Milyen ember legyen?
Jogos és kardinális a
kérdés: Milyen ember legyen az óvodavezető? Hite
legyen. "Ez
a kincsünk pedig cserépedényekben van"(2Kor 4,7). Szent Pál szavai hangzanak így, aki saját hitét, életét és szolgálatát
ilyen törékeny cserépedényhez és az abban őrzött kincshez hasonlítja.
Miért féltve őrzött kincs? Hogy alakul ki és mi a
hit? A kialakulást illetően nincsenek pontos, szilárd határok, ez személyre
szóló ajándék. Legyen szilárd és elveszíthetetlen hite Istenben, az emberben, a
gyermekben, a nevelés örök nyomot hagyó, mindent megpecsételő erejében. Higgyen
abban az igazságban, melyet egy kínai közmondás úgy fogalmaz meg: „Egy gyermek élete olyan, mint egy papírlap,
melyen minden arra járó nyomot hagy.”
A felnőttkori testi-lelki
egészséghez az alapokat már óvodás korban kell és fontos lerakni. Már óvodás
korban el kell ültetni a gyermekben a kis magokat, hogy testileg, lelkileg
egészséges, felnőtteké váljanak Az
óvodapedagógusnak ennek a tudásnak a szem előtt tartásával kell élnie és
végeznie a munkáját. Ahhoz viszont, hogy ennek a mélységeit ki tudja aknázni és meghatározó erejét állandóan a felszínen
tartva tudja az óvoda életét irányítani, önismerettel kell rendelkeznie, és el
kell sajátítania az önnevelés tudományát is.
Az óvodavezető eredményességének
záloga és önképzésének alapja a megfelelő önismeret. Nem egyszerű a feladat,
hogy ismerjük meg jobban azt az egyedi, egyszeri és megismételhetetlen emberi
lényt, akik valójában vagyunk. Ebben segítenek ugyan az önismereti és személyiségfejlesztő csoportfoglalkozások és egyéni tréningek,
de ezek sem nélkülözhetik az egyéni erőfeszítéseket, a küzdeni tudást. Ez az
önmagunkon végzett munka elengedhetetlen
ahhoz, hogy megtaláljuk saját életünk és nevelői munkánk célját, és gyermekeinknek
egy életre szóló útravalót tudjunk adni az óvodai nevelés által.
Az óvoda vezetője akkor
válhat az intézmény biztos pontjává és akkor tud helyes iránymutatást adni, ha érett
önismeretre alapozva kialakítja egyéni hitvallását, ugyanakkor pedig kiismeri
magát abban a világban, amely körülveszi. Ezen az úton az óvodavezető
legfontosabb segítői a nyitottság, az érdeklődés fenntartása és az újra
fogékony szemlélet.
Milyen világban élünk?
Egy óvoda
nevelőtestületének, alkalmazotti közösségének – élén az óvodavezetővel –, a
változó társadalmi és környezeti igényekhez alkalmazkodva kell végezni a
munkáját. Igaz, helyt- és időtálló
hitvallásra, azért van szükség, mert csak biztos talajra, szilárd alapokra
lehet építeni az óvoda világát. Csábító illúzió a szabályok nélküli élet, a
korlátok átlépése, áttörése. Az ember viszont nincs egyedül a földön, a működő
közösségi élet alapja pedig nem más, mint a kölcsönös függés és
felelősségvállalás. Az egyéni hitvallásnak és a személyes értékek
felvállalásának együtt kell járnia a közösségi normák betartásával.
Tudni
kell, hogy amit befogadunk, az hat ránk: befolyásolja gondolatainkat,
cselekedeteinket, életünket. Legyünk bátran válogatósak, ne fogadjunk el
mindent a „terülj asztalkámról”. Álljunk meg, nézzük jól meg, mit veszünk
magunkhoz. Mérlegeljük, hogy a környezetünkből érkező hatások, elvárások stb. segítik-e
az életünket, tudjuk-e kezelni azokat, fér-e még újabb teher a málhánkra?
A felgyorsult idő világában,
ahol minden hamar idejétmúlttá válik, az egyén változása is szükségszerűnek
tűnik, bár ez nem automatikus. Ha a változást akarjuk, tenni kell érte, mert
tőlünk független változás nem létezik. A legfontosabb kérdés ilyenkor az, hogy szeretnénk-e,
hogy a változás kívülről jövő szűretlen információk hatása által manipulált
illúzió felé vigyen bennünket, vagy egy organikus fejlődés eredményeként a
valóság talaján maradva, olyan értékeket kívánunk létrehozni, melyeket nem esz
meg a rozsda és a moly, vagyis amelyek kiállják az idő próbáját. Érdemes
tudatosítani magunkban, hogy egy rendszerből csak annyit vehetünk ki amennyit
beletettünk.
Mindezek tükrében az
óvodavezető személye és pedagógiai hitvallása – mely munkája alapját képezi –,
a biztosítéka annak, hogy az általa vezetett és képviselt óvodában megvalósul az
érzelmi biztonság, a megértve együttműködő nevelői magatartás, a gyermekbe
vetett bizalom. A pedagógiai optimizmus áthatja az intézmény légkörét, mely egy
olyan gondolkodásmód, amit a bizalom, a kivárás, az alternatívák megtalálása
jellemez, a belső igényből fakadó, színvonalas munkavégzés, a családi nevelés
meghatározó szerepének tiszteletben tartása, a becsületes és nyílt kommunikáció,
mely a problémák megoldása és a feladatok jobb elvégzése érdekében történik.
Együtt egymásért és együtt a gyermekért
Ma már nem beszélhetünk sikeres intézményről, sikeres vezetői
tevékenységről a szülők, a fenntartó valamint egyéb partnerek támogatása
nélkül. Az óvodavezetés célja a partnerközpontú működés biztosítása: a partnerek igényeit, véleményét figyelembe vevő
vezetés.
Az együttműködés rendszere, szabályai alkalmazásának rendje
az óvodavezető munkáját és felügyeletét igényli. Legfontosabb partner az óvoda
– és így az óvodavezetés –számára is: a család.
Az óvodavezető számára elengedhetetlenül fontos, hogy
tisztán lássa: vannak-e gyökerei, s ha igen, hol és milyenek. Ha stabilak a
gyökereink, akkor tudunk erőt meríteni belőlük, nem vagyunk kiszolgáltatva a
gyorsan változó világ szinte követhetetlen értékváltásainak, értékválságainak. Ha ismerjük múltunkat és örökségünket,
akkor tudjuk, honnan jöttünk és azt is látni fogjuk, hova megyünk, értjük életfeladatunkat
és lesz egy belső vázunk, amely megtart bennünket.
Egyik legfontosabb gyökerünk
a család, mely az etikai, kulturális, vallási, szociális, szellemi értékek
átadásának színtere az újabb és újabb generációk számára. A család ezzel a társadalom
alapvető sejtje. Olyan egység, mely a társadalmi viszonyokban központi helyet
foglal el, és az egyén és a társadalom jólétéhez és működéséhez szükséges
alapvető funkciókat tölt be.
Reális képet akkor kaphatunk
gyermekeinkről, ha megismerjük a mikrokörnyezetüket, családi körülményeiket. A
család megismerésének egyik legfontosabb feltétele a kölcsönös bizalom
kialakulása. A családlátogatás nagy pedagógiai tapintatot és alázatot igénylő
feladat.
Az utóbbi évek tapasztalata, hogy a családok zárkózottabbá
és bizalmatlanabbakká váltak. E tendencia számos okra vezethető vissza, melyek
közül a legszembetűnőbb, hogy megváltozott a családok társadalmi helyzete. A
társadalmi környezet eltérő adottságai és lehetőségei viszont hatással vannak a
nevelés színtereire, módszereire, eszközeire.
Célravezető, ha a szülők és óvodapedagógusok őszintén
megosztják egymással a gyermekkel kapcsolatos megfigyeléseiket,
tapasztalataikat, és az ezek mentén közösen kialakított, egységes nevelési
elvek vállalásával végzik nevelői munkájukat. A családdal való egyeztetések és
a társadalmi körülmények figyelembe vételekor vigyázzunk arra, hogy a helyi
nevelési programban meghatározott szakmai célok, feladatok és elvek ne
sérüljenek. Az óvodavezető munkájának e területén óriási szerepe van a
megfelelő kommunikációnak, a szakmai felkészültség árnyaltságának és a
rugalmasságnak.
A partnerközpontú
működés biztosítása élő és fejlődőképes kapcsolatok létrehozásával történik. E
nem csekély szervezőmunkával járó tevékenység az óvodavezető részéről hatékony
és célirányos kommunikációt, diplomáciai érzéket és alapos szakmai
felkészültséget igényel.
A működőképes kapcsolatok feltételeinek
megteremtésekor fontos az együttműködés céljainak meghatározása, a sikeres
együttműködés alapelveinek kidolgozása, a költséghatékony gazdálkodás, az
együttműködő felek és intézmények egyéni arculatának, autonómiájának megőrzése,
az ellátandó feladatok körének pontos meghatározása, a feladatok ellátásának, s
mindenekelőtt a törvényi feltételek biztosítása.
Az óvodavezetői munka nem korlátozódik az intézményre,
hiszen a nevelői feladatok ellátásához szükséges, hogy az adott településen és körzetében
az óvoda markáns arculattal jelenjék meg mint a 0-7 éves korosztályok
fejlesztésével foglalkozó intézmény.
A tudatos óvodavezető jövőképében
az egyik kiemelt pillér, hogy az óvoda munkatársi közössége úgy szerepeljen a
településen élők köztudatában mint biztos és elérhető szakemberek csoportja. Egy
olyan összetett feladat, mint egy óvoda arculatának, identitásának elemzése, tervezése
nem egyetlen alkalommal történik meg, hanem alapos és hosszú távú tervezés
keretében zajlik – és igazán soha nem befejezett folyamat Felmerülhet egy-egy
új nézőpont, vagy olyan külső hatások érhetik az óvodát, amelyek másfelé terelik
az intézmény életét. Ugyanúgy elévülhet az arculati elemek tára a tervezett időn
belül pusztán azért, mert a belső összetevők, elemek már túlnőtték az eredeti korlátokat.
Az
óvodavezető missziójának, feladatának tekinti, hogy a fejlesztési munka presztízsét emelje, a
fejlesztési módszereket ismertté és elérhetővé tegye, ügyeljen arra, hogy azok
színvonala folyamatosan emelkedjék, szakmai partnerkapcsolatokat építsen,
képezze magát, hogy munkája színvonalát a megfelelő szinten és naprakészen
tudja tartani.
Kifejleszteni, csiszolni, finomítani
Az óvodavezető az intézményének feladatköreit szem
előtt tartva végzi tervező, szervező és fejlesztő munkáját. A gyerekeknél az alapkészségek és a kompetenciák
fejlesztésén, az iskolai életre való felkészítésen, az esélyegyenlőség
biztosításán, a hátrányok kompenzálásán, az ismeretközvetítésen, a
tehetséggondozáson és a személyiségfejlesztésen keresztül kerülnek
megvalósításra az óvodai nevelés funkciói.
Az iskoláskor előtti nevelés színterei közül csak az
óvodában folyik tudatosan tervezett, tevékenységhez kapcsolt nevelés, mely a
gyermekek fő tevékenységi formájából, a játékból indul ki. Az óvodák
tevékenységrendszere a legéletszerűbb, ezért megőrzendő.
Az óvodavezető számára elengedhetetlen feladat, hogy
gondoskodjék arról, hogy ne kelljen a gyermekeknek hamarabb csinálniuk mindent,
mint ami természetes és jellemző lenne az óvodáskorra.
A jól irányított, céltudatos, magas szakmai
színvonalon ellátott óvodai nevelés alapozó jellegű, és meghatározó szerepet játszik
a gyermek életminőségének alakításában. Személyiségformáló, szokás- és szabálykialakító
szerepét tekintjük a nevelés központi elemének, és a tevékenységeket (játék,
vers, mese, ének-zene, énekes játék, rajzolás, mintázás, mozgás stb.) erre a
vezérfonalra fűzzük fel.
Ancsel Éva szerint: „Nem
megzabolázandó természeti erő a gyermek. Kifejleszteni, csiszolni, finomítani
kell azt, ami a gyermekben benne van. […] Mutassuk meg a világot olyannak
amilyen, örömre szabottan minden kényszer nélkül, hogy az eredmény ne maradjon
el…” Ha ezt tesszük, voltaképpen már nevelünk.
A humánerőforrás fejlesztése
A megalapozott és sikeres nevelés
kulcsa, hogy az intézmény élén felkészült, azonos értékeket valló és képviselő
vezetők legyenek. Kiemelt feladat a humánerőforrás fejlesztése során a vezető
szakmai alkalmasságának erősítése, hogy készen álljon az intézmény jövőképében,
küldetésnyilatkozatában megfogalmazott feladatok és célok megvalósítására, a
törvényes rend biztosítására.
A stratégiai
célok megvalósítása érdekében az óvodában vezetői tanács, ezen belül vezetői körök
működnek. A felsővezetői kört az intézményvezető, a tagintézmény-vezetők, a vezető-helyettesek
alkotják. A középvezetői kört a szakmai vezetők és a munkaközösség vezetők
jelentik. A vezetői tanács tagjai továbbá, a szakszervezet és a közalkalmazotti
tanács képviselői. A felelősök rendszere eredményesen segíti az óvodairányítás
feladatait. Az emberi erőforrások
menedzselése érdekében kidolgozott kiválasztási és betanulási rend alkalmazásával,
vezető utánpótlás kinevelése valósul meg.
Az óvodavezetőnek a szervezetfejlesztés
sajátosságainak és a vonatkozó jogszabályoknak ismeretében kell közreműködnie
az óvodai szervezet folyamatos fejlesztésében. Innovációs törekvéseinek, alkalmazott módszereinek a partnerközpontú
szemléleten alapuló egységes értékrend kialakítását kell szolgálniuk.
A célok eléréséhez a
sikerorientált vezetőn túl, szükség van valamennyi munkatárs esetében a szükséges
kompetenciák erősítésére és a szakmai önmegvalósítás támogatására. Minden
állománycsoport esetében támogatni kell az önképzést, és a továbbképzést. Az
óvodavezetőnek legyen erre igénye és tehetsége a megvalósítást illetően.
A nevelőmunka szempontjából
elengedhetetlen feltétel a kisegítő személyzet szerepe fontosságának
tudatosítása. Szoros együttműködésnek kell kialakulnia közöttük és az
óvodapedagógusok között.
Az óvodavezetőnek az
intézményben történő szervezést, átszervezést
követő vezetői feladatok elvégzését is pontosan kell végeznie. Az aktuális törvényi
kötelezettségeknek tájékozottan és pontosan kell eleget tennie.
Felkészültségét, gyors döntési és szervezési feladatait, javasolt terveit akkor
tudja érvényre juttatni, ha ismeri az átszervezést szükségessé tevő demográfiai
mutatókat, illetve a fenntartó oktatási-nevelési koncepcióját.
„A gyermekek ösztönösen értenek a pénzhez”. (Márai Sándor)
A vezető feladata az
egészséges és biztonságos intézményi környezet kialakítása és fenntartása, melynek
szerves részét képezi a gazdálkodás. A felelős gazdálkodás az adottságok és lehetőségek
reális felismerését, felmérését feltételezi, valamint a mértékletesség alapvető
életfelfogását.
Régen
azt osztották fel, amit megtermeltek, nem lépték túl a kereteket, nem
lehetetlenítették el a jövőjüket. Nem csak fogyasztottak, hanem gazdálkodtak,
beosztottak. A beosztás nem szükséget vagy bőséget jelentett, hanem a mértéket.
A mértékletesség nem a megvonást jelentette, hanem a tobzódás kerülését.
Mindennek értéke, helye volt, semmi nem veszett kárba. Nem termeltek felesleges
hulladékot, mindent visszaforgattak a természetbe. A mi célunk se az legyen,
hogy jó fogyasztók hanem, hogy jó gazdák legyünk.
Az óvoda
gazdálkodását tekintve az a legfontosabb feladat, hogy az intézmény működése
során a pénzügyi és számviteli szabályok betartásával biztosítva legyenek az
alapfeladat ellátásához szükséges humán és tárgyi feltételek, valamint a
szakmai anyagok.
Fontos
szempont a bér- és munkaerő-gazdálkodás összhangjának és hatékonyságának
megteremtése. Emellett pályázati stratégiák
újratervezésével (például kockázatelemzés készítésével) és pályázati források
felhasználásával segítheti az óvodavezető az intézmény műszaki állapotát a megfelelő
szintre hozni, felszereltségét korszerűsíteni. Ez nem könnyű feladat, mert az óvodák tárgyi feltételei
összességében még elfogadhatóak, de az egyes műszaki eszközök, bútorok idővel
elhasználódnak, karbantartási igényük nagy, fejlesztésük és cseréjük folyamatosan
szükséges.
Információs és kommunikációs technológia működtetése
Ma a kommunikáció
bűvöletében élünk. Az a sikeres ember, aki jól kommunikál. Valójában nem is
lehet nem kommunikálni: bármit teszünk, annak kommunikációs jelentősége van. Ha
a kommunikáció ennyire fontos tényező az életünkben, akkor mi az oka annak,
hogy a meg nem értettség az egyik leggyakoribb érzés bennünk? Csalódottak
vagyunk, mert a másik nem érti, mit akarunk, mit mondunk, és észre sem vesszük,
elbeszélünk egymás mellett, fújjuk a saját nótánkat.
A
vezető kiemelt képessége a lényeglátás, a tények kiszűrése és a lehetőségekre koncentráló
előremutató magatartás. Fel kell ismernie, hogy minden ember más: ki-ki különböző dolgokat tart fontosnak, és eltérőek
a gondolkodási szokások is, amelyek meghatározzák az egyes döntéseket.
Az óvodavezető munkájával
kapcsolatban nem mellékes, hogy döntései a helyi szűkebb és tágabb társadalom számára
ismertek, átláthatók, követhetők legyenek; az óvodai nevelésben érdekelt
szülők, az intézmények vezetői és dolgozói részt vehessenek a fenntartói
döntések kialakításában. A tájékoztatás, a nyilvánosság elérése a lehető
legtöbb eszközön és formán keresztül történjék, segítve ezzel a fenti célok
mellett az óvoda arculatának megteremtését és építését.
Az óvodán belüli kommunikáció
nem kizárólag technikai kérdés, hanem szorosan összefügg az adott közösség
szervezeti kultúrájával is. A cél: egy sokszínű életet élő közösség
működtetése. Minden szervezetben – így az óvodában is – létkérdés a befelé
irányuló és a szervezeten belül keletkező információk ésszerű, hatékony és
gyors áramoltatása. Az óvodavezetőnek tisztában kell lennie az eredményes
kommunikáció követelményrendszerével, és azt hatékonyan kell tudnia alkalmazni.
Elméletileg
az óvodában meglévő kommunikáció kétféle lehet: centralizált és decentralizált.
Az óvodavezetőnek kizárólagos felelőssége van az óvoda zavartalan és törvényes
működéséért, ezért a decentralizált irányítási formát az óvoda esetében nem tartom
értelmezhetőnek.
A
centralizált változatot jellemzi, hogy a vezető a „szíve” is egyben a
szervezetnek. Általa és rajta keresztül áramolnak az információk. Ennek előnye
a gyorsaság, hatékonyság, célirányosság.
Viszont hátránya, hogy ennek a tevékenységnek minden terhét egyedül viszi,
az ő felelőssége aránytalanul nagy a többiekéhez képest, és mivel kizárólagosan
ő a „szűrő” is, így egyfajta monopolhelyzetben van. Ennek természetesen nem
szükségszerűen van bármilyen negatív következménye az óvoda életére, viszont a
többiek aktivitása szélesíthet a vezető látószögén. Több szűrő is érvényesülhet,
amikor az óvodavezető szervezői munkája
során folyamatosan lehetőséget teremt a pedagógiai értékek és szakmai
tapasztalatok megbeszélésére, és a vitatott vagy nyitott kérdésekben
konszenzust keres. Minden döntés előkészítésében módszerként jelenik meg a kétirányú
kommunikáció, melynek az óvoda használói élvezhetik az előnyeit.
Az
óvoda külső kommunikációjával kapcsolatban a legtávolabbról indulva, a
tömegkommunikációs eszközök igénybe vételét említhetjük. A nyilvánosság elé
való kiállás első lépésének az internetes felület mutatkozik a
legcélravezetőbbnek. Egy profi honlap, egy frissen tartott, életképes blog
minden tekintetben szolgálja az óvodai nevelés céljainak megvalósulását.
A külső kommunikáció magába
foglalja az önkormányzattal, megyei szervekkel, más
partnerekkel való formális
vagy informális kapcsolattartást is.
Tájékoztatás és nyilvánosság
Az átgondolt, időben
elindított és sikeresen végigvitt kommunikáció előzheti csak meg az esetleges
ellenállás kialakulását, és segítheti mind az óvoda működésének, mind az
óvodavezető munkájának az elfogadását, sikerét.
Minden nyilvánosságra tartozó feladat, terv
megvalósításakor, vagy rendezvény szervezésekor előre meg kell határozni a
kommunikációs célcsoportot. Kikhez akarunk szólni? Kik lesznek a partnereink? Az
óvodavezetőnek ezért ismernie kell az óvoda használóinak, elsősorban a
gyermekeknek és a szülőknek az igényeit, de a fenntartó és más partnerek
elvárásait is:
·
Az állam megkívánja a kötelező dokumentumok meglétét a hatályos törvények
és rendeletek alapján.
·
A fenntartó a biztonságos és zavartalan működés biztosításával és a
minőségi fejlesztésekkel törődik elsődlegesen.
·
A szülői elvárások tekintetében növekvő igényszint jelenik meg. A gyermekek
ellátásán, nevelésén, fejlesztésén túlmenően különféle egyéb szolgáltatások,
képzések, programok megszervezését is lényegesnek tartják.
·
Az egyes hasonló típusú intézmények igyekeznek kitűnni a gyerekekért,
szülőkért folytatott harcban, ennek nyomán igazi versenyhelyzet alakul ki az
adott körzetekben.
·
A nevelőtestület, a kollégák elvárják, hogy a vezető ne csupán elkötelezett
legyen irányukba, de komoly és nagyon differenciált, személyre szóló motiválást
is tudjon alkalmazni.
·
Nem utolsó sorban, megjelenik a gyermekek elvárása. A gyermekeké, akiknek a
világát ma már számos olyan modern eszköz és élmény tarkítja, amelyek mellett nehéz
újszerűbb és izgalmasabb, kreatívabb látnivalót vagy ismeretanyagot kitalálni.
A
feladat szerteágazó, megvalósítása magas szakmai színvonalon művelt kommunikációt
feltételez.
Esélyegyenlőség
„Mindenki
egyenlő, de nem egyforma.” (Patricia Broadfoot) Az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése és
fejlesztése kiemelt vezetői feladat. Az esélyegyenlőségi programnak különösen a közoktatás terén megvalósuló
esélyegyenlőség előmozdítását kell ösztönözni.
Az
esélyegyenlőség érvényesítése érdekében különös figyelmet kell fordítani minden
infrastrukturális és szakmai fejlesztés támogatása esetén a halmozottan
hátrányos helyzetű gyermekek és a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek helyzetére.
Tehetséggondozás
Vegyétek észre, ha egy
gyerek különleges, nem azért különleges, mert különb akar lenni, hanem azért,
mert nem tud más lenni." (Szabó Magda) Az
óvodák alaptevékenységük részének tekintik a kisgyermekek tehetséggondozását,
ahol vezető érték a gyerekek optimális fejlesztése, a differenciált foglalkozásvezetés.
Az
óvoda, a tehetség felfedezésének és fejlesztésének nem elhanyagolandó színtere,
melynek jelentős szerepe van a tehetséges gyermekek „elkallódásának”
megelőzésében.
Az
óvodavezető olyan szakmai bázist tud teremteni a továbbképzések és a
humánerőforrás célirányos fejlesztése során, mely megfelelő képzettségű nevelők
kezébe helyezi a tehetséges gyermekek felfedezését, haladásuk segítését,
támogatását.
Az óvodavezető sokrétű, szerteágazó
felelősségteljes munkájának és az általa vezetett nevelőtestület összehangolt
nevelésének eredménye, amikor nem fától fáig vezetjük a gyermeket, hanem
képesek vagyunk megmutatni neki az erdőt. Kinyitjuk a tudatát, hogy legyen füle
a hallásra, szeme a látásra és segítünk megtalálni a járható utakat. Hagyjuk a
saját tempójában haladni, nem hajszoljuk, vagy fékezzük, nem akasztunk
felesleges terheket rá. Megmutatjuk, hogy nem bírái, hanem társai vagyunk ezen
az úton.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése