2015. június 18., csütörtök

Fábri György: Spiritualitás és/vagy szervezetfejlesztés?



Kezdettől fogva érezhetőek voltak a teológiai hivatkozásokat is alkalmazó kételyek, melyek a szervezeti gondolkodás mint olyan érvényességét, hangsúlyát kérdőjelezik meg az egyház egészében. Ebből a közelítésből a kegyelem, a Gondviselés, a hitmegélés mélysége akkora erő, amelyhez képest pótcselekvés, felesleges világiasság a szervezeti szempontok érvényesítése az egyház életében.
Kiélezhető volna persze ez a vitahelyzet néhány kérdés felvetésével: Miért kellene betartanunk az alany-állítmány egyeztetés vagy a múlt idő jelölésének kettős „t”-betűs nyelvtani szabályát, amikor tanúságot teszünk Jézus Krisztus mellett? Ha a teremtő Úristen dicsőségére templomot építünk, miért hagyjuk, hogy a statika törvényszerűségei gúzsba kössék fantáziánkat? Az imádság és a szeretettel teli odaadás mellett nem hívunk-e vajon orvost is beteg családtagjainkhoz? Magyarán, ha az egyház a krisztusi-testvéri közösséget szervezeti működéssel valósítja meg, hogyan lehetne mentesíteni magunkat attól, hogy megfeleljünk a szervezeti professzionalizmus követelményeinek is?
Polarizálás helyett keressük meg inkább a közös alapot a gondolkodásunkban! Hiszen azt mindannyian kétségek nélkül elfogadjuk, hogy jobb stratégát Jézusnál, jobb stratégiát a Szentírásnál nem találhatunk. Ezért, ha a szervezeti válaszainkat krisztusi teológiai elvekből vezetjük le, akkor a minket összetartó bizonyságtételnek megfelel a törekvésünk. Fabiny Tamás püspök tanulmánya bemutatja ezt a megalapozást, amelyből látszik, hogy biblikus és hitelvi a szervezetfejlesztésünk valamennyi gondolata.
Mint ahogyan biblikus és hitelvi az odafordulásunk is a minket körülvevő és bennünk kavargó jelenkori valóság adottságaihoz, kihívásaihoz, amikor az egyes szervezeti lépésekkel küszködünk. „Tegyetek tanítvánnyá minden népet” – vagyis itt és most cselekedjetek. A hic et nunc kemény és mellőzhetetlen követelménye határozza meg Krisztus követőinek cselekedeteit az elmúlt két évezredben, s ez alól nincs az a misztifikáció, amellyel kibúvót találhatnánk.
Nehezen képzelhető el, hogy mindebben ne értenénk egyet valamennyien az egyházban – a stratégiáról alkotott eltérő vélemények mögött ezért valójában nem hitelvi vagy teológiai nézetkülönbségek vannak, hanem nagyon is evilági felfogásokból eredő vélemények. Nevezetesen, a világi közfelfogásnak megfelelően az egyházban is sokan vannak, akik nem tartják szakmai-tudományos kérdésnek a szervezetek működését, a vezetési és döntéshozatali/végrehajtási megoldások alkalmazását, vagy éppen a tudásátadási módszerek megújítását, az emberi tényezők figyelembe vételét.
Mindezt azért tartom fontosnak kiemelni, mert az evangélikus egyházi és hangsúlyosan az oktatási szervezetfejlesztés kulcskérdései is ekörül fogalmazhatóak meg. Képesek vagyunk-e elfogadni, hogy ugyanolyan értéke van a szervezetszociológia, a pedagógia, a szociálpszichológia szakterületének, mint a nyelvtan, a statika, a gazdaság törvényszerűségeinek? A tudománytörténet nyelvén szólva, itt valójában a Streit der Fakultaeten zajlik, hasonlóan ahhoz, ahogyan a vajákos embereket felváltották az orvosok. Természetesen a népi gyógyászat, a sok évszázados megfigyelések alapján kialakult kezelések is hoztak bizonyos mértékű eredményeket a gyógyulásban, sőt, ma is gyakran okszerű ezek használata, a tudományos kutatásokon és protokollokon alapuló orvosi gyakorlat azonban mégiscsak látványosan és egyértelműen hatékonyabb a betegségek ellenében, az élet minőségének és hosszának javításában.
Abban kell tehát mindenekelőtt konszenzusra jutnunk, hogy az egyházat és az egyházi intézményrendszert hajlandóak vagyunk-e a spirituális tartalmától nem elválasztva, hanem annak evilági gyakorlati keretét egyúttal egy mai szervezeti létformának is elfogadni, s mint ilyet a szervezeti-stratégiai professzionalitásnak megfelelően gondozni? A teológiai antropológia szemszögéből úgy is feltehetjük ezt a kérdést, hogy mi, mai keresztények különbözhetünk-e, kell-e különböznünk embertársainktól (”különleges anyagból vagyunk-e gyúrva”) az együttműködések, a csoportérdekek, az eltérő ritmusú vagy részcélú törekvések kiegyenlítését célzó képességeink terén? Nélkülözhetjük-e a szekuláris világban létrejövő anyagi forrásokat, a hitmegélés tárgyi és szervezeti körülményeit, a külvilág megszólításának eszközeit Krisztus egyházának huszonegyedik századi valóságában? A korai keresztények egyirányú választ adtak minderre: Pál leveleinek, az egyházatyák tanításainak és személyes tanúságtételeinek útmutatásait követve evilági hitvallókká, egyházszervezőkké váltak. Nyilváníthatjuk tévútnak az elmúlt két évezredet, kereshetjük az esszénusok barlangjaihoz visszavezető ösvényeket, de a magyarországi evangélikus közösség túlnyomó többsége a ma létező egyház kereti között őrzi lutheránus hagyományait és igyekszik Krisztushoz eljutni: Jézusban bízva, a Szentírást követve megfogalmazni egyházunk válaszait napjaink kihívásaira.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése