2015. július 3., péntek

Fischl Vilmos: Egyház és párbeszéd(kultúra) a társadalomban




„Az emberiség történetében valószínűleg ez a legsúlyosabb és legrohamosabb kulturális átalakulás.” (Cupitt 1997, 9. o.) Ha ez a megállapítás talán túlzottan borúlátón fogalmaz is, fel kell figyelnünk és meg kell látnunk azt a folyamatot, ami a világban zajlik. Válaszolnunk kell arra, mi az oka annak, hogy az emberek eltávolodnak a vallásoktól, a hagyományoktól, a gyülekezetektől. Vajon a külső körülményekben kell keresnünk a választ a kérdésünkre, vagy a vallások, egyházak gondolkodásmódját kell kérdőre vonnunk? Valószínűleg a külső és belső körülmények egyaránt hozzájárulnak az elvilágiasodás egyre nagyobb térhódításához. Ebben a helyzetben az egyházaknak össze kell fogniuk, hogy a párbeszéd erejével ellen tudjanak állni a szekularizáció térhódításának.
Gyakran érzem azt, hogy bennünket, keresztényeket nem nagyon érdekel, mi van körülöttünk a világban. Sokan tanítják azt, hogy a világ mindenestől gonosz, ezért attól a hívő embernek el kell határolódnia, meg kell tagadnia gondolkodásmódját, értékrendszerét, és egy sajátos elkülönültségben kell leélnie az életét. Véleményem szerint ez a hozzáállás félreérti és eltorzítja a keresztény élethivatást. Bár kényelmes, mivel nem késztet gondolkodásra arról, hogyan válaszoljon a keresztény ember újból és újból a környezetét érő kihívásokra.
Rólunk, hívő emberekről úgy beszél Jézus, hogy nem e világból valók vagyunk, mégis életünket e világban kell leélnünk, sőt e világba szól a küldetésünk. (Jn 17,14–18) Idegenek vagyunk a világ számára, mégis küldetésünk, amelyet Jézus a missziói parancsban fogalmazott meg arról rendelkezik, hogy tegyünk tanítvánnyá minden népet, amíg Ő vissza nem jön. Minden népet, tehát kortól és kultúrától függetlenül az összes emberhez szól a küldetésünk.
Az előbbi mondata Jézusnak azt gondolom két dolog miatt fontos. Egy hívő embernek ismernie kell saját kultúráját. Egyrészt azért, hogy lássa a veszélyeket, felismerje, mi a rossz, mi az elfogadhatatlan a világban élők gondolkodásában, életvitelében. Gyakran csúszik el ugyanis az életünk azért, mert helytelen célokkal azonosulunk, amelyeket a környezetünk illetve a világ, a média diktál számunkra. S az is igaz, hogy ha nem értjük, mi a körülöttünk élő emberek gondolkodásának az eredete, akkor kétségeink támadhatnak, hogy tényleg nekünk van-e igazunk. Lehetséges az, hogy mi a mesevilágban élünk, s ők élnek az igazi valóságban? Olyan meggyőzően tudnak érvelni, s olyan átéléssel tudnak beszámolni számunkra elfogadhatatlan cselekedeteik örömeiről. Ha nem értjük környezetünket, akkor nehezen tudjuk magunkban feloldani ezt a disszonanciát. Épp a környezeti kihívás serkenti a hívőt arra, hogy folyamatosan megfogalmazza saját maga számára is, hogy tulajdonképpen miben is hisz. Miközben párbeszédet folytat, saját hitét is egyre jobban megérti. Önazonosságunk a hitünk megvallásával kristályosodik ki bennünk.
Nehéz olyan módon hirdetni az evangéliumot, hogy nem értjük azt, akihez beszélünk. Ma is szükségünk van arra, hogy imádságos szívvel keressük a megértést, miért olyan a világ amilyen, és miért van távol az emberek gondolkodása, életvezetése Istentől. Természetesen a megértés még nem elég, de segít átgondolnunk küldetésünket, hithirdető szolgálatunkat.
Ha Pál apostol evangelizációs stratégiáját nézzük, akkor látjuk, hogy ő is hasonló módon gondolkodott a kultúráról. A korinthusiakhoz írt első levelében így fogalmaz: „Mert bár én mindenkivel szemben szabad vagyok, magamat mégis mindenkinek szolgájává tettem, hogy minél többeket megnyerjek. A zsidóknak olyanná lettem, mint aki zsidó, hogy megnyerjem a zsidókat, a törvény uralma alatt levőknek, mint a törvény uralma alatt lévő – pedig én nem vagyok a törvény uralma alatt –, hogy megnyerjem a törvény uralma alatt levőket. A törvény nélkülieknek törvény nélkülivé lettem – pedig nem vagyok Isten törvénye nélkül, hanem Krisztus törvénye szerint élek –, hogy megnyerjem a törvény nélkülieket. Az erőtleneknek erőtlenné lettem, hogy megnyerjem az erőtleneket: mindenkinek mindenné lettem, hogy mindenképpen megmentsek némelyeket.” (1Kor 9, 19–22)
Feladatunk az, hogy imádkozzunk, hirdessük Krisztus titkát, bölcsen viselkedjünk a kívülállókkal, felhasználjuk a kedvező alkalmakat, helyesen feleljünk az emberek kérdéseire. Isten pedig a Szentlélek által megnyitja az emberek szívét, s elvégzi munkáját az életükben. (Kol 4,2–6) Ebben ugyancsak benne van a kívülállók, vagyis a környezet megértése is. 
Ha megfigyeljük Pál apostol igehirdetéseit az Apostolok Cselekedeteiben, megállapíthatjuk, hogy fontos volt számára az, hogy ismerje, kikkel beszél, és felmérje, milyen kultúrával, gondolkodással, vallással rendelkeznek az őt körülvevők.
A zsidó közösségekben a Bibliára hivatkozva, a prófétákat magyarázva beszélt arról, hogy Jézus a Krisztus. (ApCsel 16,16–43) Athénben viszont görög költőt idézett, egy athéni oltárra hivatkozott, logikusan felépített filozófiai gondolatmenetekkel bizonygatta, hogy Isten nem aranyhoz, vagy ezüsthöz, vagy kőhöz, művészi alkotásokhoz vagy emberi elképzelésekhez mérhető istenség. (ApCsel 17,22–34) Egyébként az sem véletlen, hogy az Aeropágoszon hirdette az evangéliumot, mivel ez a hely a görög filozófusok, gondolkodók találkozóhelye volt. 
Bízom abban, hogy keresztény emberként alkalmasak vagyunk olyan párbeszédre és egységre, amely Krisztusban valóban megvalósulhat. Szem előtt kell tartanunk 2014 Ökumenikus Imahetének alapigéjét: „Hát részekre szakítható-e Krisztus?” (1Kor 1,13a) A válasz elgondolkodtatásra indít bennünket, és amikor testvéreknek mondjuk egymást Krisztusban, akkor ne felejtsük el azt, hogy a párbeszédben is testvérek kell, hogy legyünk.
Legyen Isten áldása az ökumenikus teológiai párbeszéd munkáján nemzetközi és helyi szinten, hogy beteljesedjék valami Krisztus Urunk főpapi imájából, „... hogy mindnyájan egyek legyenek.” (Jn 17,21). 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése