Toborzás, kiválasztás
Nincs egységes nemzetközi elvárásrendszer az
iskolavezetőkkel szemben. Az európai országok oktatási helyzetét ebből a
szempontból vizsgálva azonban találhatunk azonosságokat. Az áttekintés abban
segíthet bennünket és főként a szakpolitikai döntéshozókat, hogy áttekintsük
saját rendszerünket, tanuljunk egymástól. Különösen fontos lehet ez a
tájékozódás az egyházi intézményfenntartók számára, akik az állami iskoláktól
eltérően sajátosan határozhatják meg az iskolavezetői megbízás feltételeit.
Azt gondolhatnánk, hogy az
adott intézménytípusban szerzett tanítási gyakorlat mindenhol elvárás. Azonban
ez nincs így. Igaz, hogy a legtöbb európai országban az intézményvezetőkkel
szemben elvárás az átlagosan 3-5 év közé tehető szakmai gyakorlat, de vannak
országok, ahol ennek mértéke nincs meghatározva, illetve néhány országban
(például Svédország, Norvégia, Litvánia, Hollandia, Belgium) a tanári gyakorlat
nem tartozik a kötelező feltételek közé. Néhány országban 10 év fölötti
gyakorlatot is elvárnak, a legmagasabb, 17 év gyakorlat az elvárás Cipruson.
Magyarország az 5 éves elvárt gyakorlattal az átlagmezőnyben van.
Speciális, az
iskolavezetésre felkészítő programok mind azok hosszúságát, tartalmát, mind
akkreditációját tekintve változatos képet mutatnak. Ezek a képzések, továbbképzések
ott is megtalálhatók, ahol a sajátos, az iskolavezetésre történő speciális
képzésben való részvétel nem feltétele a jelentkezésnek. Hazánkban 2012
szeptembere óta a pedagógus szakvizsga keretében szerzett intézményvezetői
szakképzettség kötelező előfeltétele az intézményvezetői megbízásnak.
Az európai országok
kétharmadában nyílt eljárás keretében történik az iskolavezetők toborzása,
kiválasztása. A jogszabályok az egyes országokban eltérően rendelkeznek erről a
kérdésről is. Néhány országban nincsenek specifikációk a vezetői megbízási
eljárás tekintetében az oktatási intézmények vonatkozásában. Más országokban
részletes törvényi szabályozást alkottak ebben a kérdésben.
A magyarországi szabályozás
megfogalmaz egységes, mindenkire kiterjedő elvárásokat is, de bizonyos
kérdésekben különbséget tesz fenntartók szerint. Ezek közé tartozik az eljárás
milyensége is. Azonosságként fogalmazható meg az intézményvezetői megbízás
meghirdetésének nyilvánossága az intézmény honlapján illetve országos
napilapban. Ez a szabály általánosságban érvényes a helyi önkormányzatok
illetve a központilag fenntartott intézmények tekintetében. Számunkra idegen,
de 11 országban elterjedt eljárás a központilag szervezett nyilvános
versenyvizsga, melyet teljesíteni kell az aspiránsoknak. Gyakorlatként jelenik meg az a jelentkezési lista,
amelyen a jelentkezők végzettségük és tapasztalatuk szerint kerülnek fel az
élre vagy esetleg későbbi helyekre.
A Nemzeti Köznevelési
törvény eltérő szabályokat állapít meg az egyházi fenntartásban működő
köznevelési intézmények intézményvezetői megbízásával kapcsolatban. E szerint nem kötelező
nyilvános pályázatot kiírni illetve kikérni a különböző szakmai és partneri
fórumok véleményét. Ugyanakkor a törvényi kötelezettségen túl az
egyházi fenntartók saját hatáskörben további feltételeket határozhatnak meg az
intézményvezetői poszt betöltéséhez.
Kitől
és hogyan tanuljuk vezetőként?
Az intézményvezetők többek között felelősek
kollégáik szakmai fejlődésért, továbbképzéséért. De ki felel a vezetők fejlődéséért?
Lehetséges válasz a fenntartói felelősség, de ez sokszor vagy a túlzott
központosítás, vagy a fenntartói inkompetencia okán elmarad. Az igazgatóknak
felelősséget kell vállalniuk saját fejlődésükért, rendelkezniük kell a
metakognitív, önreflektív szemlélettel. Sokszor találkozunk azzal a
problémával, hogy milyen képzésre, továbbképzésre érdemes beiratkoznia, pénzt
költenie az intézményvezetőnek. Főként a személyiségfejlesztés és
konfliktuskezelés terén jelentkezik ez a probléma. Számos érv szól az ellen,
hogy egy szakmai személyiségfejlesztő kurzusra az igazgató a beosztott
pedagógusokkal együtt menjen el. Természetesen e megoldás mellett is szólnak
érvek, de biztosan állíthatjuk, hogy a vezetőnek másféle képzésre, támogatásra
is szüksége van. Akkor mit tegyen? Meg kell barátkoznunk az eddig kevéssé
ismert, alternatív formákkal, úgy mint az egymástól tanulás (peer learning),
coaching, informális hálózatokon keresztül egymás támogatása.
Az intézményvezetők szakmai
fejlődésénél érdemes azon területek felől közelítenünk, melyeket a vezetőknek
el kell látniuk. A vezetéselméleti, adminisztratív, jogi, munkáltatói területek
fejlesztésére jó lehetőséget teremtenek a szakmai fórumok, konferenciák,
e-learning megoldások. A személyiségfejlesztés viszont ugyanolyan fontos
terület. Ezen a területen érezhetik leginkább magányosnak magukat a vezetők.
Ebben a helyzetben jöhet jól a szakmai megbeszélés hasonló területen dolgozó
kollégákkal, más igazgatók mentorálása, illetve
a személyre szabott támogatás, vagyis a coaching.
Természetesnek kell vennünk
az iskolavezetők munkájának önértékelésen alapuló értékelését, melyhez szintén
jó kiindulópontként szolgálhatnak a fenti kompetencia- területek.
A jogszabályi előírások
betartásával a fenntartó meghatározhatja a fenntartásában működő intézmények
vezetőinek értékelési rendszerét. Célszerű, ha ebben az értékelési rendszerben
pontosan meghatározottak az értékelés céljai, módszerei, a közreműködők köre,
tartalma, eljárásrendje, eredménye.
Mivel a kutatások, szakmai
háttéranyagok is alátámasztják, hogy a vezető munkájának minőségétől
nagymértékben függ a rá bízott iskola eredményessége, az intézményvezető és a fenntartó
egyaránt érdekelt a vezetői értékelési rendszer működtetésében. Az értékelés
eredményei visszajelzésül szolgálnak a vezetőnek és a fenntartónak egyaránt,
alapul használhatók a további fejlesztési, fejlődési, továbbképzési irányok
meghatározásához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése