A Nemzetközi Együttműködés az Iskolavezetésért című projekt, melyben
Magyarországon kívül Ausztria, Csehország, Szlovákia és Szlovénia is részt
vett, azt tűzte ki célul, hogy azonosítsák, mi a közös az iskolavezetői
feladatokban és az azokkal való megküzdésben Kelet-Európa szerte. A projekt
eredményei szerint az iskolavezetés egyszerre tudomány és művészet is.
A
kidolgozott kompetenciarendszer közvetlenül nem alkalmazható, a kutatók
véleménye szerint is inkább a további gondolkodás elősegítésének és a
gyakorlati bevezetés alapozásának tekinthető. Számos kritika is
megfogalmazódott a keretrendszerrel kapcsolatban, középpontba állítva azt a
kérdést, hogy vajon egy személy birtokolhat-e az elvárt szinten ilyen
szerteágazó kompetenciarendszert.
A kompetenciaterületek
részletes kifejtésére is sor került, melynek során a tudás, készség/képesség és
attitűd hármasában bontották ki az egyes területeket. A következőkben a projekt
által publikált tanulmányból emeljük ki az öt kompetenciaterületet.
A kidolgozott kompetencia-keretrendszer
szerint a vezetőnek az alábbi területeken kell helyt állnia:
A
tanítás és tanulás operatív és stratégiai irányítása
Az iskola alapvető célja a
tanulás és tanítás. Az igazgató szerepe, hogy támogató tanulási környezetet
hozzon létre, és biztosítsa azt, hogy az iskola forrásait erre a célra
használják fel. Az iskola minden tagjának hatékony irányítása és menedzselése,
valamint a tanulószervezet kialakítása, fenntartása és fejlesztése az
iskolavezető mint irányító szakember elsődleges feladatai közé tartozik.
A
változás operatív és stratégiai irányítása
A jövőkép kialakítása, a
megvalósítására irányuló stratégiaalkotás és a szervezet küldetésének
tisztázása az igazgató szerepének és munkájának kulcselemei. Az iskolavezető
eredményességének lényegi eleme az is, hogy a jövőképhez vezető úton mind
magának, mind pedig munkatársainak képes legyen szűkebb és tágabb célokat
kijelölni. Ehhez az igazgatónak tisztában kell lennie a változás folyamatával,
és azzal, hogy miképp tudja kezelni a változás útjába álló ellenállást. Az
igazgatónak létre kell hoznia nyomon követő, áttekintő, értékelő rendszereket,
majd ezek alkalmazásában aktívan részt kell vennie. Az iskolavezetőnek tudnia
kell reagálni a belső és külső értékelés (önértékelés és iskolaértékelés)
eredményeire. Tudnia kell, hogy miképp kezelje az összetettséget és a káoszt.
Alapvető elvárás
iskolavezetőktől, hogy folyamatosan tájékozódjanak és tájékoztatást adjanak az
új oktatási trendekről, szakpolitikai változásokról, amelyek érintik a
hétköznapi gyakorlatot is. Azért, hogy az irányokat, célokat meghatározza és
fenntarthatóan működtesse a szervezetet, fel kell térképeznie a környezeti és a
fenntarthatósági tényezőket (például elemző eszközök alkalmazásával).
Az iskolavezetőknek
képesnek kell lenniük arra, hogy beazonosítsák azokat a területeket, amelyek
fejleszthetők az iskolában. Biztosítaniuk kell haladást a közösen kitűzött
irányok felé, miközben egy átlátható tanulási kultúrát alakítanak ki és
tartanak fenn.
Önmaga
vezetése és irányítása
Az iskolavezetőnek meg kell
őriznie és fenn kell tartania a professzionális munkavégzés iránti
motivációját. Tudatában kell lennie a szerepével járó etikai és erkölcsi
aspektusoknak. A sikeres vezetők személyiségjegyeinek a megismerése segítheti
az iskolavezetőket saját fejlődésükben.
Az iskolavezető hatékonyan
kommunikál a különböző médiumokon keresztül. Olyan tulajdonságok, mint az
optimizmus, felelősségvállalás, megbízhatóság, az elszámoltathatóság megértése,
tényalapú döntéshozatali képesség, vállalkozókészség, eltökéltség, fogékonyság,
következetesség a másokkal való munkában, önállóság, tudatosság, hitelesség,
kreativitás, politikai tudatosság – mind a sikeres iskolavezetés lényeges
elemei.
Önismeret és önértékelés, a
saját erősségeik és a személyes és szakmai fejlesztendő területek ismerete,
valamint a kritikus önreflexió képessége teszik lehetővé a vezetők számára a
feladatok kiadásának és a vezetés megosztásának megfelelő kezelését. Az
igazgatóknak tudniuk kell kezelni a bennük lévő feszültséget.
Mások
operatív és stratégiai irányítása
Az igazgatónak tudnia kell,
hogyan inspirálja a kollégáit magas teljesítmény elérésére (hogy a lehető
legtöbbet fejlődjenek a kapott visszajelzések és az önreflexió segítségével),
illetve, hogy milyen módon hasznosítsa az iskolai önértékelést. A
humánerőforrás-fejlesztés és -management (kiválasztás, toborzás, betanítás és
mentorálás, monitoring és értékelés) ismerete szintén nélkülözhetetlen a
számára.
Ahhoz, hogy az iskola által
kitűzött célokat elérje, tudnia kell, hogyan építsen és – a célok elérése
érdekében – mozgósítson csapatokat. Mások menedzselése során magas szintű
etikai és morális szempontokat kell figyelembe vennie. A társadalmi
igazságosság ismerete és alkalmazása támogatja az iskolavezetőt személyes és
szakmai kapcsolatainak kiépítésében. Az egyenlőség és esélyegyenlőség
alapelveinek figyelembevételével kell cselekednie.
Kollégáival hatékonyan kell
kommunikálnia, időben kell visszajelzést adnia, és képesnek kell lennie arra,
hogy kezdeményezze és támogassa a párbeszédet és a jó gyakorlatok átadását.
Ahhoz, hogy növelje az
iskola helyi közösség általi támogatottságát, hatékony partnerségeket kell
megalapoznia és fenntartania, mert a helyi közösségben aktív iskolák több
támogatást kapnak.
Az igazgatónak tudnia és értenie kell, hogyan
alakítson ki olyan körülményeket, melyekben a kollégáit érő stressz jelentősen
csökkenthető. Tudnia kell, hogyan kezeljen konfliktushelyzeteket, illetve, hogy
ezek előfordulását hogyan csökkentse. Képesnek kell lennie feladatok
delegálására, illetve tudnia kell, hogyan alkalmazza a megosztott vezetés
koncepcióját.
Az
intézmény operatív és stratégiai irányítása
Ahhoz, hogy az iskola
vezetője hozzájáruljon az iskola céljainak eléréséhez, a következő
kulcsfontosságú felelősségi köröket és szerepeket kell betöltenie: biztosítania
kell, hogy az iskola üzemeltetése hatékonyan és eredményesen, az iskolavezető
jogi hatáskörének megfelelően történjék, továbbá gondoskodnia kell az iskolához
kapcsolódó adminisztrációs kötelezettségek hatékony és eredményes elvégzéséről.
Az igazgatónak hatékonyan
kell beosztania a munkaidejét, és felügyelnie kell, hogy mások is hatékonyan
végzik-e napi iskolai munkájukat.
Az iskola területe
menedzselésének képessége (beleértve az épületeket és az azokat körülvevő
földterületeket) az igazgató egyik kulcsfontosságú kompetenciája, annak
érdekében, hogy az iskola hatékonyan működhessék. Az igazgatónak biztosítania
kell az iskola céljainak elérése érdekében az iskola pénzügyeinek hatékony
menedzselését, hatékony munkaerő-gazdálkodást kell folytatnia.
Hatékonyan kell
menedzselnie a megbeszéléseket és az információáramlást. Az igazgatónak tudnia
kell időbeosztása alapján feladatait priorizálni (és megtartani józan
ítélőképességét). Tudnia kell létrehozni és fenntartani hatékony, gazdaságos és
hatásos adminisztrációs rendszereket, valamint tudnia kell döntési jogköröket
delegálni és feladatköröket elemezni. Elengedhetetlen,
hogy az igazgató hatékonyan tudjon együttműködni külső partnerekkel, és képes
legyen együtt dolgozni helyi, regionális rendszerekkel, a hatóságokkal és az
oktatásért felelős minisztériummal.
Felhasznált irodalom
European Policy Networks on School Leadership 2013. The EPNoSL Briefing Notes School leadership policy development. http://www.schoolleadership.eu/portal
Key Data on Teachers and
School Leaders in Europe 2013. Eurydice Report. European Press Release.
Révai, N., Kirkham, G. A. (szerk., 2013): The Art and Science of Leading a School – Central5: Central European
view on competencies for school leaders. Tempus Közalapítvány, Budapest.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése