2016. január 22., péntek

Deák Varga Kinga: A pedagógus mint vezető




Számtalan vezetéselméleti tanulmány foglalkozik a vezetés mibenlétével, a fogalom meghatározásával. Pedagógushallgatók tízezrei tanultak a különböző vezetési stílusokról, vezetői szerepekről, tettek vizsgát ezen ismereteikből akár felsőoktatási tanulmányaik során, akár továbbképzéseken. Miért olyan fontos ez a terület épp a pedagógiában? Egyértelmű-e, általánosan elfogadott-e a pedagógus vezető szerepe?
A közvélekedés nemegyszer helyezi a pedagógust a „gyermekfelvigyázó” vagy „oktató alkalmazott” szerepébe, amikor ilyen kijelentéseket fogalmaz meg: „A tanár tanítson, és ne próbálja a gyerekemet helyettem nevelni.”; vagy „Nehogy már beleszóljon az iskola, hogyan öltözködik a gyerekem!” Ez a hozzáállás arra utal, hogy nem, vagy csak formálisan fogadja el a társadalom a pedagógus vezető szerepét a nevelési folyamatban. Ahhoz, hogy tisztábban lássunk ebben a kérdésben, érdemes szisztematikusan megvizsgálni néhány fogalmat.

A vezetés
Ha elfogadjuk, hogy a vezetés nemcsak felelősségvállalás másokért, hanem egyúttal szolgálat is, mely elősegíti a szervezet tényleges működésének zökkenőmentessé tételét, akkor azt is valljuk, hogy a vezető nem valamely hatalmasság, hanem éppen ellenkezőleg – szolga. Olyan szolga, aki nem az „ura” mögött, hanem előtte jár, és messzebbre lát. Ez a szolgaság nem megalázkodás, hiszen mindkét fél részéről szükség van az alázatra, de nem a másik iránt, hanem az iránt a cél iránt, amelyre mind a ketten elköteleződtek: a tanár a tanításra, a tanítvány a tanulásra.[1]
Jézus mondja: „Aki naggyá akar lenni közöttetek, az legyen szolgátok; és aki első akar lenni közöttetek, az legyen mindenki rabszolgája.” (Mk 10,43–44).
A jó vezető látja a célt, ismeri az utat, de a tévutakat is. Tudja a csapdák és a buktatók helyét, a kerülőutakat és a zsákutcákat. Ugyanakkor nem tévedhetetlen, és soha nem várja el, hogy csak azért kövessék, mert ez a szabály.

Minden ember vezető
Vezetőnek nem születünk, de minden ember kerülhet vezető szerepbe élete során, s kerül is, még ha nem is akaratlagosan vagy hivatalos formában. Vezetünk, ha megbíznak bennünk, ha ránk hagyatkoznak; ha szülővé válunk vagy épp munkát adunk másoknak.
Pedagógusként talán túl nagy hangsúlyt kapnak a képzés során a szaktárgyi ismeretek, és túl kevés szó esik a gyakorlatról, a valódi vezetés felelősségéről. A felkészítés e területének fontosságát még mindig nem ismerik fel eléggé a pedagógusképzés tematikai összeállítói.
Néhány évvel ezelőtt az új tanévben frissen végzett pedagógus került egy jóhírű vidéki gimnáziumba. Azt sem mondhatjuk, hogy nem ismerte az intézményt, hiszen öt évvel azelőtt még ő maga is ugyanannak az iskolának a padjait koptatta. Hatalmas energiával vetette bele magát a nemes feladatba: hogy azt a sok-sok tudást, amit ő az egyetemen elsajátított, átadja a nálánál pár évvel fiatalabb kamaszoknak. Lelkesedése hamarosan tapintható szorongássá, feszültséggé változott – nem csoda, hiszen minden szabad percében készült, éjszakánként nem aludt, nap mint nap görcsösen igyekezett, hogy helytálljon. A diákok nem kímélték, próbára tették, ahol csak tudták, de nem a szaktudásával volt baj… Két hétig bírta a pedagóguspályán.

A pedagógus (és a) vezető
Az a gyermek, aki pajtásaival „iskolásat” játszik, s a tanító szerepébe helyezkedve magyaráz, javít, dicsér, segít, jutalmaz, büntet, már öntudatlanul is vezetői kvalitásait próbálgatja. Hagyományosan azóta, hogy az ifjabb generáció oktatása-nevelése intézményesült, a pedagógusra mint vezetőre tekintettek. Így van ez vajon ma is? A pedagógia jelenkori irányzatai közül nem egy azt hangsúlyozza (például bizonyos reform- és alternatív pedagógiák[2]), hogy a pedagógus ne próbálja direkt módon irányítani a tanítási-tanulási folyamatot, mindössze segítője, facilitátora legyen az amúgy „gördülékenyen működő” tanulói tevékenységeknek[3].
Ezek az elméletek azt sugallják, hogy a tanulási folyamat sikeressége leginkább a tanuló belső motivációjától és a tanár magával ragadó, állandóan azonos intenzitással sugárzó személyiségétől függ. Óhatatlanul felmerül a kérdés: valóban elég ez? A sikerhez immár nincs szükség az alázatra, fegyelemre, a késleltetés révén kialakuló türelemre? Természetesen senki nem vitatja a játékos, élményszerű pedagógia, a szorongásmentes iskola szükségességét, de fontos megtalálni az optimális arányokat. Az alázat, fegyelem, türelem erényeire csak a jó vezető taníthat meg, akire figyelni kell, aki előrébb jár és messzebbre lát, mint mások.
Az oly sokat emlegetett pedagóguskompetenciák (azoknak a pszichikus képződményeknek: tudásnak, attitűdöknek és képességeknek az összessége, amelyek alkalmassá teszik a pedagógusokat arra, hogy tevékenységüket eredményesen elláthassák) meglehetősen idealizált képet mutatnak a pedagógusról, s könnyen elriaszthatják a pályától a kezdő, kevés önbizalommal rendelkező gyakornokokat. A jó hír az, hogy alaposan végiggondolva mindenki felfedezheti magában és a saját tevékenységeiben mind a nyolc kompetencia meglétét.
A következőkben vegyük sorra a pedagóguskompetenciák területeit, és vizsgáljuk meg őket olyan szemmel: felfedezzük-e bennük a vezetői funkciókat. Vajon tartalmazzák-e azokat az ismereteket, attitűdöket és képességeket, amelyeket egy bármely más területen dolgozó vezetőtől elvárnánk?

1. Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás[4]
Senki nem vitatja, hogy a szaktárgy alapos ismerete elsőrendű fontosságú a pedagógus hivatásának műveléséhez. Aki készített már pedagógus-portfóliót, pontosan tudja, hogy a nevelő-oktató munka dokumentumainak feltöltése során a kötelezően megadandó kompetenciák közül az elsőt gondolkodás nélkül beikszelhette, hiszen bármit is tesz, ahhoz a tanított tantárgy ismerete és az általános pedagógiai jártasság elengedhetetlen. Milyen legyen ez a szakmai tudás? Természetesen alapos, átfogó és korszerű. Hogyan fejezze ki magát a tudásátadás során? Pontosan, következetesen. Fontos-e, hogy építeni tudjon a tanulók más forrásokból szerzett tudására, önálló gondolkodására? Kétségtelenül.
Mindez nemcsak a pedagógusokra, hanem bármely szervezet vezetőjére is igaz. Ha a vezető ugyanis nincsen birtokában a vezetett intézmény tevékenységével kapcsolatos szakmai ismereteknek, a legjobb szándékkal és a legkiválóbb vezetői készségekkel sem tudja megfelelően irányítani a szervezet működését. Talán nem neki kell minden részfeladatban a legjobb szakembernek lenni, de tekintélyt csak alapos szakmai tudással szerezhet.

2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók
Röviden: a tervezés. Egyértelmű, hogy az iskolában minden ezzel kezdődik. Ott a tanterv, a pedagógiai program, a tanmenet és az óravázlat. Tervezünk írásban és fejben, gépen és papíron, rövid- és hosszútávon. Figyelembe vesszük a külső és belső elvárásokat, feltételeket, körülményeket. Terveink logikusak, differenciáltak és strukturáltak. Már a tervek készítése során arra törekszünk, hogy motiválni tudjuk majd a tanulókat.
Elképzelhető-e általánosságban a vezetői tevékenység tudatos tervezőmunka és önreflexió, visszacsatolás nélkül? Aligha. Hiszen a jól ismert PDCA-ciklus olyan séma, amelyet mindenhol a vezetéssel hoznak összefüggésbe, s amelynek kiindulópontja a tervezés (Plan), majd a végrehajtáson (Do) és az ellenőrzésen keresztül visszairányul az újabb tervezési fázisba. A vezető az ellenőrzés (Check) és beavatkozás (Act) során valósítja meg a reflexiót és az önreflexiót.

3. A tanulás támogatása
A jó pedagógus a munkája során épít a tanulók szükségleteire, céljaira, igyekszik felkelteni és fenntartani érdeklődésüket. Képes bizalomteli légkört kialakítani, figyelembe venni a diákok aktuális fizikai-szellemi állapotát, döntésekbe bevonni őket, a tanuláshoz szükséges eszközöket biztosítani a számukra, segíteni azoknak, akiknek nehézségük támad.
Első hallásra talán távoli párhuzamnak tűnik, de ezek a kompetenciák a vezetőre is érvényesek, ha nem is a tanulás-tanítás, de a szervezet és az ott folyó munka irányítása terén. Vezető és beosztottai között nem szükségszerű, hogy olyan direkt visszacsatolás működjék, mint amilyen a pedagógus és tanítványai között létezik, de ez nagymértékben függ a szervezet méretétől, a munkatársak létszámától is. Míg az osztályok létszáma Európában jellemzően 15 és 35 fő közé tehető, a cégeknél, vállalatoknál dolgozók számát nem korlátozza semmi. Mégis, minden munkafolyamat igényel bizonyos vezetői odafigyelést, ezért is strukturálódnak a szervezetek olyan kisebb egységekbe, munkahelyi csoportokba, amelyek végső soron összehasonlíthatók az iskolai osztályokkal.

4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
A személyiségfejlesztés már biztosan nem lehet a vezető feladata, hiszen érett, kialakult személyiségű felnőtt munkavállalókkal (vagy ha nem munkahelyekben gondolkodunk csupán: csoporttagokkal) dolgozik.
Azonban kiváló vezetői kvalitásokról árulkodhat, ha képes felismerni a rábízottak rejtett képességeit, személyiségvonásait, melyeket a szervezet céljai érdekében feltárhat és hasznosíthat. Miként az is, ha a beosztottak személyiségét nem statikusan, hanem fejlődésében szemléli, támogatja és bízik is fejlődőképességében. Ennek kimutatására megfelelő eszköz lehet a dolgozói autonómia biztosítása: hatáskörök, illetékességi és felelősségi körök kijelölése.

5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység
Megkockáztatom: a közösségteremtés az a terület, ahol a pedagógus dolga nehezebb, mint más vezetőké. Formálódó személyiségű gyermekekkel, fiatalokkal elfogadtatni a másik tiszteletben tartásának fontosságát, különösen, ha eltérő kulturális és társadalmi háttérrel rendelkeznek, bajosan sikerül. Igen hozzáértően kell a diákokat motiválni arra is, hogy együttműködjenek egymással, hiszen nagy a kísértés arra is, hogy passzívan kivonják magukat a csoportos feladatokból, de arra is, hogy túlhangsúlyozzák önmaguk fontosságát és ezzel elnyomjanak másokat.
Felnőttekkel más a helyzet. Jól felfogott érdekük, hogy együtt, egymásért, hatékonyan dolgozzanak. Ám ilyenkor sem elhanyagolható a közösségépítés a vezető számára, éppen az állandó feladatkényszer elkerülése miatt, hogy a közösség a közös élmények átélésén keresztül is formálódjék, fejlődjék.
Ide tartozik a konfliktuskezelés kérdése is. Bár a konfliktus az élet természetes velejárója, elkerülhetetlen része, mind a pedagógusnak, mind bármely vezetőnek fel kell tudnia ismerni a felmerülő konfliktusok okát, jellegét, irányát, s ezeket helyesen kell értelmeznie, hatékonyan kell kezelnie. A konfliktusokat csak akkor kell megelőznie, ha azok rombolóan hatnak a közösségre. A keretek, feltételek, szabályok egyértelművé tételével sokat tehet a megelőzés érdekében.
Ismerős lehet az a vezetői hozzáállás, mely úgy vélekedik: nem kell a szervezeten belüli minden konfliktussal foglalkozni, előbb-utóbb úgyis megoldódnak maguktól. Elég akkor beavatkozni, ha már nagyon elmérgesednek. A gyakorlat látszólag ezt a véleményt igazolja, a konfliktusok legtöbbször így vagy úgy megoldódnak, de azért ne higgyük, hogy a fel nem oldott ellentétek nem mérgezik továbbra is alattomosan az érintettek lelkét, s ezzel az egész szervezet klímáját.

6. Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése
Túl lehet-e értékelni az értékelést? A kérdés költői. Iskolai közegben szinte csak ez számít, legalábbis gyakran így tűnhet. Talán nem az osztályzat az első, amire a diák azonnal kíváncsi? Ha például délelőtt 10 órakor megírták a dolgozatot, és délben meglátják a tanárt a folyosón, szinte bombázzák a kérdésekkel: „Ki tetszett már javítani? Hányas lett a dolgozatom?”
Sok szülő első dolga sem más, mikor a gyermek hazaér az iskolából, mint megkérdezni: „Mi újság? Hányast kaptál?” Az, hogy mik voltak teljesítményének pozitívumai, erényei, mi volt hibáinak oka, hol és hogyan kell a későbbiekben változtatni, hogy elkerülje ezeket, mind nem számít – csakis az osztályzat. Azért a pedagógus jól teszi, ha nem adja fel, és változatos értékelési módszereket, eszközöket választ, törekszik a folyamatos visszajelzésre.
A vezetés sem létezhet értékelés nélkül, hiszen a kitűzött és elért célokat csak ennek révén vethetjük össze, a szervezet tagjai pedig csak ennek segítségével becsülhetik meg önmagukat, saját teljesítményüket. Bár vannak vezetők, akik kifejezetten idegenkednek tőle, akárcsak az ellenőrzéstől, mondván: komoly, felelős beosztottjaik úgyis tudják, mi a feladatuk, felesleges őket kontrollálni. Tény, hogy az értékelés folyamatának lehetnek kényelmetlen mozzanatai, de semmilyen tervezett, tudatos tevékenység nem lehet meg nélküle, különösen a pedagógiai-szakmai munka. Ilyen szempontból üdvözölendő a tanfelügyeleti ellenőrzés és a pedagógusminősítés visszatérése a pedagógiai gyakorlatba.

7. Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz a kommunikáció, hiszen nagyon sok múlik azon, milyen módon, stílusban történik meg az értékelés. De nem kevésbé szoros a kapcsolat kommunikáció és más pedagógiai/vezetői funkciók között, kezdve a felkészüléstől a tervezésen át a személyekkel-közösségekkel való bánásig. Fontos, hogy minden partnerrel a kölcsönösség és a konstruktivitás jellemezze a pedagógus viszonyát.
Még egy aspektusát emelném ki a kommunikációnak: a meggyőző erőt. Számos pedagógus vagy vezető szenvedte meg a hátrányát annak, hogy híján volt e képességnek, hiába teljesített minden más területen magas színvonalon. Ha nem tudja saját véleményét, elképzelését, érveit mások számára érthetően és szuggesztíven előadni, (tudását érdekfeszítően átadni), nem lesz sikeres.

8. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
Egy dolog biztos: elkötelezettség nélkül nem lehet és nem szabad sem tanítani, sem vezetni. Ha csak úgy odasodródtunk az adott helyre, és megpróbálunk túlélni, annak mindenki a kárát vallja. Nem vitatom, fel kell nőni a szerepelvárásokhoz, folyamatosan fejlődni kell, hogy hitelesen meg tudjunk felelni hivatásunknak: rendszeresen tájékozódni a szakterületünk legújabb eredményeiről, szakmai kapcsolatrendszert kialakítani az intézményen kívül is, innovációkban, pályázatokban részt venni. Az a pedagógus, aki nem zárkózik el ezektől (bármily megerőltető is a napi „verkli” mellett), nyugodtan vállalhatja a vezetői szereppel való összehasonlítást – nem fog alulmaradni.

8+1. A ráadás
Keresztény intézményben dolgozók még egy kilencedik kompetenciát is hozzátehetnének a meglévő nyolchoz, és ez nem lenne más, mint a keresztény értékek átadásának kompetenciája. Egyházi iskolák, óvodák pedagógusaitól gyakran érkezik olyan visszajelzés, mely szerint meglehetősen magas azoknak a száma, akik a pedagógiai munkában használható hitéleti képzéseket igényelnek.
A kompetenciák, vagyis bizonyos tudás, képességek és attitűdök megfelelő szintű birtoklását a pedagógiai tevékenységek végzése során mutatott viselkedési jellemzők, más szóval indikátorok bizonyítják. Ezek alapján értékeli a szakértő a pedagógus adott kompetenciáit. A hitéleti tartalmak megjelenítése a pedagógiában gyakorlatilag tantárgy-független, s bár indikátor-listával való értékelése nehezen képzelhető el, egyházi közegben jogosan támasztott igény a pedagógussal, vagy akár vezetővel szemben a keresztény értékek méltó képviselete és továbbadásának képessége.

A pedagógus mint szervezeti elöljáró
A pedagógus amúgy sem könnyű helyzetét bonyolítja, ha munkatársai vezetője lesz, bármilyen szinten (munkaközösségvezető, igazgatóhelyettes, tagintézmény-vezető, de gondolhatunk egy-egy projekt vezetésére is). Akár önszántából, ambíciójától vezérelten, akár kényszerhelyzet következtében, mindenképp ingoványos talajra lép. Hagyományos pedagógiai szervezetek esetében viszonylag korlátozott az ilyen jellegű „kiemelkedés” a munkatársak közül, hiányzik a gazdasági szférára jellemző hierarchikus rendszer, melyben a megfelelő színvonalú munkavégzés mintegy garantálja az előrelépést a „ranglétrán”, és minden dolgozó számára átlátható karrier-perspektívát nyújt. Egy pedagógus egész életében maradhat beosztott, akinek „egyetlen” gondja a tanítványaival való törődés. Természetesen elengedhetetlen, hogy áldozatos munkáját, kimagasló teljesítményét elismerjék, de nem szükségszerű, hogy valaha is a kollégái munkáját irányítsa a sajátja mellett.
Az iskola horizontális, „lapos” szervezetként sajátos elvek szerint működik. Nem régiben egy frissen kinevezett igazgatóhelyettes, aki szaktanár és osztályfőnök is volt egy személyben, kedélyesen odavetette a közelében tartózkodó két pedagógusnak (történetesen épp a saját szaktárgya és az osztályfőnöki munkaközösség vezetőjének): „Aztán majd leülünk és megbeszéljük, mit hogy kell csinálni, mert ti mindketten alám tartoztok.” Mire a két beosztott: „Te meg alánk…”
E humoros helyzet jól illusztrálja, milyen bonyolult kapcsolatrendszerek állhatnak elő egy oktatási-nevelési intézményben. A kölcsönös tiszteletadás, a másik munkájának megbecsülése többnyire megvéd a konfliktushelyzetektől, hiszen a pedagógusok kevésbé függnek egymástól a napi tevékenységeik során, ugyanakkor a „vezető” pedagógus nemritkán tapasztalja illetékességi körének és jogkörének ellentmondásait. Illetékes ugyan bizonyos kérdésekben, még sincsen joga, nincsenek eszközei, hogy érvényre juttassa elvárásait a vele egyenrangú pedagógusokkal szemben.

A szülők vezetője
Szinte már szentségtörésnek hangzik az elképzelés, hogy a pedagógus nemcsak a tanulókat, hanem esetleg a tanulók szüleit is megpróbálja irányítani, befolyásolni. Valóban merész ötlet, hiszen a direkt módszer minden bizonnyal tiltakozást váltana ki. S napjainkban már azért is hálásnak kell lennünk pedagógusként, ha a fiatal szülők egyáltalán vállalják a gyermekáldást. S ha vállalták, nem válnak el, hanem együtt nevelik a gyermeküket, akit minél színvonalasabb oktatáshoz szeretnék juttatni. Ebben a helyzetben aligha szerencsés, ha még a pedagógusnak vannak elvárásai a szülők irányában, nehogy elriassza őket ez a körülmény! Tehát csak módjával, tapintatosan, nehogy megbántódjon.
Gyermekpszichológusok megfigyelése, hogy – főleg óvodában – milyen eltérő hatások érik a kicsiket egymás irányából, az olyan családokból érkező gyermekektől, ahol a szocializáció a szülőknél sem alakult optimálisan. Hiába tudja, látja a pedagógus, hogy a rábízott gyermekeknek elsősorban játszaniuk kellene (például bábjátékot óvodában, spontán szituációs játékokat, szabadtéri, versengő és együttműködő játékokat alsó tagozatban) a tanulás mellett, mert ez biztosítja szocializációs és kognitív fejlődésüket – a gyerekek konfliktusaiból és indulatkezelésének hiányából észleli: csak a kortárs közösségben tudják ezeket kiélni.
Milyen otthonokból érkeznek a „szabályozatlan” gyerekek? A reggelek általában eleve késéssel indulnak, mivel sok fiatal szülő szerialitást nélkülöző, kaotikus életet él. A család biztonságot jelentő funkciója hiányos, nem védi meg a gyermeket a médiahatásoktól és egyéb negatív befolyásoktól. Ilyen helyzetben hogyan irányítgathatja, nevelgetheti a pedagógus a szülőt? Feltételezem, csakis közvetve, a gyermekén keresztül.

Legyél Te a Lámpás
Pedagógia és vezetés: a kettő elválaszthatatlanul egybefonódik. Arányokon, árnyalatokon lehet vitatkozni, de a lényegen nem. Ez pedig a következő kérdésben foglalható össze: „Most vajon mit kell tennem a vezetésemre bízott emberekért, mi szolgálja legjobban az érdekeiket? Nincs olyan módszer, amely automatikusan biztosítaná a sikert. Sokszor megtörténik, hogy döntésünk kétes kimenetelű vagy téves, és bőven lesz lehetőségünk arra, hogy okuljunk saját hibáinkból. De egy dologban biztosak lehetünk: ha az Isten által lefektetett alapelvek szerint élünk, akkor hosszú távon megvalósulnak az Ő velünk kapcsolatos szándékai. A szolgaság – és ha vezetők vagyunk, akkor a szolgáló vezetés – a második természetünkké válik.” (Marschall, 57. o.)

Felhasznált irodalom

Hoffmann Rózsa 2005. Vezetés pedagógusszemmel. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Korom Erzsébet 2010. A tanárok szakmai fejlődése − továbbképzések a kutatásalapú tanulás területén. Iskolakultúra Online 1. www.iskolakultura.hu/iol/korom.pdf (2015.04.25.)
Kotschy Beáta. A pedagógussá válás és a szakmai fejlődés sztenderdjei. http://www.epednet.ektf.hu/eredmenyek/a_pedagogussa_valas_es_a_szakmai_fejlodes_sztenderdjei.pdf (2015.03.22.)
Marshall, Tom. A vezetés megértése. Új látások a vezetés újszövetségi fogalmának lényegéről. http://mek.oszk.hu/00100/00193/00193.pdf (2015.05.04.)
Oktatási Hivatal 2015. Útmutató pedagógusok minősítési rendszeréhez. 2. javított változat. http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusok_minositesi_rendszerehez_v3.pdf (2015.04.22.)
Páli Judit 1992. A játék mint alapozó funkció. 6. Játékpedagógiai fórum. Óvóképző Főiskola Hajdúböszörmény.
Pukánszky Béla - Németh András: Neveléstörténet. http://mek.oszk.hu/01800/01893/html/10.htm#Heading83 (2015.04.22.)


[1] Míg a „szolgáló vezetés” fogalma jóval Krisztus korát megelőző időkből származik, magát a kifejezést Robert K. Greenleaf alkotta meg 1970-ben publikált esszéjében (The Servant As Leader). Ezt fejlesztette tovább Larry Spears 1998-ban (Ten Characteristics of the Servant-Leader), aki tíz jellemző tulajdonságot nevezett meg mint a szolgáló vezetés lényegét: meghallgatás, empátia, gyógyítás, tudatosság, meggyőzőképesség, fogalomalkotás, előrelátás, gondoskodás, fejlődésbe vetett hit és közösségépítés. Ezek nem működhetnek szeparáltan a vezető esetében, csakis mint morális alapállásának összetevői, melyeket folyamatosan gyakorolnia és demonstrálnia szükséges. (Marshall, 7. fej.)
[2] John Holt írja Ahogy a gyermekek buknak című művében: „Olyan iskolára van szükség, amelyben minden gyermek a maga módján elégítheti ki kíváncsiságát, fejlesztheti képességeit és tehetségét, követheti érdeklődését, és ahol az őt körülvevő felnőttek és idősebb gyerekek segítségével nyer bepillantást az élet gazdagságába és a variációk sokféleségébe. Röviden az iskolának az intellektuális, művészeti, alkotó- és sporttevékenységek tárházának kell lennie, amelyekből minden gyerek akkor merít, amikor akar." (In: Pukánszky, X/E. fej.)
[3] „Míg az ismeretközlő megközelítésben a kommunikáció gyakran egyirányú: a tanár magyaráz, előad, közvetíti a tananyagot, az értékelés során főként minősít; a facilitátor kérdéseket tesz fel, beszélgetést kezdeményez, lehetőséget teremt arra, hogy a diákok megvizsgálhassák saját elképzeléseiket.” (Korom 2010)

[4] Oktatási Hivatal 2015.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése