérium és az egyetemes egyház presbitériuma jóváhagyásával léphettek életbe. Az önkormányzati testületek a közgyűlésen, illetve a presbitériumi üléseken foglalkoztak a nevelési és iskolai ügyekkel. Az önkormányzati testületek iskolai bizottságot is szerveztek, amely az iskolai ügyekben: véleményt nyilvánított, javaslatot tett, felügyeletet látott el, ellenőrzést végzett, közvetlen irányítást gyakorolt és intézkedéseket foganatosított. Az iskolai bizottság a kiküldő önkormányzati testületnek volt alárendelve, közvetlenül attól vette utasításait, afelé tartozott felelősséggel és annak számolt be működéséről. A fenntartó testület minden közép- és középfokú iskola mellett helyi iskolai bizottságot szervezett az iskola közvetlen irányítására és felügyeletére.
Jelentős szerepe volt az evangélikus iskolarendszer kiépítésében Hunfalvy Jánosnak, Hunfalvy Pálnak, Vajda Péternek, Tavasy Lajosnak és Péterfy Sándornak a „tanítók atyjának”.
A nemzeti érzés kibontakozását segítette elő az 1844-ben bevezetett nyelvtörvény a magyar nyelv hivatalos használatáról. Ennek bevezetése az iskolákban nem volt egységes: a pesti Evangélikus Gimnáziumban csak 1847-ben lett magyar a tanítás nyelve.
Több nemzedéken keresztül jelentős hatással volt a magyar művelődésre a soproni Evangélikus Lyceum. A Lyceumban működő Lyceumi Magyar Társaság rendes tagjai irodalmi dolgozatokat írtak és bíráltak, a rendkívüli tagjai könyvekből és hírlapokból tartottak felolvasásokat, vagy közös színielőadásokat rendeztek. Az itt folyó munka hatással volt a diákönkormányzati mozgalomra is, hiszen annak tagjai gyorsírókört, tornaegyletet, zenekart és egyéb diákszervezeteket létesítettek (Fabiny 27. o.).
A reformkorban a nemzeti öntudatra ébredés nemzetiségi konfliktusokhoz vezetett. Az evangélikus egyházban elsősorban a magyar-szlovák viszony éleződött ki, amikor egyre erőteljesebb lett a pánszláv nemzetébresztő mozgalom.
A liberális nemesség eljutott ahhoz a felismeréshez, hogy mivel Magyarországon a polgári fejlődésből hiányzik a kereskedelemmel és pénzügyekkel foglalkozó réteg, a zsidóságot integrálni kell a magyarságba. Eötvös József 1841-ben jelentette meg a zsidó emancipációról szóló könyvét. A pesti Evangélikus Gimnáziumban a diákok fele zsidó vallású volt, ugyanis 1919-ig nem volt zsidó gimnázium Budapesten, a zsidó lakosság pedig előnyben részesítette az evangélikus oktatást.
A tanítóképzést és kántorképzést minden esperesség és egyházkerület maga próbálta megoldani. Az első tanítóképzőt Sopronban szervezték, amely az evangélikus főiskola részeként működött.
Az 1848. évi XX. törvénycikk 3.§. – amelyre évtizedek múlva is hivatkozott az evangélikus egyház –, kimondta: „Minden bevett vallásfelekezetek egyházi és iskolai szükségei közálladalmi költségek által fedeztessenek…”
1848/49-es forradalom és szabadságharcban az evangélikus iskolák számos tanára és diákja vett részt. Sokan hősi halált haltak, börtönbe kerültek, vagy a száműzetést választották. A szabadságharc vége után a tanárokat megfosztották állásuktól.
Az abszolutizmus kora komoly nehézséget jelentett az evangélikus iskolák számára. 1850-ben kötelezővé tették a német nyelvet az iskolákban. Az evangélikus iskolák bátran küzdöttek e szabályozás ellen: a soproni líceum, az eperjesi kollégium, a miskolci algimnázium szabotálta a rendelkezéseket (Fabiny 31.o.). Az Entwurf der Organisation der Gymnasien und Realschulen in Oesterreich (Az ausztriai gimnáziumok és reáliskolák szervezetére vonatkozó szabályzat) szigorú követelményeket állított az oktatással szemben, ezért sok gimnáziumot algimnáziummá minősítettek. A jogi megszorítások csak 1860 után enyhültek.
A dualizmus idején (1867–1919) az evangélikus iskolarendszerben bevezették az érettségit, kötelezővé vált a szaktanárok alkalmazása és felállították az Egyetemes Tanügyi Bizottságot.
Az Egyetemes Tanügyi Bizottság 1864-tól 1948-ig működött, bár az első években nehezen indult meg a munka. A bizottság évente 6-8 alkalommal ülésezett, melyek jegyzőkönyvei fennmaradtak és megtekinthetők az Evangélikus Országos Levéltárban. A bizottság munkájáért az egyetemes felügyelő volt a felelős. A tényleges munkát a bizottság elnöke által irányított 15-20 fős bizottság végezte. A bizottság elnöke az 1880-as években Hunfalvy Pál, az 1900-as évek elején Zsilinszky Mihály, később Szigethy Lajos, majd Kapi Béla püspök (1938-1942), ezután Bánkuty Dezső (a BEL[1] igazgatója), majd 1947-től 1948-ig Kuthy Dezső püspök. A bizottság tagjai között található püspök, esperes, lelkész, felügyelő, evangélikus iskola igazgató-tanára, egyetemi tanár, gimnáziumi tanár és a jegyzőkönyveket készítő jegyző.
A bizottság tanügyi szervezési feladatokat látott el, megszervezte az egységes evangélikus iskolarendszert. Feladata volt az evangélikus iskolák munkájának részbeni irányítása. Gondoskodott az állami törvények, rendeletek bevezetéséről. Az iskolákat félévenként beszámoltatta (jelentések); a tanfelügyelőkön keresztül ellenőrizte az iskolákban folyó munkát; működtette a tanárvizsgáló bizottságot; tanügyi törvényjavaslatokat vitatott meg, véleményezett; statisztikai jelentéseket állított össze; magánvizsgákat engedélyezett; pályázatokat (irodalmi, tanügyi) bírált el; evangélikus tankönyvek kiadására és más kiadású tankönyvek iskolai használatára adott engedélyt; tanítói és tanári módszertani találkozókat szervezett; kiadványokat készített (például Evangélikus Egyház és Iskola című folyóirat). A bizottság a munkájáról évente beszámolt az egyetemes közgyűlésen.
1869-ben jelent meg az acsai tanterv és 1883-ban a Bőhm-féle tanterv. Az acsai tanterv reagálás volt Eötvös József gimnáziumi tervezetére. Az utolsó önálló evangélikus tanterv – a Bőhm-féle tanterv – az önmagát értő, megállapodott erkölcsi jellem kialakítására törekedett. Fontosnak tartotta az értelmi erő oly mérvű kifejlesztését, hogy a tanuló képessé váljék önálló ítéletalkotásra: „az ifjú lélekben rejlő erkölcsi csírákban feléled az önállóan felismert és megítélt ideálok iránti lelkesedés, s képződik ezen a biztosan lerakott alapon az élet reális viszonyai közt az önálló egyéniség, az erkölcsi jellem”.
A dualizmus idején az egyházi iskolák államsegélyben részesültek. A támogatás ára viszont az volt, hogy az állam a szakfelügyeleti rendszeren keresztül ellenőrizte az iskolák működését. Az állami befolyás növekedése sok vitára adott okot az egyházban, mivel többen féltették az egyház autonómiáját.
Ebben a korban tudós tanárok tanítottak az iskolákban. A cél a művelt, hazafias és vallásos emberek nevelése volt. Herbart és tanítványai hatására az oktatásban fontos szempont lett a tanárok lélektani képzettsége és a diákok erkölcsi nevelése, mivel a alapproblémaként a bűn, illetve a bűn elleni küzdelem került előtérbe.
A 18. század végétől a leányoktatásra egyre nagyobb gondot fordítottak. 1776-ban Eperjesen, 1783-ban Lőcsén, 1796-ban Rozsnyón szerveztek leányosztályokat úgy, hogy kettéválasztották az elemi osztályokat fiú- és leányosztályokra. A leányoktatásban az alapkészségek elsajátítása mellett a fő hangsúly a gyakorlati nevelésre például a kézimunkázásra, varrásra irányult. A középfokú leányoktatást szolgálták a 18. század végén megszervezett – a népiskolák továbbfejlesztéseként létrejövő – polgári leányiskolák. 1808-ban Miskolcon, Késmárkon, Pesten 1818-ban szerveztek külön leányosztályt, majd 1883-ban leány polgári osztályt (Szelényi 187-188. o.).
A módosabb családok nevelőnőt alkalmaztak, vagy német és svájci nevelőintézetbe adták leányaikat. A hazai nevelőintézetek kevés növendéket fogadhattak be, a magas tandíjat is csak kevesen tudták megfizetni. A 19. század közepétől megfigyelhető az „enyelgő, időtöltő, fényűző” (Szelényi 189. o.) nevelést felváltó ésszerűbb nevelés. Előtérbe került az élő idegen nyelvek tanítása, a művészeti nevelés, az irodalmi, történelmi, földrajzi és más „tudományosabb” ismeretek tanítása.
Sorra nyíltak az evangélikus leánynevelő intézetek: az első Rozsnyón az 1886/87. tanévben, Aszódon az 1891/92. tanévben, Modoron 1892-ben, Kőszegen 1899-ben.
A 19. században a jelentősebb evangélikus fiúgimnáziumok a következők voltak: Sopronban, Szarvason, Eperjesen, Pozsonyban, Pesten, Selmecbányán, Nyíregyházán, de újabbak is indultak: Bonyhádon, Békéscsabán stb. A tanulóifjúság elhelyezése érdekében iskolabővítésekre és új iskolák alapítására is sor került. Ezekbe az iskolákban nemcsak evangélikus, hanem más vallású – köztük jelentős számban zsidó vallású – tanulók is jártak. Ennek oka abban keresendő, hogy megnövekedett a képzett állami tisztségviselők, a mérnökök, ügyvédek és orvosok iránti kereslet. Emellett és nem utolsó sorban az evangélikus iskolákat a liberális szellemiségért és a magas szintű oktatásért keresték.
1904-ben a Budapesti (Fasori) Evangélikus Gimnázium új épülete nyílt meg, és hamarosan a világ egyik legjobb középiskolájaként működött.
A leányoktatás fejlődését mutatja az 1920-ban alakult Veres Pálné Leánynevelő Intézetből szervezett Budapesti Evangélikus Leánykollégium (1927-ben ez volt az első leánykollégium az országban), majd az érettségit és ezzel az egyetemi továbbtanulás lehetőségét biztosító leánygimnázium megszervezése 1933-ban. Dunántúlon a kőszegi Gyurátz Ferenc Evangélikus Leánygimnázium tűnt ki a hazai leánygimnáziumok közül. (Zomboryné 83-89. o.)
Sorra alakultak újabb tanítóképző intézetek is Felsőlövőn, Nyíregyházán (melyet később áthelyeztek Eperjesre), Szarvason, Selmecbányán, Nagyrőcén (szlovák nyelvű).


[1] Budapesti (Deák téri) Evangélikus Leánygimnázium

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése