Törekvéseinkhez erőt ad nekünk, hogy kezdeményezésünk
összhangban áll a világ több mint hetven millió evangélikusát összefogó
Lutheránus Világszövetség gondolkodásával, hiszen a szervezet 2011-ben fogadta
el stratégiai dokumentumát,
mely 2017-ig ívelően vázolja fel a keresztény felelősség megélésének főbb
irányait.
A szervezeti alapfelfogást eszerint azok a kapcsolatok
határozzák meg, hogy kik vagyunk az egyházak közösségeként végzett munkánkban
és életünkben. Ezek a kapcsolatok sokféle formát öltenek, és különféle célokat
szolgálnak a közösségen belül és azon túl. Ide tartozik az, ha összejövünk,
hogy megosszuk a hitet és a hit kifejeződési formáit, de a tudásanyag és az
erőforrások megosztása, az együttmunkálkodás és a cselekvés, valamint
esetenként a programok közös megtervezése és kivitelezése is része mindennek.
A Föld növekvő sebezhetőségével szembesülve tiszteletben
tartjuk annak dicső sokszínűségét, amelyben a Teremtőt dicsérjük, és
hangsúlyozzuk a megtestesülés földi voltát. A világias siker fényében, amelyet
a Földet károsító szerzési vágy határoz meg, Krisztus keresztjének útját
követjük, amely nem olcsó tanítványságra hív minket.
Felelősen sáfárkodunk a forrásokkal és a felelősséggel,
amelyeket Isten ránk bízott. Elkötelezettek vagyunk az átláthatóság iránt
céljainkban, folyamatainkban, döntéseinkben, a források használatában – hogy
számon kérhetőek legyünk az emberek felé, akiket szolgálunk, illetve
tagegyházaink, partnereink és adományozóink felé.
A hazai stratégia-alkotás ritmusa és logikája nem maradt
el a nemzetközi irányoktól. A Magyarországi Evangélikus Egyház Élő kövek... elnevezéssel készült
stratégiai dokumentumát
2008-ban fogalmaztuk meg, és adtuk közkézre gyülekezeteink és testületeink
számára. A visszajelzések arra ösztönözték egyházunk vezetését, hogy terveinket
megméressük a szűkebb egyházi körökön kívül is. A 2009-ben megjelent
Credo-összeállítás
félszáz értelmiségi hozzászólását tartalmazza, 2010-ben pedig átfogó és a hazai
keresztény egyházak körében is úttörő jelentőségű szociológiai felmérést
végeztünk a magyarországi evangélikusok között.
Mindezek mellett a zsinat által kiküldött bizottság 2009-ben felmérte
népmozgalmi és működési statisztikai adatainkat,
a 2011. évi országos népszámlálás pedig további adatokkal járult hozzá
egyházunk valóságos helyzetének elemzéséhez. Mindezek nyomán 2013 decemberében
fogadta el a Zsinat a Láthatóan
evangélikus stratégiát.
Ennek prioritásait abból a szempontból mutatja a lentebbi
táblázat, hogy a szervezetfejlesztés, a társadalmi hatás és a
teológiai-spirituális megalapozás miként épül egymásra:
Stratégiai prioritás
|
Spirituális-teológiai
tartalom
|
Egyházszervezeti
hatás
|
Társadalmi
üzenet
|
Önkéntesség
|
keresztényi
szeretet, elesettek iránti szolidaritás
|
erőforrás-bővülés,
identitás-alkotás
|
a
kapitalizmus és demokrácia emberi/morális visszavétele, társadalmi
szolidaritás
|
Lelkészi
munka, személyesség
|
a
személy, a lélek megszólítása, egyetemes papság
|
lelkészi
munkafeltételek javítása
|
az
elmagányosodott, gyötrődő embert megszólítani képes közösség és tanítás
|
Hálózatosság
|
testvéri-felebaráti
közösség, egymáshoz-fordulás
|
hatékonyság,
erőforrás, építkezés, megtartás
|
az
együttműködés kultúrája
|
Fenntarthatóság
|
alázatos és
felelős viszonyunk a teremtett világhoz
|
távlatos
működési gondolkodás, hagyományok őrzése, kulturális önazonosság
|
környezeti
és társadalmi felelősség,
|
Hivatásszerűség
|
keresztényi
szeretet, az önérvényesítést visszafogó alázat, szolgálatkészség, egymás
hibázásainak megbocsátása
|
hatékonyság;
a központosítás és a széttartás végleteinek meghaladása
|
önnön
céljainak megfelelően működő társadalmi intézmény felmutatása
|
Mire válaszol az
evangélikus stratégia?
Vajon a sok felszíni kavargás, múlónak bizonyuló
társadalmi divat és szinte már kényszeres megújítások közepette képesek
vagyunk-e helyesen felmérni, hogy milyen hatásokat kell megfontolnunk az egyház
szükségképpen és okszerűen tradicionális szervezetének formálásakor? A tanítás
tisztaságának fenntartása bizonyosan ilyen mérce, de nem mentesülünk a
döntéseink, helyzetértékelésünk megfelelőségének felelőssége alól sem. Ennek
tudatában három olyan tényezőt tartok fontosnak kiemelni, amelyek
megkerülhetetlen követelményt támasztanak szervezeti működésünkkel szemben.
Elsőként a forrásteremtési, elszámolási, együttműködési
folyamatok mindinkább formalizáltabbá válását tapasztalhatjuk a
társadalmi-gazdasági környezetben. Nem csupán a bürokráciák és adminisztrációk
elvárásainak kell megfelelnünk, hanem a saját munkánkban is akkor tudjuk csak
elvégezni a feladatainkat, ha ésszerűen és üzemszerűen osztjuk meg ezeket. A forrásokért,
a közfigyelemért és közbizalomért ma verseny zajlik a legkülönfélébb társadalmi
intézmények között. Ebben helytállni csakis versenyképes szakértelemmel lehet.
Ezért kapott kiemelt figyelmet a Láthatóan evangélikus stratégiában a protestáns hivatásszerűség
igénye. Egyszerűen fogalmazva mindenki
tegye a dolgát a legjobb tudása és tisztessége szerint. Nem helyes és nem is
hatékony, ha a gyülekezetekben, intézményeinkben, egyházkerületi vagy országos
szinten a sokat vállaló testvérekre, lelkészekre, presbiterekre hárulnak olyan
feladatok, amelyeket csak mások közreműködése híján kénytelenek magukra
vállalni. Másfelől a szolgálatukat alázattal és hittel, rendben végző
lelkészeinket, felügyelőket, presbitereket, diakóniai munkatársakat és többi
testvérünket minden lehetséges módon meg kell erősítenünk s becsülnünk.
Ez érinti az egyházszervezet egészének, s benne az
oktatási hálózatnak is a legfontosabb alapkérdését. A korábbi időszak túlzott központosítását
a széttartás váltotta fel, kezelhetetlen helyzetek sorát előidézve az
egyházkormányzati szintek között. Kötelességünk feloldani azt a
gyülekezeteinket és néhány intézményünket erkölcsi meghasonlásba sodró, felemás
helyzetet is, miszerint önállóságuk egyházi statútumban rögzített formája éles
ellentétben áll önfinanszírozó képességükkel és időnként a probléma-megoldó
erőforrásaik erejével is. Az egyházkormányzati szintekhez kötődő jogok és
kötelességek, a jelenlegi felosztások áttekintése és szükség szerinti
módosítása józan mértékűvé alakítaná az önállóságokat. Az egyházi tapasztalat és elvi megközelítés egyértelműen azt a
szervezeti megoldást támogatja, amely a döntéseket és felelősségeket az
érdekeltekhez/érintettekhez legközelebbi szintre telepíti (szubszidiaritás). Ez
segítheti, hogy racionális munkaerő- és munkaidő-gazdálkodással intézzük
ügyeinket, a felesleges ülésezés és adminisztráció csökkentésével. A felelős
sáfárkodás vezérelve az egyházszervezet működtetésére alkalmazva is magában
foglalja az átláthatóság és a számonkérhetőség elvárását, mely egyben a
tervezhetőség és a pénzügyi fenntarthatóság irányába hat.
Másodikként azt az irányt javasoljuk figyelembe venni,
miszerint a társadalmi intézmények működésében kiemelt jelentőségű fejlemény a
hálózatosodás jelensége. Kognitív, információs és komplexitási okai alapján
joggal tarthatjuk általános érvényűnek ennek hatását és hosszú távúnak
fennmaradását. Ezért közösségeinknek,
gyülekezeteinknek is össze kell kapcsolódniuk, hiszen a tapasztalatok
megosztásával és az egymást jól kiegészítő tudásbázisok felhasználásával
kölcsönösen erősödhetünk. Isten csodálatos műve, az élő természet túlélő és
hatékony létformáinak működése alapján is megtanulhatjuk azt, amit napjaink
tudományos kutatása feltárt az elmúlt években: a hálózatos jellegű szerveződés
kínálja a szervezeti stabilitás, a kapacitások hasznosulása és az eredményesség
optimális keretét.
Harmadikként a társadalmi nyilvánosság felfokozott
erejét, tevékenységünk számára nem csupán külsődleges, hanem közvetlen tartalmi
hatásokkal is járó mivoltát említem. Medializáltságnak, vagy mediatizáltságnak
emlegeti ezt a szakzsargon, ugyanakkor mindennapjainkban magától értetődően
éljük meg, hogy a jelenlétünk a társadalmi kommunikáció sokszínű, igen tagolt
terében azonosít minket egyházként, intézményként egyaránt. Ezért tudatosan és célzottan fejlesszük a
médiakommunikáció használati kultúráját gyülekezeteink, híveink, idősebb
testvéreink között is! Életszerű, vonzó tematikájú és számukra is érdekes,
elsajátítható tanfolyamokat, elérhető eszközöket szervezünk a digitális
világból élethelyzetük, szociális körülményeik miatt kizáródott testvéreinknek.
Ébren átélt idejük egynegyedét televízió előtt töltik a magyarok, fiataljaink
számára az internet válik az elsődleges információs közeggé: ne hagyjuk, hogy
ezek az órák teljesen elvesszenek, a lelki és értelmi ürességet növeljék
csupán, hanem adjunk támpontokat egymásnak az értéktartalom kereséséhez, a
látottak kellően kritikus s egyben léleképítő feldolgozásához.
Összegezve tehát, az
egyház szervezeti fejlesztése teológiai megalapozással elindult folyamat, amely
válaszokat kínál a társadalom igényére a professzionalizmus iránt, hálózatos
megoldásokkal igyekszik meghaladni a centralizálás és dezintegráció hamis
alternatíváját, valamint társadalmi jelenlétünket hiteles, hatékony
kommunikációval újítja meg. Ettől sajátosan (reménység szerint láthatóan…) evangélikus a Magyarországi
Evangélikus Egyház szervezetfejlesztési stratégiája.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése